Pasaulyje

2019.03.10 22:47

„Ethiopian Airlines“ katastrofoje žuvo Italijos archeologas, Slovakijos parlamentaro šeima, keliolika JT atstovų

Etiopijoje 157 gyvybes nusinešusi aviakatastrofa iškėlė naujų klausimų dėl moderniausio „Boeing 737“ lėktuvo ir pilotų mokymo. Pakilęs į Nairobį, naujutėlis orlaivis su keleiviais iš 35 šalių sudužo šeštą minutę, pilotui paprašius leidimo grįžti į Adis Abebą. Jis kilo ir leidosi taip pat kaip ir spalį sudužęs toks pat lėktuvas Indonezijoje. Tada „Boing“ sulaukė kritikos, kad naujausios modifikacijos lėktuvuose įmontavo sistemą, kuri iš pilotų gali perimti aukščio valdymą, bet apie naujovę deramai jų neinformavo.

Neišgyveno niekas. Kol gelbėtojai už 60 kilometrų į pietus rinko kūnų dalis, keleivių artimieji laukė bent kokių nors žinių. Ėjo valandos, o su jais Adis Abebos oro uoste neatsirado kalbančiųjų ar guodžiančiųjų, nors Etiopijos oro linijos vadinamos geriausiai valdomomis Afrikoje.

Už 1200 kilometrų į pietus sielvartas kitame oro uoste. Iš pradžių atvykimo Nairobyje net skelbė, kad lėktuvas nusileido, ir pasitinkantieji jau rengėsi išvysti artimuosius. Bet netrukus sužinojo kraupią tiesą. Irgi ne iš oro linijų – net po aštuonių valandų jos neatsiuntė atstovų.

Vienas jaunuolis į lemtingąjį reisą pavėlavo, į Keniją atskrido vėlesniu.

Tyrėjams teks po kruopelę atstatyti katastrofos vaizdą. Liudininkai pasakoja, kad rėždamasis į plyną lauką orlaivis sprogo. Įprastu reisu tarp dviejų pagrindinių Rytų Afrikos sostinių keliavo daugiausia Kenijos piliečiai, bet tarp žuvusiųjų – viso pasaulio piliečiai, nuo Kanados iki Kinijos, ir nuo Lenkijos iki Indonezijos. Garsus Italijos archeologas, Slovakijos parlamentaro šeima, keliolika Jungtinių Tautų atstovų.

Oro linijų vadovas pats nuvyko pažiūrėti kraterio. 8 tūkst. valandų skraidžiusio kapitono patirtį vadina nepriekaištinga.

„Pilotas paminėjo, kad patiria sunkumų ir nori grįžti. Leidimas jam duotas“, – sako „Ethiopian Airlines“ vadovas Tewolde`as Gebremariamas.

O lėktuvas buvo toks naujas, kad lapkritį tik išriedėjo iš gamyklos. Jis tapo sunkiai valdomas vos pakilęs. Žydra kreivė rodo nestabilų aukštį – pilotui sunkiai sekėsi suvaldyti lėktuvą.

Lygiai tą patį patyrė tokio pat tipo lėktuvas Indonezijoje, pilotai irgi paprašė leidimo grįžti į Džakartą, bet laineris su 189 žmonėmis sudužo.

Tyrimas nebaigtas, bet „Boeing“ pranešė, kad sugedęs daviklis galėjo teikti klaidingus duomenis automatinei aukščio valdymo sistemai, kuri perėmė lėktuvo valdymą, o pilotai apie tai nežinojo ir kariavo su neklusniu orlaiviu, užuot ją išjungę. O įveikti ją kitu būdu krentančiame orlaivyje būtų buvę įmanoma tik staigia kelių veiksmų seka.

„Boeing 737“ yra populiariausi orlaiviai pasaulyje. Tokie naujausios modifikacijos lėktuvai ėmė skraidyti užpernai. Juos gaminti „Boeing“ vos spėja, pagamino pusketvirto šimto, turi dar 5 tūkst. užsakymų.

Taupūs varikliai svorio centrą pakeitė taip, kad padidėjo pavojus ore stotis piestu ir pražūtingai prarasti greitį. Kad nuo to apsaugotų, gamintojas ir įmontavo automatinę sistemą, kuri lėktuvo nosį nuleidžia žemyn be pilotų įsikišimo. Bet visame pasaulyje ir oro bendrovės, ir pilotų profsąjungos pasipiktino, kad „Boeing“ apie tai deramai neinformavo ir procedūros išjungti sistemą neįtrauktos į instrukcijas ir pilotų mokymus.

„Boeing“ tąsyk gynėsi, kad pateikė visą informaciją ir kad lėktuvai labai saugūs, bet išplatino papildomas instrukcijas oro linijoms. Kelios šalys pakeitė pilotų mokymo procedūras ir įtraukė ir naująjį scenarijų.

„Etiopijos oro linijos vienos iš saugiausių pasaulyje. Dabartiniu etapu negalime atmesti nieko ir nieko negalime įvardyti kaip priežasties. Nes turime pagal tarptautines taisykles sulaukti, kol įvykio priežastį nurodys tyrimas“, – teigia „Ethiopian Airlines“ vadovas.

Ekspertai siūlo neskubėti lyginti katastrofų, bet tai, kas čia nutiko pusę devynių ryto, gali mesti naują šešėlį „Boeing“. Jis perdavė užuojautą ir patikino, kad kaip įprasta, dalyvaus tyrime. Tai smūgis ir Etiopijos oro linijos, kurios turi vieną iš didžiausių laivynų Afrikoje ir be katastrofų skraidė devynerius metus. Vyriausybė rengėsi bendrovę privatizuoti ir atidarė triskart didesnį terminalą. Iš viso bendrovė buvo užsakiusi 30 naujųjų lėktuvų.

Panorama