Pasaulyje

2019.03.11 09:33

Po dviejų katastrofų daugėja klausimų dėl lainerių „Boeing 737 MAX“ saugumo

BNS2019.03.11 09:33

Jau antram „Boeing 737 MAX 8“ modelio lėktuvui sudužus per trumpesnį nei pusmečio laikotarpį panašiomis aplinkybėmis – praėjus nedaug laiko po pakilimo – ir žuvus visiems jais skridusiems žmonėms kyla naujų klausimų apie šio tipo lainerių, labai svarbių JAV aviacijos milžinės ateities planams, saugumo.

Sekmadienį 157 keleiviai ir įgulos nariai žuvo nukritus „737 MAX“ modelio laineriui, priklausiusiam oro bendrovei „Ethiopian Airlines“. Pernai spalį to paties modelio lėktuvas, priklausęs bendrovei „Lion Air“ sudužo Indonezijoje; žuvo 189 žmonės.

Kinija, svarbi „Boeing“ lainerių rinka, pirmadienį tapo pirmąja šalimi, sustabdžiusia visus „737 MAX 8“ skrydžius. „Ethiopian Airlines“ priėmė tokį patį sprendimą, turintį tapti „papildoma saugumo priemone“.

Tik duomenys, išlikę Etiopijoje sudužusio lėktuvo dviejose juodosiose dėžėse, gali pateikti apčiuopiamų įrodymų, kad galėjo nulemti naujausią katastrofą: techniniai gedimai, piloto klaida ar šių veiksnių derinys.

„Pilotas paminėjo, kad patyrė sunkumų ir nori grįžti. Jam buvo suteiktas leidimas“ vėl nusileisti Adis Abeboje, žurnalistams Etiopijos sostinėje sakė „Ethiopian Airlines“ vadovas Tewolde GebreMariamas.

Skrydžio metu meteorologinės sąlygos buvo geros.

Sutapimas ar besikartojanti problema?

Aviacijos rinkų analizės įmonės „Teal Group“ ekspertas Richardas Aboulafia sako, kad „per anksti teikti kokius nors reikšmingus komentarus“, bet kitas šio sektoriaus ekspertas atkreipia dėmesį į abiejų incidentų panašumus.

„Toks pats lėktuvas. Kaip ir „Lion Air“ atveju, („Ethiopian Airlines“) avarija įvyko tuojau po pakilimo; pilotai perspėjo susidūrę su problemomis, o tuomet lėktuvas sudužo. Panašumai aiškūs“, – sakė ekspertas, pageidavęs neviešinti jo vardo.

Kinijos aviacijos pareigūnai irgi atkreipė dėmesį į abiejų pražūtingų incidentų „panašumus“ ir sakė, kad skrydžiai bus atnaujinti tik „patvirtinus atitinkamas priemones, turinčias veiksmingai užtikrinti skrydžių saugumą“.

„Boeing“ yra pardavusi Kinijos oro bendrovėms 76 šio modelio lėktuvus, o dar 104 laineriai yra užsakyti, rodo įmonės tinklalapyje skelbiami duomenys.

Tačiau bendrovės „Aerospace & Defense Market Analysis“ direktorius Michelis Merluzeau pažymėjo, kad tarp abiejų katastrofų „esama tik panašumų, ir toliau lyginti nebegalime, nes šiuo metu neturime jokios kitos patikimos informacijos“.

Abiejų katastrofų sukrėstų oro bendrovių reputacija yra gera.

Po „Lion Air“ lainerio katastrofos „737 MAX“ lėktuvai aviacijos bendruomenės vertinami vis skeptiškiau. Kliuvinių buvo iškilę jau kuriant šiuos orlaivius.

2017 metų gegužę „Boeing“ sustabdė „737 MAX“ bandomuosius skrydžius, iškilus abejonių dėl variklių, gaminamų bendrovės „CFM International“, bendrai valdomos Prancūzijos „Safran Aircraft Engines“ ir amerikietiškosios „GE Aviation“, kokybės.

Sausio pabaigoje 350 šių siauro korpuso dvimotorių lėktuvų buvo pristatyti užsakovams. „Boeing“ yra gavusi užsakymų pagaminti 5 011 lainerių.

Vėliausia avarija yra didelis smūgis „Boeing“. MAX modelio laineriai yra populiariausio šios bendrovės orlaivio „Boeing 737“ modifikacija. Ankstesnių modifikacijų lėktuvų yra pagaminta daugiau kaip 10 000.

„MAX yra labai svarbi „Boeing“ programa ateinančiam dešimtmečiui. 2032 metams ji sudarys 64 proc. bendrovės gamybos, be to, (šių lainerių) naudojimo trukmė yra reikšminga, – aiškino M. Merluzeau. – Jie yra būtina pasaulinio susisiekimo ir prekybos priemonė.“

Pasak eksperto, artimiausios dienos bus „lemiamos“ JAV aviacijos milžinei, mėginančiai suvaldyti krizę, išaugus tiek keleivių, tiek investuotojų susirūpinimui dėl naujųjų lėktuvų patikimumo.