Pasaulyje

2019.06.22 14:45

Už nemokamo viešojo transporto Indijos moterims – šalį sukrėtusios smurto istorijos

Rokas Gimžauskas, LRT.lt 2019.06.22 14:45

Seksualinis smurtas prieš moteris Indijoje yra itin opi problema. Indijoje moterims nėra saugu naudotis viešuoju transportu dėl galimai priešiškų veiksmų panaudojimo prieš jas. Viešojo transporto tvarka Indijoje nebuvo adaptuota užtikrinti saugias keliones moteriškos lyties atstovėms. Indijos sostinės Delio valdžia stengiasi užkirsti kelią smurtui prieš moteris įteisindami nemokamą transportą šios lyties atstovėms.

Delio valdžios teigimu, nemokamos kelionės moterims galimai padidintų moterų, besinaudojančiu viešuoju transportu skaičių, ir tai skatintų saugumo jausmą. Tačiau toks veiksmas iššaukė kontraversiškus debatus visuomenėje.

Indijoje gyvenančių moterų padėtis susilaukia vis didesnio visuomenės susidomėjimo ir palaikymo. Naują viešojo transporto tvarkos įstatymą, leidžianti moteriškos lyties atstovėms važinėti autobusais, traukiniais, metro nemokama, galima sieti su visuomenės kurstomomis iniciatyvomis, reiškiančiomis paramą moterims.

Sukrečianti moterų situacija Indijoje

Tik nedaugelis Delyje gyvenančių moterų siekia išsilavinimo ir profesinės karjeros, tuo metu kitos moteriškos lyties atstovės lieka šeimai artimoje aplinkoje, augina vaikus bei tvarko namų ūkį.

Kaip vieną iš galimų šios socialinės takoskyros priežasčių galima laikyti smurto prieš Indijoje gyvenančias moteris protrūkius ir saugumo spragas. Pagrindiniai nusikaltimai prieš Delyje gyvenančias moteris yra jų išnaudojimas, seksualinė prievarta ir nepagarbos rodymas.

Asifa Bano yra aštuonmetė indų kilmės mergaitė, patyrusi žiaurų ir suplanuotą išprievartavimą Indijos administruojame Kašmyro regione. Visuomenę sukrėtusi tragedija ilgą laiką buvo dėmesio centre, nes išprievartavime dalyvavo ir policijos pareigūnas.  

Šių nusikaltimų statistika grėsminga. Pasak Delio policijos ataskaitos, publikuojamos Indijos naujienų portalo „The New Indian Express“,  2017 metais iki balandžio mėnesio buvo registruotos 563 smurtinio išprievartavimo bylos. Šiais metais – netgi 578. Tai rodo, kokia prasta yra moterų saugumo padėtis Indijos visuomenėje.

Rezonansinė byla

Dar vienas įvykis, kuris sukrėtė Indijos visuomenę, politikus bei vietinius valdžios atstovus, yra 2012 metais Delio mieste išprievartautos ir nužudytos jaunos studentės byla.

Kaip teigia portalas „BBC News“, dėl šio incidento kilęs visuomenės pasipiktinimas atkreipė valdžios dėmesį ir leido plėtoti naują politiką, siekiančią mažinti lyčių nelygybę bei fizinį ir psichologinį smurtą prie moteris.

Tačiau kaip rašoma Pasaulio ekonomikos forumo straipsnyje, tam tikrų spragų naujajame įstatyme pastebi ir viešojo transporto ekspertas Ramachandraiah Chigurupati. Jo teigimu, nors autobusuose yra atskiros vietos moterims, tačiau jos visada būna užimtos vyrų.

Metro traukiniuose vyrauja panaši problema – didelis srautas žmonių nereaguoja į valstybės suformuotus viešojo transporto standartus. Įstatymo oponentų teigimu, lytinės nelygybės problemos sprendimui reikalingas ne tik nemokamas transportas moterims, bet ir didesnė apsauga viešajame transporte. Saugumą autobusuose, metro traukiniuose galėtų garantuoti apsaugos darbuotojai, pareigūnai.

Pasaulio ekonomikos forumo korespondentė Shilpa Phadke, kuri tiria indžių saugumo tam tikruose Indijos regionuose problemą, įvertino šią iniciatyvą. Ji valdžios planus ir naująjį įstatymą vertina pozityviai ir palaiko tokią politiką.

S. Phadke teigimu, didesnio masto moterų susibūrimai viešose vietose, šiuo atveju, transporte, gali formuoti didesnį saugumo, pasitikėjimo savimi bei vienybės jausmą. Šie faktoriai itin svarbūs kovojant su Indijos visuomenėje įsišaknijusiomis problemomis. Suteikus teisę moterims nemokamai naudotis viešojo transporto paslaugomis, natūraliai padaugės ir jų viešumoje. Toks padaugėjimas gali pagerinti moterų, kurios bijo būti vienos viešoje vietoje, būseną, susijusią su asmeniniu saugumu. 

Sena problema

Indijos visuomenėje vyraujanti lytinė nelygybė ir diskriminacija iššaukia žiaurius ir vis dažniau pasikartojančius smurto protrūkius prieš moteris.

Tiek moterų, tiek vyrų padėtis Indijos visuomenėje vis dar priklauso nuo senų, tradicinių, iki 19 a. pabaigos ir 20 a. pradžios vyravusių, socialinių normų.

Dažnas atvejis, kad moterys Indijoje vis dar matomos tik kaip namų prižiūrėtojos, puoselėtojos, vaikų augintojos, o ne tam tikros srities profesionalės. Tuo metu vyras yra pajamų šaltinis, išlaikantis šeimą, aprūpinantis moterį bei vaikus.

Šiuos nusistovėjusius standartus puikiai iliustruoja Pasaulio ekonomikos forumo Lyčių skirtumo indeksas, pristatantis valstybių padėtį lyčių nelygybės atžvilgiu. Šiame indekse Indija užima 108 vietą, bet lenkia kaimyninę Kiniją ir Nepalą.

Naujasis viešojo transporto įstatymas turi suteikti moterims didesnį pasitikėjimą savimi ir saugumo jausmą.

Valdžios sprendimą suteikti teisę moterims naudotis viešuoju transportu nemokamai galima laikyti vienu iš galimų būdų kovai su anksčiau minėtomis problemomis bei bendrystes ir noro keisti ir keistis ženklą. Tačiau opozicinės jėgos ir Delio valdžios kritikai šį viešojo transporto sistemos įstatymą vadina populizmu.

Daliai visuomenės gali pasirodyti, jog tokie valdžios veiksmai yra vykdomi ir siūlomi tik iš pragmatinių išskaičiavimų, o ne dėl troškimo padėti visuomenei.

Artėjantys 2020 metų rinkimai skatina kritikus manyti, kad įskaitymas susijęs su elektorato didinimu ir siekiu išsilaikyti valdžioje kuo ilgesnį laiką. Anot jų, įstatymas, nukreiptas būtent į moteris ir aktyvistus, kovojančius už moterų teises, yra pigus triukas, pritraukiantis šiai dienai aktualią visuomenės dalį.