Pasaulyje

2020.01.09 11:15

Ukraina skelbia aviakatastrofos versijas: terorizmas, rusiškos raketos smūgis ir variklio sprogimas

lėktuvas su problemomis susidūrė vos pakilęs; atnaujinta 12.26
LRT.lt2020.01.09 11:15

Abi sudužusio „Ukrainos tarptautinių avialinijų“ (UIA) „juodosios dėžės“ buvo rastos, nors yra iš dalies pažeistos ir dalis jų įrašų yra prarasti. Iranas paskelbė preliminarią incidento ataskaitą, kurioje rašoma, kad vos pakilęs lėktuvas susidūrė su techninėmis problemomis ir apsisukęs bandė grįžti į oro uostą, rašo „Unian“.

Irano Civilinės aviacijos organizacijos vadovas Ali Abedzadehas priminė liudininkų pasakojimus, kad lėktuvas ore ėmė liepsnoti ir rėžėsi į žemę.

Apsisukę pilotai neperdavė pranešimų apie problemas tarnyboms Irane.

Ukrainai, JAV, Švedijai ir Kanadai perduotoje ataskaitoje taip pat tvirtinama, kad surastos abi lėktuvo „juodosios dėžės“, bet jos yra pažeistos, todėl dalis įrašų prarasti. Čia taip pat rašoma, kad tyrėjai atmetė lazerinės arba elektromagnetinės atakos versiją, rašo AP.

Ukrainos versijos: terorizmas, rusiškos raketos smūgis ir variklio sprogimas

Ketvirtadienį Ukrainos nacionalinio saugumo taryba paskelbė pagrindines Teherane įvykusios „Ukrainos tarptautinių avialinijų“ lainerio katastrofos priežastis: teroristinis išpuolis, raketos smūgis ir sprogimas variklyje dėl techninių priežasčių, rašo „Meduza“.

„Radio Free Europe/Radio Liberty“ pranešė, kad taryba svarsto versiją, jog lėktuvas galėjo būti numuštas Rusijos Federacijoje pagaminta priešlėktuvine „Tor“ raketų sistema. Tai pasakė tarybos pirmininkas Aleksejus Danilovas.

„Ukraina 24/7“ turimais duomenimis, taryba svarsto ir versiją, kad „Boeing 737-800“ lėktuvas galėjo susidurti su bepiločiu orlaiviu, skraidykle ar „kitu objektu“. Taip pat kad jame galėjo būti įvykdytas teroristinis išpuolis.

„Reuters“ agentūra pranešė, kad Vakarų žvalgyba mano, jog aviakatastrofą galėjo sukelti lėktuvo techninis gedimas.

Ukraina teigia jau nusiuntusi į Iraną savo specialistus, kurie dalyvaus tiriant „juodąsias dėžes“. Jie taip pat siekia gauti leidimą nuvykti į lėktuvo sudužimo vietą ir ieškoti galimų orlaivį numušusios raketos pėdsakų, rašo RFE/RL.

Pasirodžius nuotraukoms, kuriose matyti sudužusio lėktuvo korpusas, internautai ėmė jas analizuoti, siekdami nustatyti, ar korpusas pažeistas galimų raketos skeveldrų.

Skrido jaunavedžiai

Kanadiečiai 26-erių Arashas Pouzrabis ir 25-erių Pouneh Gourji skrido į Teheraną susituokti. Jie buvo Albertos universiteto Kanadoje kompiuterių mokslų studentai. Lėktuve taip pat skrido 4 jų tuoktuvių iškilmėse dalyvavę svečiai, rašo MSN.

Lėktuvo katastrofoje žuvo 63 kanadiečiai. Tarp jų buvo ir jaunavedžių pora Siavashas Ghafouris-Azaras ir Sara Mamani iš Monrealio.

Žuvusios Saros Sadaat artima draugė Melika Motamedi „Vice“ pasakoja savo prisiminimą: „Paskutinė žinutė, kurią jai nusiunčiau: pasakyk man, kad tu nesi tame skrydyje, bet ji neatrašė.“ Vietoje to M. Motamedi netrukus sulaukė lėktuvu kartu su savo seserimi ir motina skridusios S. Sadaat tėvo skambučio.

Tarp žuvusiųjų yra ir daugiau Kanados universitetų studentų doktorantų, mokslo daktarų, inžinierių, medikų. Dauguma jų skrido atgal į Kanadą po žiemos atostogų Irane, kur lankė savo giminaičius.

„Viena iš priežasčių, kodėl renkiesi šį skrydį, kad nereikėtų jungiamojo skrydžio per JAV, nes tarptautiniai studentai to negali daryti“, – MSN pasakojo Albertos miesto Kanados iraniečių bendruomenės narys Paymanas Paseyanas.

Anot MSN, 27 žmonės priklausė minėtai bendruomenei. Katastrofoje žuvo ir ištisos šeimos su mažamečiais vaikais. Iš viso skrydyje žuvo 15 vaikų, iš jų vienas buvo kūdikis. 82 žuvusieji buvo Irano piliečiai, 63 – kanadiečiai, 10 – švedai, 4 – afganistaniečiai, po 3 Vokietijos ir Didžiosios Britanijos piliečius bei 11 ukrainiečių.

Žuvęs Britanijos pilietis Mohammadas Reza Kadkhoda-Zadehas buvo verslininkas, o Saeedas Tahmasebi Khademsadi ir Samas Zokaei – inžinieriai.

Susilaikyti nuo spekuliacijų

Po katastrofos Kijevo tarptautiniame oro uoste, į kurį skrido šis lėktuvas, žmonės ėmė masiškai dėti gėles pagerbdami žuvusiųjų atminimą.

Netrukus po apie 6 val. Teherano laiku įvykusios aviakatastrofos imta svarstyti, kas sukėlė lėktuvo avariją. Tą pačią naktį Iranas raketomis atakavo 2 JAV karines bazes Irake.

Liudininkų nufilmuotuose įrašuose atrodo, kad lėktuvas prieš smigdamas žemyn jau degė. Irano tarnybos greitai paskelbė, jog lėktuvas žemyn smigo dėl užsidegusio variklio. Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis paskatino susilaikyti nuo spekuliacijų.

UIA atstovai trečiadienį pranešė, kad lėktuvas prieš krytį buvo pasiekęs 2400 metrų aukštį, jį pilotavo itin patyrę pilotai, todėl įgulos klaidos galimybė yra atmetama.

Nors Irano tarnybos teigia negavusios pagalbos signalų iš lėktuvo įgulos, vėliau pranešta, kad lėktuvas bandė apsisukti ir grįžti į Teherano tarptautinį oro uostą.

Vakarų žvalgybos tarnybos mano, kad lėktuvo atakos versija nėra tikėtina, rašo „Reuters“.

Trečiadienį Iranas pranešė radęs orlaivio „juodąsias dėžes“, tačiau atsisakė jas išduoti JAV bendrovei „Boeing“. Iranas jau pradėjo tyrimą dėl aviakatastrofos, tačiau pagal įprastą praktiką turi būti sudaryta tarptautinė tyrimo komisija, į kurią patektų JAV ir Irano atstovai, taip pat Ukrainos, veikiausiai ir Kanados bei, galbūt, Australijos specialistai.