Pasaulyje

2020.03.28 17:53

Kodėl tualetinis popierius tapo COVID-19 krizės simboliu ir saugumo garantu?

Deutsche Welle, LRT.lt2020.03.28 17:53

Reaguodami į koronaviruso krizę, žmonės ėmė kaupti produktų atsargas, ypač vienos nepelnytai nuvertintos kultūrinės vertybės – tualetinio popieriaus. Kada jis buvo išrastas ir kaip žmonės vertėsi iki tol?

Ši publikacija yra LRT.lt portalo partnerio „Deutsche Welle“ originalus kūrinys.

Plačiai internete paplitusiame vaizdo įraše vyras užsisako kavos išsinešti. Vietoje piniginės jis išsitraukia ritinėlį tualetinio popieriaus, atplėšia du lapelius ir padeda juos ant prekystalio. Pagautas dosnumo, trečią lapelį jis sugrūda į padavėjo marškinių kišenę kaip arbatpinigius.

Socialinėje žiniasklaidoje knibždėte knibžda su šiuo netikėtu reiškiniu susijusių juokelių. Tualetinio popieriaus paklausa Vokietijoje, kaip ir daugelyje kitų pasaulio šalių, smarkiai išaugo. Dažname prekybos centre jis išparduodamas akimirksniu, o neretai dėl galimybės įsigyti papildomą ritinėlį net apsistumdoma.

Bonn-Rhine-Sieg taikomųjų mokslų universitete verslo psichologiją dėstančios Brittos Krahn teigimu, masinė psichozė dėl tualetinio popieriaus yra bandos jausmo sąlygotas elgesys.

„Tai yra ta akimirka, kai situacija tampa visiškai nekontroliuojama, įsivyrauja nežinomybė, viskas keičiasi, – sakė ji, kalbėdama su „Deutsche Welle“. – Niekas nežino, ko tikėtis, tačiau žmonės iš paskutiniųjų stengiasi susigrąžinti situacijos kontrolę. Kai veido kaukių ir dezinfekcinio skysčio nebeliko, jie griebia, kas papuola po ranka, kad tik daiktas būtų negendantis.“

„Tualetinis popierius tapo saugumo metafora, jei ne visos koronaviruso krizės simbolis,“ – aiškina psichologė.

Trumpa tualetinio popieriaus istorija

Tačiau labai ilgą laiką žmonės iš viso neturėjo tualetinio popieriaus.

Archeologų radiniai seniausioje pasaulyje druskos kasykloje netoli Halštado Austrijoje leidžia spėti, kad šaukščiu vadinamo augalo lapai dar Bronzos amžiuje buvo naudojami vietoje tualetinio popieriaus. Net ir šiandien Bavarijoje žmonės šį senovinį augalą vadina „Arschwurzen“ (š... augalu).

Ankstyvasis pritaikymas Kinijoje

Seniausi tualetinį popierių minintys įrašai rasti 6 a. kinų metraščiuose. Britų sinologas Josephas Needhamas (1900–1995) pacitavo kinų mokslininką Yaną Zhitui, kuris 589 m. rašė: „Penkių klasikų citatomis ar komentarais išmargino ar išminčių vardais aprašinėto popieriaus nedrįstu naudoti tualete.“

851 m. neįvardintas keliautojas rašė: „Jie [kinai] ne itin rūpinasi švara, nes atlikę savo reikalus, neapsiprausia vandeniu, tik nusivalo popieriumi.“

1393 m. Nankino imperatoriaus rūmuose sunaudota apie 720 tūkst. lapelių tualetinio popieriaus, kurių kiekvieno dydis siekė 60 x 90 cm. Vien tik Hongwu imperatorius ir jo šeima sunaudojo 15 tūkst. lapelių, kaip teigiama, „itin minkšto ir aromatizuoto tualetinio popieriaus.“

Europos šluostymosi kultūra

Viduramžių Europoje žmonės pasturgalius šluostydavosi senais skudurais, medžiagos atraižomis ar vilnos gniužulėliais. Kartais šiuo tikslu būdavo panaudojamos ir samanos, šienas ar šiaudai, savo knygoje apie tualetinį popierių ir „šluostymosi kultūros“ istoriją rašo „LVR Papiermühle Alte Dombach“ popieriaus fabriko direktorė Sabine Schachtner.

