Pasaulyje

2021.07.30 15:32

Didžiausia Lenkijos televizija užsitraukė valdžios nemalonę dėl kritikos? Tarnyba nepratęsia licenzijos

Justinas Vainilavičius, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2021.07.30 15:32

Lenkijos radijo ir televizijos taryba nepratęsė licencijos didžiausiam komerciniam, valdžios kritikuoti nevengiančiam televizijos kanalui šalyje – TVN. Pasak kritikų, Sejme taip pat svarstomos pataisos, nutaikytos specialiai prieš JAV bendrovei priklausantį TVN kanalą.

Naujas įstatymas ribotų galimybes šalyje veikti žiniasklaidos priemonėms, kurios didžiąja dalimi valdomos užsienio kompanijų.

Žinios. Pandemijos statistika: šalies ekonomika šovė į viršų, bet vaikų gimė mažiau, o žmonių mirė daugiau

Didžiausias privatus Lenkijos televizijos kanalas politines aktualijas šalyje nušviečia jau 20 metų. Vakarinės TVN žinios – pačios žiūrimiausios. Kitaip nei valdžios liniją atkartojantis valstybinis transliuotojas, nepriklausomas kanalas informaciją pateikia kritiškai.

Tai neparanku valdančiajai „Teisės ir teisingumo“ (PiS) partijai. Pagal save reformavusi teismų sistemą, dabar ji siekia ir sau mielesnės žiniasklaidos. Kol dar svarstomos, pasak kritikų, specialiai prieš TVN nukreiptos įstatymų pataisos, Lenkijos radijo ir televizijos taryba nusprendė kanalui nepratęsti besibaigiančios licencijos.

„Mūsų nuomone, sprendimas nepratęsti TVN licencijos atrodo kaip bandymas spausti nepriklausomą žiniasklaidą. Kalbant apie vadinamąjį TVN įstatymą, nepriimtina leisti teisės aktus, nukreiptus prieš konkretų ekonominį vienetą, atliekantį svarbų vaidmenį žiniasklaidos rinkoje, vien dėl to, kad būdama nepriklausoma, žiniasklaidos priemonė kritikuoja valdžią“ – teigia Lenkijos žurnalistų asociacijos atstovas Wojciechas Tumidalskis.

TVN priklauso Jungtinių Valstijų žiniasklaidos bendrovei „Discovery“ ir pabrėžia, kad 2015-aisiais, kai amerikiečiai įsigijo kontrolinį akcijų paketą, niekam klausimų nekilo. Problemos prasidėjo tik artėjant kanalo licencijos pabaigai.

„Mes dirbame ne politikams, jie mums darbotvarkės nenustato. Ją mums nustato žmonės, kurių gyvenimus politikų sprendimai lemia. Todėl jaučiame, kad ypač šiuo metu savo žiūrovams esame nepakeičiami“ – sako TVN24 vyr. redaktoriaus pavaduotoja Brygida Grysiak.

Radijo ir televizijos taryba neslepia laukianti, kol Seimas priims naujos redakcijos žiniasklaidos įstatymą, tikėtina, rugpjūtį.

„Šis įstatymo projektas turi rimtų trūkumų. Jie turi būti išaiškinti , kad radijo ir televizijos taryba galėtų ramia sąžine ir remdamasi Lenkijos įstatymais, licenciją pratęsti“ – sako tarybos atstovė Teresa Brykczynska.

Žiemą didžiausi komerciniai Lenkijos kanalai jau protestavo prieš planus juos papildomai apmokestinti, o Lenkijos naftos milžinė „Orlen“ pernai iš Vokietijos kapitalo perėmė didžiausią regioninių laikraščių grupę „Polska Press“.

Kritikai sako, nauju įstatymu valdantieji siekia, kad ir TVN savininkai parduotų akcijas valdžiai palankioms organizacijoms. Gindami TVN beveik šimtas Lenkijos žurnalistų, įskaitant didžiausių dienraščių redaktorius, pasirašė atvirą laišką, kuriuo paragino tarptautinę bendruomenę pasisakyti dėl šalies žiniasklaidos laisvei iškilusios grėsmės.

Valdančiosios „Teisės ir teisingumo“ stumiamas įstatymas apribotų šalyje tų žiniasklaidos priemonių veiklą, kurios didžiąja dalimi valdomos užsienio bendrovių. Iki šiol Europos Sąjungoje registruotoms bendrovėms ribojimai nebuvo taikyti ir TVN, valdomas per „Discovery“ padalinį Nyderlanduose, įstatymų nepažeidė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.