Turkijos ir Rusijos konflikte dėl Su-24 numušimo gali būti dvi versijos: arba dėl daugkartinių oro erdvės pažeidimų įpykę turkai galėjo laukti pirmosios rusų klaidos, arba pabijojo, kad Rusijos fronto bombonešis, kirsdamas apytiksliai 3 kilometrų Turkijos teritorijos išsikišimą, gali numesti bombą Turkijoje paprasčiausiai dėl matematinės paklaidos.
Tokias versijas kelia Lietuvos kariuomenės aviacijos ekspertas, kuris dėl tarnybos pageidavo likti neįvardintas.
„Galėjo būti klaida, kad turkai išsigando, jog rusai numes bombą, arba turkai galėjo specialiai tykoti rusų klaidos ir, kai rusų orlaivis pažeidė oro erdvę, turkai nespėjo sureaguoti taip, kad jis nukristų Turkijos teritorijoje, numušė jį pavėluotai, todėl jis nukrito Sirijos teritorijoje“, – sako ekspertas.
Pašnekovas teigia, kad, pagal jo turimas žinias, susidariusioje situacijoje tiek Turkija, tiek Rusija nesako visos tiesos.
Lapkričio 24 d. Rusijos fronto bombonešis Su-24 kirto apytiksliai 3 kilometrų pločio Turkijos teritorijos ruožą. Turkija teigia Su-24 buvo įspėtas 10 kartų per 5 minutes. Ankara netgi paviešino garso įrašą, kaip Turkijos naikintuvo F-16 pilotas aviacijoje visuotinai priimta anglų kalba kelis kartus įspėja rusų pilotus, kad jie pažeidžia Turkijos oro erdvę.
Rusų pilotai neatsakė nieko. Iš numušto Su-24 katapultavęsis šturmanas Konstantinas Murachtinas aiškina, kad turkai neįspėjo ir ryšio neužmezgė.
Tačiau Turkija taip pat pripažįsta, kad orlaivis Turkijos oro erdvėje išbuvo vos 17 sekundžių, skelbia BBC.
„Tai kiek kartų jie galėjo perspėti per 17 sekundžių?“ – klausia aviacijos ekspertas.
Galbūt Rusijos orlaivio pilotas buvo perspėtas dar tuomet, kai dar tik artėjo prie Turkijos sienos?
„Kaip jūs man galite pasakyti neiti prie jūsų buto durų, jei aš einu į kitą aukštą ir praeinu pro jūsų duris? O jūs man sakote: „Neik prie mano durų, šausiu“. Taip negalima, nes aš einu laiptinėje“, – analogiją pasitelkė pašnekovas.
Aviacijos ekspertas taip pat pažymi, kad pažeistas lėktuvas negalėjo nukristi už 4 kilometrų nuo Turkijos sienos (atstumus pateikė Rusija), jei buvo numuštas virš Turkijos teritorijos, mat orlaivis turėjo kristi vertikaliai suktuku.
„Mano manymu, turkams galėjo atrodyti, kad lėktuvas numes bombas Turkijos teritorijoje arba labai arti Turkijos teritorijos, kur dėl matematinės paklaidos bomba galėjo nukristi Turkijoje“, – sako pašnekovas.
„Reikia manyti, kad jį panašiai ir numušė toje vietoje, kur jis nukrito“, – sako aviacijos ekspertas.
Rusija teigia, kad jos orlaivis skrido per 1 kilometrą iki Turkijos oro erdvės ir nukrito 4 kilometrai iki Turkijos sienos. Turkijos pusė atstumų nepateikė.
Pirma versija: turkai laukė rusų klaidos
Rusijos orlaiviai ne sykį yra priartėję prie Turkijos oro erdvės ir ją pažeidę, o spalio 16-ąją virš Turkijos buvo numuštas bepilotis orlaivis.
Rusų pilotai, anot turkų, elgėsi agresyviai, nereaguodavo į jokius šaukinius ir perspėjimus. Ankara taip pat griežtai įspėjo netoleruosianti panašių oro erdvės pažeidimų, tad prie sienos su Sirija pasiuntė nuolat patruliuoti savo naikintuvus F-16.
Toks Rusijos aviacijos elgesys būdingas ir kituose pasaulio regionuose. Rusijos kariniai lėktuvai dažnai skrenda labai arti kitų šalių oro erdvės, įskrenda į ją arba demonstruoja kitokią agresyvią elgseną. 2015 m. spalio mėnesį NATO du kartus protestavo dėl to, kad Rusijos kariniai orlaiviai įskrido į Turkijos Hatajaus regiono oro erdvę – tai yra, ten pat, kur buvo numuštas rusų bombonešis.
„Iš turkų pusės galėjo būti priešlėktuvinės gynybos vado ambicijos, kad užteks mus erzinti: išlaukė momento, kai lėktuvas pažeidė apendiksą, ir numušė“, – svarstė Lietuvos aviacijos ekspertas, išmanantis ir rusų aviacijos ypatumus.
Tačiau pašnekovas teigia, kad Su-24 buvo numuštas kartais humaniška vadinama artimojo nuotolio raketa oras-oras, kuri veikia 2-15 km atstumu ir taiko į šilumos šaltinį – variklį. Sudaužydama variklį tokia raketa sukelia gaisrą, bet kariniai orlaiviai paprastai turi priešgaisrines sistemas ir dažnai būna, kad po oras-oras raketos šūvio pilotas dar sugeba saugiai nutupdyti orlaivį.
Pagal taisykles, pirmasis katapultuojasi navigatorius, o pilotas arba bando nutupdyti orlaivį, arba katapultuojasi antras. Su-24 atveju katapultavosi pilotas ir navigatorius, bet pilotas žuvo tikriausiai dėl turkomanų brigadų – prieš Basharą al-Assadą kovojančių ir turkams etniškai artimų sukilėlių – apšaudymo iš žemės.
Antra versija: bijojo, kad rusai numes bombą
Pašnekovas pateikia ir antrąją versiją, pagal kurią Turkija galėjo baimintis, kad Rusijos orlaivis numes bombą pernelyg arti Turkijos teritorijos arba pačioje Turkijos teritorijoje – tai paprasčiausiai galėjo nutikti dėl matematinės paklaidos.
Pasak aviacijos eksperto, rusų orlaivis buvo pasiruošęs koviniams manevrams: anot jo, tai rodo orlaivio sparnų geometrija. Kai sparnų mojis plačiausias, orlaivio greitis – mažiausias, ir atvirkščiai: kai sparnai priartinti prie orlaivio fiuzelažo, jo greitis didžiausias.
Kaip teigia pašnekovas, Su-24 krisdamas sparnus buvo išskleidęs maždaug 45 laipsnių kampu.
„Iš visko matyti, kad būta netikėtumo faktoriaus. Gal turkai išsigando, kad rusai nenumestų bombos jų teritorijoje (sparnų geometrija rodo, kad orlaivio kursas buvo kovinis)“, – sako aviacijos ekspertas.
Pašnekovas teigia, kad jam atrodo keista, jog prie Turkijos sienos skrendančio bombonešio nelydėjo rusų naikintuvai. Jis daro prielaidą, kad arba rusai jautėsi pernelyg drąsiai manydami, kad turkai nereaguos, arba manė nepažeidžiantys Turkijos oro erdvės.
„Gal rusai nesitikėjo, kad Turkija taip ryžtingai reaguos?“ – svarstė jis.