Pasaulyje

2021.09.16 17:26

„Facebook“ bandys riboti politinių reklamų matomumą – ribojimus vadina „labai slidžiu šlaitu“

Luca Bertuzzi, EurActiv, LRT.lt2021.09.16 17:26

Pranešama, kad sulaukęs teigiamų vartotojų atsiliepimų, socialinis tinklas „Facebook“ tęs politinio turinio mažinimo savo naujienų kanale bandymus mažiausiai trijose ES šalyse.

Apie socialinės žiniasklaidos milžino planus plėsti šios strategijos taikymą Airijoje, Ispanijoje ir Švedijoje pranešė JAV naujienų svetainė „Axios“. Politinio turinio matomumas šių metų pradžioje pradėtas mažinti JAV, Kanadoje, Brazilijoje ir Indonezijoje.

„Planuojame ilgesnį laiką nebeteikti pilietinių ir politinių grupių rekomendacijų ir tokią politiką taikyti visame pasaulyje. Noriu visiems paaiškinti, kad tokiu būdu tęsiame jau prieš kurį laiką pradėtą darbą, kurio tikslas – sumažinti temperatūrą ir atgrasyti nuo nesutarimus keliančių pokalbių bei bendruomenių“, – praėjusiais metais paskelbdamas apie tokią socialinio tinklo politiką sakė „Facebook“ generalinis direktorius Markas Zuckerbergas.

Panašu, kad žengti šį žingsnį „Facebook“ paskatino poliarizuotas JAV politinis klimatas, piką pasiekęs sausio 6 d., kai kadenciją baigiančio prezidento Donaldo Trumpo šalininkai šturmavo Kapitolijų, kuriame posėdžiauja JAV Kongresas. Tuomet buvo plačiai diskutuojama, kad socialiniai tinklai, dažnai kritikuojami dėl politinės dezinformacijos sklaidos, atliko pagrindinį vaidmenį, pakurstant riaušininkus.

Internetinės platformos atstovai teigia, kad teigiami vartotojų atsiliepimai skatina juos plėsti bandomąjį projektą į kelias kitas šalis, įskaitant Airiją, Ispaniją ir Švediją. „Prieš patikėdami FB vartotojų apklausomis, norėtumėte įsitikinti metodikos skaidrumu“, – aiškina Londono ekonomikos ir politikos mokslų mokyklos (LSE) naujosios žiniasklaidos profesorius Robinas Mansellas.

Remiantis paties socialinio tinklo vertinimu, politinis turinys internete sudaro 6 proc. „Facebook“ turinio.

Depolitizuotas turinys

Demokratijos ir technologijų centro (CDT) vykdomo Laisvos saviraiškos projekto direktorė Emma Llanso pasveikino socialinio tinklo sprendimą patikrinti, „kaip vartotojai reaguoja į politinį turinį“.

„Įsitraukimu grįstu turinio reitingu socialinėje žiniasklaidoje gali pasinaudoti negerų kėslų turintys veikėjai, per sensacingus įrašus siekiantys platinti dezinformaciją ir skatinti nesutarimus“, – teigia E. Llanso.

Tačiau Oksfordo interneto instituto profesoriaus Ralfo Schroederio nuomone, tokia politika „nėra ilgalaikė „Facebook“ ar kitų socialinės žiniasklaidos platformų strategija, nes jos taip pat nori būti politinės išraiškos priemone, jei skleidžiamas turinys nėra žalingas“.

R. Schroederis pažymi, kad „kaip ir kitos skaitmeninės žiniasklaidos priemonės, „Facebook“ turi su nepageidaujamu turiniu susijusių problemų“ ir priduria, kad šių platformų turinio moderavimas yra „nesibaigianti dilema“.

Politinio turinio apibrėžtis

Pagal naująją politiką „Facebook“ vartotojai turės patys parodyti iniciatyvą ir prisijungti prie politinės grupės, kuri yra priemonė išvengti uždarų bendruomenių ir grupių susikūrimo, kai algoritmas siūlo ekstremistinį ar žalingą turinį.

Vokietijos nevyriausybinės organizacijos „HateAid“ teisės skyriaus vadovė Josephine Ballon tokį požiūrį vertina kaip „žingsnį į priekį“. Tačiau ji pabrėžia, kad nei savo svetainėje, nei bendruomenės gairėse ar kur kitur „Facebook“ nepateikia „politinių grupių“ ar „politinio turinio“ apibrėžimo.

„Neaišku, ar tai apima tik politinių partijų ar ir kitų su partijomis susijusių iniciatyvų / organizacijų tiesiogiai sukurtą turinį ir grupes. Nepateikus viešo apibrėžimo, kriterijai, taikomi šiam dalykui apibrėžti, yra visiškai neskaidrūs, jų negalima patikrinti, taip pat esame priversti daryti prielaidą, kad jų galima lengvai išvengti arba apeiti“, – priduria J. Ballon.

Panašiai mano ir R. Mansellis, kuris teigia, jog yra rizika, kad „tai, ką FB apibrėžia kaip politinį turinį, gali skirtis nuo to, kas visuotinai yra laikoma neatsiejamu politinių svarstymų elementu“.

E. Llanso taip pat paragino socialinę žiniasklaidą suteikti vartotojams galimybę pasirinkti norimą turinį, nes, anot jos, „Facebook“ turėtų stengtis suteikti vartotojams daugiau galimybių kontroliuoti tai, kas atsiduria jų naujienų sraute“.

Šiuo metu, vykstant ES skaitmeninių paslaugų įstatymo svarstymui, suintensyvėjo diskusijos apie internetinių platformų algoritmų skaidrumo reikalavimus ir galimybę vartotojams keisti rekomendacinių sistemų apibrėžtas nuostatas.

Politinių naujienų kanalai

E. Llanso paragino socialinį tinklą užtikrinti politinio turinio skaidrumą, nes tai „gali turėti rimtų pasekmių žurnalistikai, nuomonės gynimui ir apskritai diskusijoms politinėmis temomis“.

Labiausiai dėl tokios „Facebook“ politikos greičiausiai nukentės naujienų žiniasklaidos kanalai, nes sumažėjus politinių naujienų matomumui, gali sumažėti ir internetinės žiniasklaidos vartotojų srautas. „Facebook“ sutinka su šiais nuogąstavimais ir pasižada naujoves „diegti laipsniškai ir metodiškai“.

„News Media Europe“ vykdomasis direktorius Woutas van Wijkas „Facebook“ bandymą slopinti tam tikros kategorijos turinį pavadino „labai slidžiu šlaitu“.

„Atrodo, kad „Facebook“ negali suvaldyti dezinformacijos ir neapykantos kalbos plitimo savo platformoje ir bando tai padaryti tokiomis gana ekstremaliomis ir žalingomis priemonėmis. Vėlgi, didžiosios technologijų bendrovės diktuos, kokio tipo turinį europiečiai vartos, o kokio ne“, – perspėja W. van Wijkas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt