Pasaulyje

2021.09.10 22:48

Griežtos patikros ir keleivių eilės – kaip Rugsėjo 11-oji pakeitė keliones oru?

Aurimas Piečiukaitis, LRT TELEVIZIJOS laida „Svarbi valanda“, LRT.lt2021.09.10 22:48

Rugsėjo 11-osios išpuoliai, pakeitę tarptautinę politiką ir saugumo suvokimą bei visiškai transformavę ir keliones oru. Vietoje iki vartų atlydinčių artimųjų ir metalo detektorių, oro uostuose įvestos griežtos patikros, nusidriekė keleivių eilės. Saugumą šiandien didinant ir pasitelkus naujas technologijas, aktyvistai ir ekspertai nerimauja dėl grėsmės privatumui.

2001-ųjų rugsėjo 11-osios rytas virš Jungtinių Amerikos Valstijų – NASA atkurtame radaro žemėlapyje. Jame matyti, kaip virš šalies teritorijos zuja tūkstančiai lėktuvų. Po išpuolių prieš Pasaulio prekybos centrą, savižudžiams vieną lėktuvų nukreipus ir į Pentagoną Federalinė aviacijos administraciją paskelbia – dangus virš Amerikos privalo ištuštėti, lėktuvams nurodoma leistis. Civiliniai skrydžiai Šiaurės Amerikoje bus draudžiami dvi dienas.

Svarbi valanda. 20 metų po Rugsėjo 11-osios teroro akto: patirtimis dalijasi juose dalyvavę lietuviai

Jiems atsinaujinus, kelionės oru tapo visiškai kitokios. Nors keleiviai buvo tikrinami ir iki atakų, pereiti reikėjo tik per metalo detektorių, o iki vartų keleivius galėjo lydėti palydovai.

Po išpuolių ilgainiui metalo detektorius pakeitė kur kas pažangesnės keleivius nuskaitančios mašinos, nuodugniau tikrinti ir bagažai. Greta patikros – nusidriekė eilės, saugumas sustiprintas ir lėktuvuose, o iš oro linijų samdytų privačių kompanijų, užtikrinusių apsaugą, darbą perėmė prezidento George`o W. Busho sukurta Transporto saugos administracija.

„Milžiniškas pokytis buvo Transporto saugos administracijos sukūrimas. Iki Rugsėjo 11-osios panašios institucijos nebuvo. Bet administracijai atsiradus, jie keleivių patikras oro uostuose perėmė ir oro linijų, ir jų partnerių“, – pasakoja aviacijos saugumo ekspertas Jeffas Price`as.

Tad pasikeitė ir atmosfera oro uostuose, pirmiausia Jungtinėse Amerikos Valstijose. Anksčiau į oro uostą nereikėdavo atvykti iki skrydžio likus kelioms valandoms, o dabar ilgose eilėse laukiantys keleiviai turi nusisegti diržus, nusiauti batus, ištuštinti dalį bagažo. Grįžtančiųjų prie vartų nebepasitinka artimieji.

Pasak ekspertų, pasikeitė ir pilotų bei skrydžių įgulos paruošimas, nurodant, kad keleiviai – ne tik klientai, bet ir galima grėsmė. Pilotų kabinos apsauga sustiprinta.

Praėjus dviem dešimtmečiams po atakų, dalis keleivių svarsto, ar pasikeitęs požiūris į keleivius ir sumaištis šiandien būtini.

„Nemanau, kad Transporto saugos administracija mus vis dar saugo taip, kaip turėtų. Manau, dabar tai tiesiog rutina“, – teigia keleivis.

Bet per du dešimtmečius oro uostai išliko teroristų taikiniu ir Jungtinėse Amerikos Valstijose, ir visame pasaulyje. Tad ilgos patikros ar griežtos taisyklės ne imitacija, pabrėžia pareigūnai.

„Tai – tikrai ne spektaklis, per kurį imituojamas saugumas. Tam išleidžiama labai daug pinigų. Mūsų administracijoje dirba 60 tūkstančių žmonių, pasiruošusių užtikrinti, kad transporto sistema būtų apsaugota“, – tvirtina Transporto saugos administracijos vadovas Davidas Pekoske.

Apsauga darosi vis pažangesnė. Dabar nustatyti keleivių tapatybes padeda veido atpažinimo sistemos, biometriniai duomenys. Pavargusiems nuo ilgų patikrų siūlomos ir išankstinės registracijos.

Keliautojai didžiąją dalį duomenų pateikia dar prieš skrydį, o jų tapatybė oro uoste nustatoma per veido atpažinimo programas, lyginama su anksčiau pateikta nuotrauka. Kibernetinio saugumo ekspertai įspėja.

„Duomenų bazės yra labai pažeidžiamos. Jei kas nors į jas įsilaužtų, galėtų ne tik pakeisti asmens informaciją, bet taip pat ją pavogti, o sužinoti apie ataką – sudėtinga“, – teigia kibernetinio saugumo ekspertė India McKinney.

Transporto saugos administracijai planuojant ateityje su privačiomis kompanijos bendradarbiauti daugiau, taip kaupti daugiau biometrinių ir kitų duomenų, ekspertai nerimauja, kad grėsmės tik išaugs, nors pareigūnai ramina.

„Įmanomas ir toks scenarijus, kai jau stovite prie būdelės ir staiga pasirodo įspėjimas, kad esate asmenų, kuriems skraidyti draudžiama, sąraše, tad į lėktuvą patekti negalite. Ką daryti, kai jūsų skaitmeninė tapatybė, biometriniai duomenys pavogti? Transporto saugos administracija vargu, ar galėtų atsakyti“, – dėsto I. McKinney.

Tad įvykiams prieš du dešimtmečius, saugumą oro kelionėse pavertus svarbiausiu prioritetu, oro uostuose ne tik išaugo griežtos patikros ir sumaištis, bet ir vėl iškyla asmens privatumo klausimas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt