Pasaulyje

2020.08.02 13:23

Kalbos apie moralę ir lytinis švietimas: naujas vadovėlis sukėlė audrą, nors žmonės nesupranta savo sveikatos

LRT.lt2020.08.02 13:23

Mokyklinis vadovėlis, kuriame analizuojamas išgalvotas paauglių ir seksualiai aktyvių porų gyvenimas, sukėlė tikrą audrą. Konservatyvūs politikai ir vienuoliai teigia, kad lytinis švietimas griauna Mianmaro kultūros pamatus, rašo „Deutsche Welle“. 

Opozicinė Sąjungos solidarumo ir plėtros partija (SSPP), budistų vienuoliai ir konservatyvūs tėvai protestuoja prieš šios knygos platinimą, vadindami ją amoralia ir keliančia grėsmę šalies kultūrai.

Kritikai reikalauja, kad Švietimo ministerija peržiūrėtų vadovėlio turinį ir visą 10 klasės mokymo programą, numatančią „gyvenimo įgūdžių“ kursą bei pasirenkamas lytinio švietimo pamokas.

Gegužę SSPP išplatino pareiškimą, kuriame teigiama, kad lytinis švietimas demoralizuoja Mianmaro visuomenę ir kad vadovėlyje aprašyta LGBT pora gali turėti įtakos tolerantiškesniam studentų požiūriui į tos pačios lyties asmenų santykius.

„Nėra gerai, kai tos pačios lyties santykiai yra analizuojami vadovėliuose, nes mūsų šalyje tai nėra kultūriškai priimtina“, – „Deutsche Welle“ sakė SSPP narys, buvęs Mandalajaus universiteto rektorius Maungas Thynnas.

Nors per pastaruosius keletą metų Mianmaras tapo atviresnis LGBT+ bendruomenei, dar britų kolonijiniais laikais priimtas 377 straipsniu vadinamas įstatymas draudžia tos pačios lyties asmenų santykius ir už tai numato iki 10 metų laisvės atėmimo bausmę. Žmogaus teisių grupės teigia, kad Mianmaro kolonijinė įstatymų bazė, nors ir retai taikoma, pasižymi sistemine homofobija ir diskriminacija.

Tabu tema

Sekso tema vis dar laikoma tabu iš esmės konservatyvioje budistų dominuojamoje šalyje, rašo „Deutsche Welle“.

„Viskas gerai, kai informaciją apie seksą mokiniams perduoda gydytojai, bet ne mokytojai. Mokytojai jaustųsi nepatogiai kalbėdami apie tai savo mokiniams, nes Mianmaro kultūroje tai laikoma netaktiška, – aiškino M. Thynnas. – Mes net nedrįstame vartoti žodžio „prezervatyvas“ savo tėvų ar mokytojų akivaizdoje.“

Parlamentas atmetė SSPP nario prašymą nepriimti naujos mokymo programos. Visgi Švietimo ministerija pažadėjo peržiūrėti gyvenimo įgūdžių kurso turinį ir pakeisti jame naudojamą leksiką.

26 metų gydytojui iš Mandalajaus Yinui Yinui Hnoungui diskusija „prasidėjo nuo angliško termino „sex education“ vertimo į Mianmaro kalbą“. Jis paaiškino, kad dėl pažodinio vertimo buvo nemažai pagalvojusių, kad bus kalbama „vien tik apie seksą“.

„Nuo tada jie ir nenori pripažinti, kad lytinis švietimas gali būti įtrauktas į mokyklos programą, – „Deutsche Welle“ sakė Y.Y. Hnoungas. – Jie mano, kad šis terminas yra užgaulus ir nepriimtinas Mianmaro visuomenei ir kultūrai.“

Trūksta žinių apie reprodukcinę sveikatą

Jauni žmonės sudaro daugiau kaip pusę Mianmaro gyventojų, o didžiausias amžiaus tarpsnis yra nuo 5 iki 14 metų, rašo „Deutsche Welle“.

Jungtinių Tautų vaikų fondo (UNICEF) duomenimis, daugelis Mianmare gyvenančių jaunų žmonių turi labai ribotą supratimą apie lytinę ir reprodukcinę sveikatą. Be to, Mianmare fiksuojamas vienas didžiausių Azijoje ŽIV užsikrėtusių suaugusiųjų skaičius.

„Daugelis jaunų merginų nieko nežino apie savo reprodukcinę sveikatą“, – „Deutsche Welle“ sakė neseniai Jangono universitetą baigusi 21 metų Thazin Myint. Universiteto studentų musulmonų tinklui priklausiusi T. Myint teigė, kad daugelis Mianmaro tautinėms mažumoms priklausančių asmenų neturi jokios informacijos apie lytinę ir reprodukcinę sveikatą.

„Musulmonų bendruomenės vyresnieji nėra linkę apie tai [lytinę sveikatą] kalbėti savo šeimose“, – sakė ji.

20 metų Jangono Dagono universiteto studentas ir studentų sąjungos narys Thuta Kyawas „Deutsche Welle“ teigė, kad jo grupė leidžia jauniems žmonėms įgyti sveikatos žinių, nes „universiteto mokymo turinyje lytinis švietimas nėra numatytas“. Kai kurie mokytojai nusprendžia neįtraukti lytinio švietimo į gyvenimo įgūdžių kursą.

Galimi politiniai motyvai

Jau ne vieną dešimtmetį lytinis švietimas yra kontraversiška tema šioje Pietryčių Azijos šalyje. Pirmą kartą ji buvo pasiūlyta 1998 m., įdiegus UNICEF remiamą užklasinę programą, kurioje buvo pateikiama informacija apie ŽIV, mitybą ir higieną. 2016 m. vyriausybė įtraukė lytinį švietimą į gyvenimo įgūdžių mokomojo dalyko mokyklinę programą.

„Šios pamokos programoje yra jau seniai, tačiau kritikos susilaukė tik dabar. Gali būti, kad ši kritika yra politinio pobūdžio“, – sako Mianmaro švietimo ministerijos generalinis direktorius U Ko Lay Winas.

U Ko Lay Winas „Deutsche Welle“ aiškino, kad pastaruoju metu vis pasigirstanti kritika gali būti opozicinių partijų bandymas nuteikti visuomenę prieš Aungo San Suu Kyi vadovaujamą „Nacionalinės demokratijos lygos“ partiją, nes lapkritį šalyje numatyti visuotiniai rinkimai.

Kad ir kaip ten būtų, „mes peržiūrėsime žmonių, kuriems šios pamokos nepatinka, kritikos sulaukusius terminus ir atvejo analizes“, – pažadėjo jis.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.