Pasaulyje

2021.08.05 22:10

Socialiniuose tinkluose klesti antisemitizmas – dauguma įrašų nėra ištrinami

LRT.lt2021.08.05 22:10

Kaip rodo neseniai paskelbtos ataskaitos duomenys, pagrindinėms socialinių tinklų platformoms nepavyksta pašalinti daugiau nei 80 proc. antisemitinių įrašų ir pranešimų, rašo BBC. 

Kovos su skaitmenine neapykantos kalba centras (CCDH) pranešė užfiksavęs daugiau nei 700 įrašų, kuriuose juntama „prieš žydus nukreipta neapykanta“ ir kurie bendrai buvo peržiūrėti 7,3 mln. kartų.

Tyrimo metu analizuoti įrašai socialiniuose tinkluose „Facebook“, „Instagram“, „TikTok“, „Twitter“ ir „YouTube“.

Anot CCDH, prasčiausiai pasirodė „Facebook“, nesugebėjęs sureaguoti į 89 proc. įrašų.

Ataskaitoje, pavadintoje „Negebėjimas veikti“, CCDH pažeria kaltinimų kelioms technologijų gigantėms ir teigia, kad jos yra tapusios „saugiomis vietomis platinti rasizmą ir propagandą prieš žydus“.

Šeštadalis
Naudodamiesi kiekvienos platformos siūlomomis pranešimo priemonėmis, tyrėjai nuo gegužės iki birželio surinko 714 įrašų – tai pavyzdžiai, kurie, jų teigimu, „aiškiai pažeidžia“ socialinių tinklų politiką.

Ataskaitoje rašoma, kad tokiuose įrašuose fiksuojamas ir Holokausto neigimas, ir sąmokslo teorijos, klaidingai teigiančios, kad žydai neva „kontroliuoja“ vyriausybes ir bankus arba reguliuoja pasaulio įvykius.

Apie šiuos pažeidimus pranešė paprasti socialinių tinklų vartotojai, o ne su CCDH siejami asmenys, rašo BBC.

„Mes nustatėme, kad platformos sureagavo tik mažiau nei į šeštadalį pranešimų apie antisemitizmą.

Kiekvieno iš tirtų socialinių tinklų imtis stebėtų 714 įrašų atveju buvo skirtinga:

- „Facebook“ reagavo į 14 iš 129 įrašų, apie kuriuos buvo pranešta (10,9 proc.);

- „Twitter“ pašalino 15 iš 137 (11 proc.);

- „TikTok“ – 22 iš 119 (18,5 proc.);

- „Instagram“ – 52 iš 277 (18,8 proc.);

- „YouTube“ – 11 iš 52 (21,2 proc.).

Vidutiniškai, CCDH teigimu, socialiniai tinklai nereagavo į 84 proc. įrašų, apie kuriuos buvo pranešta.

Grupės ir žymos

Remdamasis savo tyrėjų nuomone, CCDH „sužymėjo“ surinktus įrašus kaip priklausančius tam tikroms kategorijoms. Ataskaitoje teigiama, kad įrašai, pažymėti kaip neigiantys Holokaustą, liko internete 80 proc. atvejų, o su neonaciais susijęs turinys – 71 proc. atvejų.

CCDH taip pat kritiškai pasisakė apie kai kurias socialinės žiniasklaidos įmones, leidžiančias egzistuoti diskusijų forumams, kuriuose vyrauja antisemitinis turinys, nepaisant to, kad atskiri įrašai yra šalinami.

Pavyzdžiui, anot CCDH, socialiniame tinkle „Facebook“ vis dar aktyviai veikia grupės tokiais pavadinimais kaip „Naujosios pasaulio tvarkos demaskavimas“ ar „Sionizmo demaskavimas“, iš kurių tyrimų centro atstovai ir sėmėsi pavyzdžių savo tyrimams.

Socialiniuose tinkluose „Instagram“, „TikTok“ ir „Twitter“ kritikuojamas grotažymių, tokių kaip #fakejews (liet. žydai apsimetėliai), #rothschild ir #soros, naudojimas, nes šios žymos, kaip teigiama, dažniausiai pasitelkiamos antisemitiniam turiniui skleisti.

Ypatingas dėmesys buvo atkreiptas į „TikTok“, kuris sugebėjo uždrausti vos 5 proc. paskyrų, komentarų po įrašais forma skleidžiančių neapykantą žydų vartotojų atžvilgiu. Paprastai ištrinami tik įžeidžiantys komentarai, rašo BBC.

Ataskaitos įžangoje CCDH vadovas Imranas Ahmedas teigia, kad rankiniu būdu teikiamų pranešimų apie pažeidimus ir įrašų sekimo pavyzdžiai „padaro bevertėmis diskusijas apie algoritmus ir socialinės žiniasklaidos įmonių aiškinimus apie automatinį neapykantos kalbos šalinimą, kurio nepriklausomiems ekspertams neleidžiama patikrinti“.

„Vietoj to, mes išanalizavome platformų kovos su antisemitizmu veiksmingumą, įvertindami, kaip yra reaguojama į vartotojų pranešimus apie prieš žydus nukreiptą neapykantą“, – teigia I. Ahmedas.

Jis paragino didžiąsias technologijų bendroves pašalinti grupes, diskutuojančias apie antisemitinius sąmokslus, uždrausti įžeidžiančias grotažymes ir peržiūrėti moderavimo sistemas. I. Ahmedas taip pat pasisakė už įstatymų pataisas, tokiais atvejais numatančias socialinių tinklų atsakomybę, „kaip ir bet kurio kito asmens“.

„Darbo niekada nepritrūksta“

Socialiniai tinklai iš esmės ginasi, atkreipdami dėmesį į šiuo klausimu padarytą pažangą.

„YouTube“ atstovas spaudai sakė, kad pastaraisiais metais bendrovė „sukūrė griežtą kovos su neapykantos kalba politiką ir padarė didelę pažangą gebėjime greitai pašalinti neapykantą kurstantį turinį“. Pasak jo, per pirmuosius tris šių metų mėnesius buvo pašalinta 85 tūkst. vaizdo įrašų.

„Šis darbas vyksta nuolat ir mes labai džiaugiamės, kad CCDH atkreipė dėmesį į tam tikrus dalykus“, – BBC sakė jis.

Tuo tarpu „Twitter“ pareiškė griežtai smerkiantis antisemitizmą.

„Taisyklių įgyvendinimo tempo ir masto tobulinimas yra svarbiausias mūsų prioritetas. Mes pripažįstame, kad dar daug ką reikia nuveikti bei ketiname ir toliau įsiklausyti ir įgyvendinti suinteresuotųjų šalių pastabas“, – teigia socialinio tinklo atstovai.

„Mes agresyviai dirbame kovodami su neapykanta, aktyviai šaliname mūsų politiką pažeidžiančias paskyras ir turinį, ieškančius neapykantos pritvinkusių ideologijų nukreipiame į mūsų bendruomenės gaires, – sako jie. – Esame tvirtai pasiryžę nuolat tobulinti savo bendruomenės apsaugos priemones.“

„Facebook“ atstovai prisipažįsta, kad „mums darbo niekada nepritrūksta“.

„Tokiose ataskaitose neatsižvelgiama į tai, kad nuo 2017 m. 15 kartų dažniau ėmėmės veiksmų dėl neapykantos kurstymo, kad neapykantos kurstymo atvejų skaičius mūsų platformoje mažėja ir kad 97 proc. atvejų neapykantos kalba buvo pašalinta, vartotojams dar nespėjus apie ją pranešti“, – BBC aiškina jie.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.