Pasaulyje

2020.01.13 12:47

Kokia galimai Rusijos pagaminta raketa numušė lėktuvą Irane?

LRT.lt2020.01.13 12:47

Raketa ar kelios raketos, kuriomis buvo numuštas Ukrainos avialinijų lėktuvas, įtariama, galėjo būti rusų gamybos. Internete pasirodė nuotraukos, kuriose užfiksuotos Rusijos gaminamų priešlėktuvinių raketų „Tor“ skeveldros, esą besimėtančios netoli įvykio vietos. Nuotraukų autentiškumas dar nebuvo patvirtintas. Tiesa, Ukraina paskelbė tirianti šią versiją.

Kas tai per raketos?

„TOR“ raketų sistema, NATO vadina SA-15 „Gauntlet“, yra trumpojo nuotolio raketų sistema, kuri buvo sukurta 1975 m. Sovietų Sąjungoje, pradėta naudoti – 1986 m. „TOR-M1“ variantas buvo pradėtas naudoti 1991 m. su raketomis „9M331“. Jos buvo tikslesnės ir turi galimybę vienu metu dviem raketomis atakuoti du taikinius, skelbia „telegraph.co.uk“.

Ši oro gynybos raketų sistema yra viena iš moderniausių Irano turimų sistemų. 29 tokias sistemas už maždaug 630 mln. eurų 2007 m. Iranas įsigijo iš Rusijos pagal 2005 metais pasirašytą sutartį.

Maksimalus šių raketų šūvio nuotolis siekia 12 km, o maksimalus aukštis – 6 km. Šios raketos skrieja beveik 3 kartus greičiau už garsą – prireiktų maždaug 10 sekundžių, kad raketa pasiektų už 10 km esantį taikinį.

Beveik 3 metrų ilgio 167 kg. sverianti raketa turi 15 kg. kovinę galvutę. Ji sprogsta arti taikinio ir paskleidžia tūkstančius smulkių skeveldrų, kurios sminga į tikslą tarsi kulkos, rašo „The Moscow Times“.

Skelbiama, kad tokios raketos – skirtos naikinti karinius orlaivius, kruizines raketas – gynybinės sistemos neturinčiam civiliniam lėktuvui išvengti neįmanoma, net ir tuo atveju, jei oro gynybos operatorius būtų pranešęs, kad ji buvo paleista.

Taip pat nebūtų galimybės nukreipti raketa kita kryptimi tuo atveju, jei operatorius būtų supratęs, kad padarė klaidą, skelbia „telegraph.co.uk“.

Iranas teigia, kad lėktuvą numušė netyčia

Prieš priimdamas sprendimą paleisti raketas į taikinį, oro gynybos operatorius turi identifikuoti jį radaro ekrane. Komerciniai orlaiviai turi atsakiklius – radijo siųstuvus, kurie perduoda duomenis – koks tai lėktuvas, koks jo greitis ir aukštis. Tokie duomenys perduodami tarptautiniu mastu sutartu dažniu.

Kai vos pakilęs iš oro uosto buvo numuštas „Ukrainos tarptautinių avialinijų“ lėktuvas, netoliese tuo metu buvo ir keli kiti civiliniai orlaiviai. Teoriškai visi jie turėjo būti matomi tiek „TOR“ raketų sistemos radare, tiek civiliniame oro uosto radare, skelbia „The Moscow Times“.

Praėjusią savaitę pasirodė informacija, kad katastrofos metu Irano erdvę stebėję JAV palydovai fiksavo 2 raketų paleidimą „Boeing 737-800“ lėktuvo link. Kanada skelbė taip pat turinti žvalgybos ir partnerių informacijos, rodančios, jog Ukrainos lėktuvas Irane buvo numuštas Irano žemė-oras raketos. Kol kas aišku, kad į lėktuvą pataikė bent 1 raketa.

Šeštadienį Irano valdžia prisipažino numušusi lėktuvą, tačiau teigia, jog tai buvo netyčinis veiksmas. Esą oro gynybos operatorius klaidinga palaikė lėktuvą į Iraną paleista balistine raketa. Kaip teigiama Irano versijoje, šią žinią operatorius perdavė savo viršininkams, tačiau per 10 sekundžių nesulaukęs atsakymo priėmė sprendimą numušti skrendantį objektą.

Aviacijos ekspertas Geoffrey Thomas sakė CNN, kad prieš šio lėktuvo skrydį dar keli komerciniai laineriai pakilo iš Irano sostinės oro uosto tuo pačiu maršrutu.

„Taigi aišku, kad pareigūnai manė, jog viskas yra saugu“, – sakė ekspertas. Kyla klausimas, kodėl buvo numuštas būtent šis lėktuvas? G. Thomas prideda, kad „Ukrainos tarptautinių avialinijų“ lėktuvo atsakiklis buvo įjungtas ir oro erdvės stebėjimo radarai jį fiksavo iki pat lėktuvo numušimo 2400 metrų aukštyje.

„Jei tai būtų grėsmė, tas lėktuvas būtų žemesniame aukštyje, nei stebi radaras. Arba/ir tai būtų sunkiai aptinkamas lėktuvas. Taigi visai nepanašu (kad tai buvo netyčinis veiksmas)“, – CNN sako G. Thomas.

„Ukrainos tarptautinių avialinijų“ lėktuvas „Boeing 737-800“, skridęs iš Teherano į Kijevą, sudužo netrukus po to, kai sausio 8 dieną pakilo iš Imamo Khomeini tarptautinio oro uosto Irano sostinėje. Žuvo visi 176 lėktuve buvę žmonės: 11 ukrainiečių, tarp jų 9 įgulos nariai, 82 iraniečiai, 63 kanadiečiai, 10 švedų, 4 afganai, 3 vokiečiai ir 3 britai.