Pasaulyje

2021.08.17 22:38

Reklama virsta propaganda: Vakarų korporacijos finansuoja Lukašenkos propagandą

LRT.lt2021.08.17 22:38

Beveik du trečdaliai iš 874 reklaminių klipų, pastarąją savaitę geriausiu laiku rodytų per Baltarusijos valstybinius televizijos kanalus, skirti Vakarų bendrovių ir produktų reklamai, rašo „Deutsche Welle“ (DW).  

Dvi iš trijų per Baltarusijos valstybinę televiziją transliuojamų reklamų sukurtos didžiųjų Europos ir JAV korporacijų užsakymu. Tai liudija Vokietijos ir Šveicarijos žmogaus teisių organizacijos „Libereco – Partnership for Human Rights“, kuri jau daugiau nei dešimt metų Baltarusijoje dirba žmogaus teisių apsaugos srityje, atlikta analizė.

Kaip teigiama rugpjūčio 4 d. išplatintame žmogaus teisių gynėjų pranešime spaudai, organizacijos ekspertai savaitę nuo liepos 12 iki 18 dienos stebėjo ir vertino geriausiu vakariniu laiku (nuo 19 val. iki 22 val.) per tris valstybinius televizijos kanalus – „Belarus 1“, ONT ir STV – transliuojamus reklamos blokus. Iš parodytų 874 reklaminių klipų beveik du trečdaliai (63 proc.) buvo skirti Vakarų bendrovių ir produktų reklamai. Baltarusijos reklamos užsakovams tenka tik apie 25 proc. reklamos. Likusius 12 procentų pasidalijo bendrovės iš Indijos, Rusijos ir Turkijos. Kaip teigiama pranešime, reklaminiai klipai rodomi prieš, po ir per akivaizdžiai propagandinį prieskonį turinčias politines programas ir naujienų laidas.

Tarp Vakarų korporacijų pirmauja Amerikos koncernai, kurių bendra dalis sudaro 32 proc. Absoliutus lyderis čia yra „Procter & Gamble“ (JAV, 100 vaizdo įrašų). Toliau rikiuojasi „Nestle“ (Šveicarija, 79), „Mars“ (JAV, 44), „Henkel“ (Vokietija, 43), „Colgate-Palmolive“ (JAV, 37), „Sandoz“ (Šveicarija, 35), „Coca-Cola“ (JAV, 35), „PepsiCo“ (JAV, 33), „Dr. Theiss Naturwaren“ (Vokietija, 32) ir „Mondelez International“ (JAV, 29). Taip pat buvo parodytos 82 „Carlsberg“ (Danija), „L'Oréal“ ir „Sanofi“ (abi Prancūzija), „Dolorgiet“ (Vokietija), „GlaxoSmithKline“ (JK), Sniezka (Lenkija) ir „Gedeon Richter“ (Vengrija) reklamos, rašo DW.

Nutraukti finansinę paramą režimui

„Jau metus Aliaksandro Lukašenkos režimas terorizuoja savo gyventojus – net ir žemiausios grandies viešųjų ryšių vadovas negali to nežinoti. Tai, kad tokie pasauliniai prekių ženklai kaip „Procter & Gamble“, „Mars“, „Henkel“, „Coca-Cola“ ar „PepsiCo“ vis dar yra reklamuojami per propagandinius diktatoriaus kanalus – tikras skandalas. Įmonėms akivaizdžiai rūpi tik pelnas, katastrofiška žmogaus teisių padėtis Baltarusijoje joms nė motais“, – sako Vokietijos „Libereco“ skyriaus vadovas Marco Fieberis. Jis apkaltino Vakarų korporacijas „moraliniu bankrotu“.

Žmogaus teisių aktyvistai priminė nepripažįstamo Baltarusijos vadovo nusikalstamą statistiką per pastaruosius 12 mėnesių: daugiau nei 40 tūkst. suimtųjų, mažiausiai 1,8 tūkst. dokumentuotų pranešimų apie kankinimus ir daugiau nei 600 politinių kalinių. „Libereco“ paragino visas ES, JAV, Šveicarijos ir Didžiosios Britanijos įmones nedelsiant atsisakyti reklamos Baltarusijos valstybiniuose televizijos kanaluose ir nustoti tokiu būdu finansiškai remti A. Lukašenkos režimą, rašo DW.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.