Pasaulyje

2020.08.03 14:58

Nauja Lenkijos komisija skelbia, kad Lechą Kaczynskį skraidinęs lėktuvas Smolenske buvo susprogdintas

LRT.lt2020.08.03 14:58

Pakartotinai prezidento Lecho Kaczynskio lėktuvo Tu-154 katastrofą tirianti Lenkijos komisija tvirtina, kad trotilas, kurio sprogimas neva ir tapo orlaivio sudužimo priežastimi, buvo į jį sudėtas remonto Rusijoje metu. Apie tai praneša naujienų agentūra „RIA Novosti“.

L. Kaczynskio lėktuvas Tu-154 sudužo 2010 m. balandžio 10 d., besileisdamas „Smolensk Severnyj“ oro uoste. Orlaiviu iš viso skrido 96 žmonės – 88 keleiviai ir 8 įgulos nariai – vykę į gedulingus minėjimo renginius Katynėje, kur 1940 m. buvo sušaudyta tūkstančiai lenkų karo belaisvių. Visi jie katastrofos metu žuvo.

Tarpvalstybinis aviacijos komitetas (TAK) 2011 m. paskelbė galutinę ataskaitą apie techninio tyrimo rezultatus, kuriais remiantis daroma išvada, kad tiesiogine katastrofos priežastimi tapo lėktuvo ekipažo sprendimas nesirinkti atsarginio aerodromo, o sisteminėmis priežastimis – skrydžio aprūpinimo ir tinkamo ekipažo parengimo trūkumai, rašo „Newsru.com“.

Pirmoji Lenkijos tyrimų komisija, kuriai vadovavo buvęs Vidaus reikalų ministras Jerzy Milleris, pateikė analogiškas išvadas, katastrofos priežastimis įvardinusi orlaivio nusileidimą žemiau minimalios prezidento lėktuvui leistinos ribos, kuomet šis rengėsi tūpti, nepaisydamas tiršto rūko. Taip pat įvardijamos Smolensko oro uoste dirbusių rusų dispečerių klaidos. Tačiau Lenkijos valdžia nesutiko nei su TAK ataskaita, nei su J. Millerio išvadomis ir nusprendė suburti antrąją tyrimų komisiją.

Naujoji komisija, vadovaujama buvusio Lenkijos gynybos ministro Antoni Macierewicziaus, penktadienį paskelbė tarpinę ataskaitą apie tai, kas buvo nuveikta per pastaruosius keletą metų.

Ataskaitoje teigiama, kad lėktuvo sudužimo priežastimi tapo du sprogimai kairiajame sparne ir centrinėje orlaivio dalyje. Kaip rašo „Wiadomosci“, apie sprogimus sprendžiama iš lėktuvo pažeidimų pobūdžio, nuolaužų išsibarstymo spindulio ir traumų bei sužeidimų, kuriuos patyrė orlaiviu skridę asmenys.

Daugelis kūnų buvo suplėšyti į gabalus, 74 proc. aukų buvo rastos nuplėštais drabužiais, tarsi jie būtų buvę paveikti sprogimo bangos. 47 proc. rastų kūnų smarkiai apdegę, daugelyje jų rasta svetimkūnių: salono apdailos elementų nuolaužų, stiklo šukių ir net plieninių konstrukcijų fragmentų.

Remiantis Lenkijos pateikiama įvykių versija, pirmasis sprogimas pažeidė orlaivio kairįjį sparną. Tuomet suveikė antroji bomba, kuri buvo padėta centrinėje lėktuvo dalyje. Būtent šio sprogimo metu žuvo šioje orlaivio dalyje sėdėję aukšti valstybės pareigūnai.

Versiją apie katastrofą dėl susidūrimo su žeme tyrėjai atmetė. „Tam prieštarauja visa labai išsami įrodymų medžiaga ir daugelio įvairių eksperimentų ir analizių rezultatai“, – rašoma ataskaitoje. Ten taip pat teigiama, kad Rusijos tyrėjai ėmėsi priemonių, siekdami nuslėpti tikrąsias aviakatastrofos priežastis, rašo „Newsru.com“.

Komisijos teigimu, Lenkijos ir Didžiosios Britanijos laboratorijos, kur buvo vykdomi tyrimai, patvirtino, kad ant orlaivio nuolaužų rasta sprogiųjų medžiagų – trotilo, pentrito ir RDX (heksogeno) – pėdsakų. Pažymima, kad sprogstamųjų medžiagų pėdsakai rasti mėginiuose, paimtuose „iš tų lėktuvo vietų, kurias Rusijos mechanikai keitė 2009 m. orlaivių Tu-154 N 101 (L. Kaczynskio lėktuvas) ir Tu-154 N 102 (dar vienas Lenkijai priklausantis orlaivis) remonto metu“.

„Šiuo atveju Oregono valstijoje (JAV) esanti laboratorija aptiko trotilo pėdsakų. Reikia atkreipti dėmesį į tai, kad šios vietos niekas nebuvo atsukęs, išskyrus mechanikus, o trotilo pėdsakai rasti jos viduje“, – teigia komisija.

Šią katastrofą apipynė daugybė sąmokslo teorijų, katastrofa yra tapusi labai svarbia dabartinio galingiausio Lenkijos politiko Jaroslawo Kaczynskio ir jo partijos „Teisė ir Teisingumas“ (PiS) ideologijos dalimi.

Politologė dr. Ieva Gajauskaitė LRT.lt yra sakiusi, kad Lenkijos valdantysis elitas ima atsiriboti nuo teorijos, kad katastrofa buvo sukelta tyčia, tačiau A. Macierevičius „laikomas kertine figūra atnaujinant tyrimą ir eskaluojant sąmokslo teorijas“.

Taip pat skaitykite

Apie tai, kad aviakatastrofos priežastimi buvo sprogimas, Varšuvoje kalbama dar nuo 2016 m. Ieškant sprogstamųjų medžiagų pėdsakų, buvo vykdoma net katastrofos aukų, įskaitant ir L. Kaczynskį, ekshumacija. Ne vienas Lenkijos ekspertas teigė, kad įvykdyti skrodimai nepatvirtino sprogimo orlaivyje versijos.

Rusijos užsienio reikalų ministerija aiškino, kad kalbos apie sprogimą yra iracionalios, versiją apie sprogstamąjį įrenginį paneigė ir Rusijos tyrimų komitetas. Oficiali Rusijos tyrimų komiteto atstovė Svetlana Petrenko teigė, kad panašūs pareiškimai tėra tik dar vienas bandymas suabejoti tuo, kas akivaizdu.

Anot S. Petrenko, remiantis ekspertų išvadomis, ant orlaivio Tu-154M nuolaužų ar žuvusiųjų kūnų nebuvo aptikta jokių sprogstamųjų medžiagų pėdsakų, o taip pat pėdsakų tokių medžiagų, kurios nebūtų būdingos konstrukciniams orlaivio elementams ir jo eksploatacijos produktams, rašo „Newsru.com“.

S. Petrenko pabrėžė, kad rusų tyrėjams nekyla jokių abejonių dėl katastrofos aplinkybių. Atsižvelgdamas į sudėtingas oro sąlygas, orlaivio įgulos vadas turėjo priimti sprendimą leistis atsarginiame aerodrome, tačiau toks sprendimas priimtas nebuvo.

Rusų tyrėjų teigimu, tolesni klaidingi nusileidimą esant prastam matomumui tęsusio ekipažo, kuris laiku nesureagavo į sistemos perspėjimą apie artėjančią žemę, veiksmai ir tapo tragedijos priežastimi.