Senovinių išviečių kasinėjimų buvusiame Hanzos sąjungos mieste Tartu (Estijoje) metu rasta vietoje tualetinio popieriaus naudotų medžiagos skiautelių. Jų kokybė atspindi konkretaus namų ūkio visuomeninę padėtį.

Turtingos šeimos naudojo ploną, švelnių juostelėmis suplėšytą vilnos audinį, ant kurio vietomis matyti likusios šilko aplikacijos. Vargingesni namų ūkiai tenkinosi šiurkštesnėmis, paprastesnėmis medžiagomis.

Nuo 16 a. buvo pradėtos naudoti popieriaus atliekos.

Išpopuliarėjus spaudai ir pradėjus pramoninę popieriaus gamybą, popierius galutinai įsitvirtino kaip kasdienės sanitarijos priemonė. Antroje 19 a. pusėje Anglijoje, o vėliau ir kitose šalyse, paplito vandeniu nuplaunami klozetai.

Pramonės plėtra

Bavarijos tualetinio popieriaus gamintojos „Fripa“ susuktame filmuke atsispindi visa šioje pramonės srityje padaryta technologinė pažanga: popierius slenka ir ritasi, o didžiuliai rulonai, tarsi nematomos magiškos jėgos veikiami, sulenda į mechanizmus. Mechanizmai nepaliaujamai sukasi, kol konvejerio gale pasirodo jau supakuoti tualetinio popieriaus ritinėliai.

Prasidėjus koronaviruso krizei, „Fripa“, kurios reklaminis šūkis yra „Visuomet vienu sluoksniu geriau!“, padvigubino gamybos apimtis, lyginant su 130 tūkst. tonų produkcijos, kasmet pristatomos didmenininkams ir mažmeninės prekybos tinklams.

„Mes praktiškai maksimaliai išnaudojame savo gamybinius pajėgumus, tačiau vis tiek nespėjame patenkinti išaugusios paklausos,“ – „Deutsche Welle“ sakė „Fripa“ atstovas spaudai Jürgenas Fischeris.

Jis teigė neįsivaizduojąs, kodėl žmonės išprotėjo dėl tualetinio popieriaus, bet spėjąs, kad taip gali būti dėl to, kad tai – lengvai kaupiamas ir ne itin brangus produktas. J. Fischeris ragina pirkėjus „elgtis apgalvotai ir tvardytis.“

Kovotojai iš prigimties ar kopijuotojai

Potsdamo pažangių tvarumo tyrimų instituto (IASS) mokslinis direktorius Ortwinas Rennas išskiria tris galimas reakcijas į krizę. Rizikos sociologiją studijuojantys mokslininkai teigia, kad kai kurie žmonės yra linkę ignoruoti pavojų, kiti tiesiog susisuka į kamuoliuką, stengdamiesi jo išvengti, tačiau yra ir vadinamasis kovotojų tipas. Tokie žmonės pavojaus akivaizdoje imasi veikti arba kaupia produktus, taip kompensuodami „veiklos trūkumą“, sako O. Rennas.

Tai, ar žmonės linkę bėgti, ar kovoti, nulemia jų genetika, tačiau įtakos turi ir išsilavinimas bei patirtis. Žinoma, daug kas priklauso ir nuo situacijos: vairuodami automobilį dauguma žmonių tampa kovotojais, o štai atsidūrę pėsčiųjų vietoje, yra linkę bėgti.

„Žmonės girdi ar skaito žiniasklaidos priemonėse, kad kiti perka daug tualetinio popieriaus, – dienraščiui „Süddeutsche Zeitung“ sakė Frydrichshafeno Zeppelino universiteto verslo psichologė Anja Achtziger. – Darbe, šeimoje, tarp draugų nuolat kalbama, kiek atsargų jau sukaupta, todėl nenuostabu, kad tie, kas dar nespėjo pasirūpinti, ima nervintis. Neatlaikę spaudimo, ir jie traukia į parduotuves.“

Ar tualetinis popierius taps atsiskaitymo priemone, kaip vaizduojama populiariajame vaizdo įraše? Greičiausiai ne. Bet kad nepritrūktų, vienas namų ūkis Berlyno Kreuzbergo rajone pasiūlė keisti espresso pupeles į keletą jo ritinėlių.