Pasaulyje

2019.11.10 08:39

Netikros paskyros ir tūkstančiai apmokėtų komentarų – jau ir Lenkijos politikos tikrovė

LRT.lt2019.11.10 08:39

Reporterė Katarzyna Pruszkiewicz šešis šių metų mėnesius dirbo Lenkijos kompanijoje, save apibūdinančioje viešųjų ryšių agentūra, tačiau jos žurnalistinis tyrimas atskleidė, kad vadinamieji „trolių fabrikai“, arba jas primenančios kompanijos, siekiančios daryti įtaką politikai ir rinkėjams, egzistuoja ne tik Rusijoje.

Kompanija „Cat@Net“ prisistato „elektronine viešųjų ryšių agentūra, kurios specialistai padeda kurti teigiamą įmonių, privačių asmenų ir viešųjų institucijų įvaizdį, pirmiausia – socialinėje žiniasklaidoje“, rašo „The Guardian“.

Pirmoji Lenkijos Žurnalistų fondo – organizacijos, vienijančios tyrimus vykdančius žiniasklaidos atstovus – narės K. Pruszkiewicz užduotis įsidarbinus bendrovėje buvo susikurti socialinės žiniasklaidos pseudoportretą (avatarą), skirtą dalintis „socialiniu ir politiniu turiniu“. Tikslas – pritraukti 500 sekėjų.

Pasibaigus bandomajam laikotarpiui, žurnalistei buvo suteikta prieiga prie bendrovės vidaus komunikacijos kanalų, kuriais jos darbuotojai, administruojantys dešimtis paskyrų socialinėje žiniasklaidoje, gaudavo savo vadovų patarimus ir nurodymus, kokius klausimus kelti, ką išaukštinti, o ką apjuodinti.

Paskyrose buvo pateikiamas tiek kairiąsias, tiek dešiniąsias pažiūras atitinkantis turinys, patraukiantis kitų socialinės žiniasklaidos vartotojų dėmesį, užsitarnaujantis jų pasitikėjimą ir paramą bei suteikiantis galimybę pasitelkti bendrovės klientams reikalingą jų palaikymą.

„Tikslas – įgyti abejose politinės takoskyros pusėse esančių žmonių paramą. Atspindėdami žmogaus įsitikinimus, įgyjate jo pasitikėjimą ir galite daryti jam poveikį“, – teigia tyrimą kartu su žurnalistų asociacija „Investigate Europe“ prižiūrėjęs Wojciechas Cieśla. „Skaitant šiuos pokalbius aiškiai matyti, kaip kairės ir dešinės pakraipos paskyros gauna kasdienius nurodymus, kaip jos rikiuojamos ir paruošiamos kovai, it du tos pačios armijos flangai mūšio lauke“, – sako jis.

Daugelis „Cat@Net“ darbuotojų yra neįgalūs, todėl bendrovei priklauso nemažos Lenkijos nacionalinio neįgaliųjų reabilitacijos fondo mokamos subsidijos, rašo „The Guardian“. Remiantis Reporterių fondo duomenimis, nuo 21015 m. lapkričio bendrovė iš minėto fondo yra gavusi apie 1,5 mln. zlotų.

Kalbėdama su dienraščiu „The Guardian“ K. Pruszkiewicz teigė: „Dauguma jų iš tiesų yra geri žmonės – užjaučiantys, laisvalaikiu užsiimantys labdaringa ir socialine veikla, tačiau neįgalumas riboja jų įsidarbinimo galimybes. Jiems tai – tiesiog darbas ir nieko daugiau“.

Viena iš K. Pruszkiewicz pareigų buvo administruoti anonimines paskyras, propaguojančias Lenkijos valstybinio transliuotojo TVP sukurtą turinį. Jis neretai kritikuojamas kaip lojalus dabartinei konservatyviai Lenkijos politinei daugumai.

Tiesa, kai kurių paskyrų tikslas buvo sumenkinti visuomenės paramą Lenkijos vyriausybės sprendimui dėl didelės vertės užsakymo naikintuvams F-35 įsigyti iš amerikiečių bendrovės „Lockheed Martin“, vietoje to reklamuojant asociacijos, kuriai priklauso „Airbus“, „BAE Systems“ ir filialą Lenkijoje „PZL Świdnik“ turintis „Leonardo“, gaminamą kovos lėktuvą „Eurofighter Typhoon“.

Naudos iš „Cat@Net“ įtakos gavo ir neseniai išrinktas Lenkijos parlamento narys, atstovaujantis Demokratinį kairės aljansą. „Cat@Net“ kairės pakraipos paskyrose buvo remiama politiko kandidatūra į Europos parlamentą šių metų gegužę vykusių rinkimų metu – bent 90 skirtingų paskyrų dalinosi ir reagavo į jo įrašus socialinėje žiniasklaidoje. Bendrovės dešinės pakraipos paskyros oponavo kairės pakraipos paskyroms, sukurdamos konfliktą, užtikrindamos vartotojų srautą ir tokiu būdu atkreipdamos dėmesį į kandidatą.

Nėra aišku, ar organizacijos ir asmenys, kurių vardu šiomis netikromis paskyromis buvo daromas poveikis, žinojo apie „Cat@Net“ veiklą. Sprendžiant iš vidaus dokumentų, daugelį, jei ne visus, užsakymų bendrovė gaudavo iš išorinės ryšių su visuomene agentūros, kuri galimai pirko paslaugas be klientų žinios.

Bendrovės tinklalapyje paskelbtame pareiškime „Cat@Net“ griežtai neigia buvusi „trolių fabriku“: „Bendrovės veiklos sritis yra rinkodaros veiksmų perkėlimas į socialinę žiniasklaidą. Mes pateikiame tikslią informaciją, kalbame savo klientų vardu ir reklamuojame jų produktus bei paslaugas kaip ir bet kuri kita tokio pobūdžio agentūra“.