Pasaulyje

2021.09.28 22:20

Dėl paniško pirkimo JK trūksta degalų: padėti ruošiantis ir kariuomenei, kritikai tvirtina – krizė kilo dėl „Brexito“

Aurimas Piečiukaitis, LRT TELEVIZIJOS laida „Svarbi valanda“, LRT.lt2021.09.28 22:20

Po paniško pirkimo tūkstančiuose Jungtinės Karalystės degalinių trūksta degalų. Ne, jų nestinga perdirbimo gamyklose – tiesiog nėra kam atvežti: trūksta sunkvežimių vairuotojų. Šalies Vyriausybė sako, kad visiems reikėtų apsiraminti. Padėti pasiruošusi kariuomenė. Kritikai atkerta, kad tokia situacija susidarė dėl „Brexito“.

Po ilgų pandemijos mėnesių Londono taksi vairuotojai džiūgavo: keleivių daugėja, verslas atsigauna. Bet dalis vairuotojų jau kelias dienas automobilius priversti palikti.

JK trūksta degalų po paniško pirkimo: nors ruošiasi padėti kariuomenė, kritikai vis garsiau kaltina „Brexitą“

„Mano kolegos į darbą šiandien nevažiuoja, nes bijo pritrūkti degalų, visi dėl to esame labai susirūpinę“, – sako taksi vairuotojas Paulas Kirby.

Kai ženklai, skelbiantys, kad degalų nėra, pasitinka tūkstančiuose degalinių, sunerimę ne tik taksi vairuotojai. Trūkstant sunkvežimių vairuotojų, galinčių pristatyti degalus, Vyriausybė nurodė kariuomenei pasiruošti, jei situaciją negerės, suteikti pagalbą.

Degalinių operatoriams skelbiant, kad saugyklose atsargų pakanka, vežėjai sako bandantys atkurti tiekimą.

„Mūsų tikslas – viską pristatyti 100 procentų. Dirbome visą savaitgalį, pristatome visoje šalyje. Svarbiausia, kad žmonės nepirktų ir nekauptų degalų“, – sako kompanijos „Hoyer Petrolog“ direktorius Allanas Davisonas.

Bet nepaisant perspėjimų, greta degalinių driekiasi ilgos eilės.

„Rūpinuosi savo mama, bet dabar judėti iš vieno taško į kitą darosi sudėtinga“, – sako vietos gyventoja.

Žiniasklaidos dėmesys, panika ir pandemija, esą paveikusi visą transporto sektorių, ir sukėlė krizę, sako Vyriausybė.

„Žvelgiant plačiau į ekonomiką, sunkvežimių vairuotojų trūksta, ypač degalų sektoriuje. Bet tai nėra didelė problema. Situaciją tikrai būtų įmanoma suvaldyti, jei ne žiniasklaidos dėmesys ir visuomenės reakcija“, – tikina Jungtinės Karalystės aplinkos sekretorius George`as Eustice.

Bet kritikai sako, kad po „Brexito“, daliai darbuotojų, taip pat ir vežėjų pasitraukus, Vyriausybė nepasiruošė, nors ženklų, kad krizė gali kilti, buvo. Pavyzdžiui, vis ištuštėdavusios parduotuvių lentynos.

Džiūgavusi dėl griežtesnės migracijos taisyklių po „Brexito“, dabar valdžia virš 10 tūkstančių laikinų vizų žada sunkvežimių vairuotojams ir paukštynų darbuotojams.

„Sveikiname vyriausybės pranešimą dėl laikinų vizų išdavimo. Manau, bet koks sprendimas, kuris padėtų tiekimui ir industrijai, yra geras dalykas“, – sako prekybos centro „Aldi“ vadovas Gilesas Hurley.

Bet laikinos vizos galiotų tik iki Kalėdų, vargu, ar kitoje Lamanšo pusėje atsirastų rizikuojančių – sako patys vežėjai.

„Mūsų profsąjungos nariai iš Rytų Europos informuoja, kad vairuotojai nepamiršo, kas įvyko per praėjusias Kalėdas, kai jie užstrigo Doveryje be vandens. Manau, apskritai prastos darbo sąlygos lems, kad vairuotojai neatvyks. Būkime realistais, kas paliks darbą Europos Sąjungoje dėl laikinos trijų mėnesių vizos Jungtinėse Karalystėje?“ – teigia Nyderlandų profsąjungų federacijos atstovas Edwinas Atema.

„Brexitą“ primena ir Vokietijos rinkimų laimėtojai, kai socialdemokratų kandidato į kanclerius Olafo Scholzo žurnalistai paklausė, ar Berlynas į kitą Lamanšo pusę siųstų vairuotojų.

„Laisvas darbuotojų judėjimas yra dalis Europos Sąjungos, ir mes sunkiai dirbome bandydami britus įtikinti sąjungos nepalikti“, – teigia Vokietijos socialdemokratų kandidatas į kanclerius.

Nors valdžia sako, kad pasibaigus paniškam pirkimui baigsis ir krizė, šaliai trūksta daugiau nei 100 tūkstančių sunkvežimių vairuotojų. Tad gresia ne tik prieš Kalėdas išaugsiančios kainos.

Profsąjungos ir medikų asociacija įspėja, kad trūkstant degalų sveikatos apsaugos darbuotojams, mokytojams ar policijai turėtų būti suteikta pirmenybė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt