Pasaulyje

2020.07.21 15:47

Trumpo ir Bideno rinkimų kampanija gali būti brangiausia, kokią tik Amerikai teko regėti

Voice of America, LRT.lt2020.07.21 15:47

Prezidentas Donaldas Trumpas ir jam iššūkį metantis demokratas, buvęs viceprezidentas Joe Bidenas, panašu, gali iki lapkričio 3 d. prezidento rinkimų sumušti lėšų rinkimo rekordą.

Ši publikacija yra LRT.lt portalo partnerio „Voice of America“ originalus kūrinys.

Nors perrinkimo kampanijos pradžioje D. Trumpas turėjo akivaizdžią persvarą, du mėnesius iš eilės surinkęs daugiau už respublikonams atstovaujantį prezidentą, galimas Demokratų partijos kandidatas į prezidentus J. Bidenas birželį savo konkurentą jau lenkė 10 mln. JAV dolerių.

Lėšų rinkimas rinkiminėms kampanijoms yra nuolatinis galvos skausmas kandidatams ir jų atstovaujamoms politinėms jėgoms bei prijaučiančioms organizacijoms, nes kas ketveri metai išlaidos, susijusios su dalyvavimu rinkiminėje kampanijoje, tik auga.

Pateikiame prezidento rinkiminės kampanijos finansavimo pradžiamokslį:

Kiek kainuoja JAV prezidento rinkimų kampanija?

Prezidento rinkimų kampanijos metu, nuo to momento, kai galimas kandidatas pareiškia ketinantis dalyvauti kovoje dėl prezidento posto, iki pat rinkimų dienos, t. y. laikotarpiu, kuris šiais laikais tęsiasi ilgiau nei metus, abi didžiosios politinės partijos surenka ir išleidžia šimtus milijonų dolerių.

Bendrosios išlaidos prezidento rinkimų kampanijoms nuo 1980 m., kai Ronaldas Reaganas nurungė Jimmy Carterį, iki 2012 m., kai Barackas Obama nugalėjo Mittą Romney, išaugo daugiau nei 1000 proc. Rinkimų stebėtojai teigia, kad 2020 m. rinkimų kampanija gali būti brangiausia, kokią tik Amerikai teko matyti, net ir atsižvelgiant į visus su pandemija susijusius ribojimus.

Prezidento rinkimų kampanijų išlaidų istorija

Lyginant su skaitmeniniu amžiumi, pirmajam JAV prezidentui George`ui Washingtonui 1788–1789 metų rinkiminė kampanija praktiškai nekainavo nieko, nes tuomet Amerika buvo kur kas mažesnė šalis, o masinių informavimo priemonių apskritai nebuvo. Šiuolaikinės kampanijos siekia internetu, per socialinius tinklus, televiziją, radiją, spaudą ir net asmeniškai įtraukti daugiau kaip 150 mln. registruotų rinkėjų.

Reklama gausybėje žiniasklaidos priemonių „suryja“ didžiausią dalį rinkimų kampanijai skirtų lėšų. Nemažai resursų net ir pandemijos laikotarpiu, kai didesnė dalis veiklos organizuojama nuotoliniu būdu, pareikalauja ir kandidato štabo darbuotojų atlygis, visuomenės nuomonės apklausos ir kiti tyrimai, vieši renginiai ir lėšų rinkimas. Vašingtone įsikūrusio, politikai išleidžiamus pinigus skaičiuojančio Atliepiančios politikos centro duomenimis, 2008 m. prezidento rinkimų kampanijai buvo išleista 2,8 mlrd., o 2016 m. – 2,4 mlrd. JAV dolerių.

Iš kur atkeliauja šie pinigai?

Prezidentines kampanijas tiesiogiai remia žmonės. Kiekvienas amerikietis vieneriems rinkimams gali skirti iki 2,8 tūkst. dolerių. Užsitikrinę nominaciją, kandidatai dažnai lėšas renka kartu su savo atstovaujamos partijos nacionaliniu komitetu.

Kampanijas remia ir vadinamieji Politinių veiksmų komitetai (angl. Political Action Committees) (PAC), kurie, nepriklausomai veikdami, renka neribotas lėšas kandidatą remiančiai reklamai. Po to, kai 2010 m. Aukščiausiasis teismas nustatė, kad konstitucijos garantuojama žodžio laisvė apima ir korporacijų bei profesinių sąjungų politines išlaidas, dažnai nuo akylos visuomenės akies slepiamos verslo išlaidos politikai smarkiai išaugo.

Ar pinigai garantuoja pergalę?

Trumpai tariant, ne. Demokratų kandidatė Hillary Clinton 2016 m. kampanijos metu išleido šimtais milijonų daugiau nei D. Trumpas, tačiau vis tiek pralaimėjo. 1996 m. respublikonui Bobui Dole`ui nepavyko užsitikrinti pergalės prieš tuometį prezidentą Billą Clintoną, nepaisant didesnių išlaidų rinkimų kampanijai.

1984 m. demokratas Walteris Mondale kur kas dosniau finansavo savo kampaniją nei tuometis prezidentas respublikonas Ronaldas Reaganas, tačiau patyrė vieną skaudžiausių sutriuškinimų Amerikos istorijoje. Visgi tai yra išimtys, tik patvirtinančios taisyklę, kad pinigai kur kas dažniau padeda užsitikrinti pergalę rinkimų dieną. Nuo 2000 m. iki 2012 m. respublikonas George`as W. Bushas ir demokratas Barackas Obama laimėjo po dvi prezidento rinkimų kampanijas, išleisdami joms kur kas daugiau nei jų oponentai.

Išlaidų prognozės 2020 m.

Bendra 2020 m. kampanijos išlaidų ataskaita bus paskelbta tik lapkričio mėnesį, pasibaigus rinkimams, tačiau jau dabar aišku, kad du turtingi, bet jau iš kovos pasitraukę demokratų kandidatai Tomas Steyeris ir Michaelas Bloombergas kampanijos pradžioje buvo pakankamai plačiai atvėrę pinigines.

Šiuo metu ir J. Bidenas, ir D. Trumpas renka lėšas įspūdingais tempais – per tris mėnesius (iki birželio 30 d.) jiedu kartu buvo surinkę jau daugiau nei pusę milijardo dolerių. Nors per pastaruosius keletą mėnesių J. Bidenas aplenkė D. Trumpą pagal surinktas lėšas, visgi manoma, kad prezidentas turi šiek tiek daugiau grynųjų savo rinkiminei kampanijai finansuoti.

Pandemijos įtaka, socialinės žiniasklaidos vaidmuo

COVID-19 nesulėtino lėšų prezidentinei kampanijai rinkimo, tačiau turėjo lemiamos įtakos tam, kaip tos lėšos panaudojamos. D. Trumpas dalyvavo vos keliuose tradiciniuose susitikimuose su rinkėjais, tuo tarpu J. Bidenas jų apskritai atsisakė. Pasikeitė ir amerikiečių informacijos vartojimo įpročiai. 2020 m. kampanijoje pirmą kartą internetinei reklamai gali būti skirta daugiau lėšų nei agitacijai per radiją ar televiziją.

Birželį J. Bidenas išleido daugiau už D. Trumpą reklamai socialiniame tinkle „Facebook“ ir neseniai surinko beveik 11 mln. dolerių, kartu su buvusiu prezidentu B. Obama dalyvaudamas internetinėje visuomeninėje lėšų rinkimo akcijoje. Tuo tarpu D. Trumpas lieka ištikimas socialiniam tinklui „Twitter“, suteikiančiam galimybę neišleidus nė cento pasiekti didžiulę auditoriją.