Pasaulyje

2019.05.07 18:28

Didelės ambicijos ir neįdomi realybė – kas po katastrofos laukia Rusijos aviacijos pramonės

LRT.lt 2019.05.07 18:28

Maskvos Šeremetjevo oro uoste įvykusi aviakatastrofa nusinešė 41 žmogaus gyvybę. Dėl kol kas nepatvirtintų priežasčių užsidegęs orlaivis „Sukhoi Superjet 100“ jau ir taip nebuvo itin perkamas užsienio pirkėjų, bet šis incidentas dar labiau apsunkins Rusijos aviacijos pramonės padėtį, rašo „Politico.eu“.

Rusų gaminamas lėktuvas „Sukhoi Superjet 100“ buvo paskutinė šalies viltis atgaivinti civilinės aviacijos paveldo gyvavimą. Sekmadienį įvykusi tragedija  – dar vienas smūgis rusų lėktuvų gamybos pramonei.

„Sukhoi Superjet 100“ dėl variklio problemų ir taip nebuvo laikomas itin patikimu, todėl atbaidė daugumą pasaulio pirkėjų. Vienintelė Europos kompanija, įsigijusi šį lėktuvą, buvo Airijos oro linijų bendrovė „CityJet“. Iš rusų įsigytą orlaivį ji išnuomojo oro linijoms „Brussels Airlines“, bet pastarosios šiemet nutraukė lėktuvo nuomą.

Kaip praneša „Politico.eu“, „CityJet“ keleivinį lėktuvą „Sukhoi Superjet 100“ pašalino iš savo lėktuvų parko.

Didelės ambicijos

Anksčiau lėktuvų gamyba buvo stipri Sovietų Sąjungos pramonės šaka. Didžioji jos dalis žlugo kartu su komunizmu, kai rinkoje įsigalėjo ekonomiškesni ir patikimesni „Airbus“ bei „Boeing“ gamintojų lėktuvai.

Šiandien Rusijoje toliau klesti pasaulinio lygio karinių lėktuvų gamyba, bet civilinių orlaivių gamyba yra nacionalinio pasididžiavimo ir meistriškumo ženklas. Dėl šios priežasties pagaminti gerą keleivinį lėktuvą taip stengiasi ir Kinija, rašo „Politico.eu“.

Šalį valdant prezidentui Vladimirui Putinui, Rusijos vyriausybės valdoma gamintoja „United Aircraft Corporation“ sujungė visus šalies keleivinių lėktuvų gamintojus ir nusitaikė į mažesnių lėktuvų rinkas, kur dominuoja Kanados gamintoja „Bombardier“ ir Brazilijos „Embraer“.

Pasak „Politico.eu“, pagrindinė rusų lėktuvų gamintojų strategija buvo kaina. „Superjet 100“ buvo parduodamas už 31,7 mln. JAV dolerių, t.y. maždaug tris kartus pigiau nei Kanados ir Brazilijos gamintojų orlaiviai.

Rusai užmezgė partnerystę su tokiomis Europos bendrovėmis kaip Prancūzijos „Safran“, kuri įsipareigojo pagelbėti rusams ištobulinti lėktuvo variklį, ir Italijos „Leonardo“, kuri turėjo padėti su lėktuvų prekyba ir priežiūra.

Bet orlaivių pasirodymas buvo vertinamas prieštaringai. 2010 m. Rusijos žiniasklaida pranešė, kad apie septyniasdešimt inžinierių, gaminančių lėktuvą, turėjo padirbtus studijų baigimo diplomus. Gamyklos administracija tikino, kad nė vienas iš netikrus diplomus turinčių asmenų tiesiogiai neprisidėjo prie lėktuvo gamybos, praneša „Politico.eu“.

2012 m. Indonezijoje orlaivis „Superjet 100“ sudužo produkto pristatymo metu. Žuvo 50 lėktuvu skridusių žmonių. Oficialus tyrimas atskleidė, kad lėktuvo saugumo įranga veikė tinkamai, todėl nustatyta esą avarija įvyko dėl piloto kaltės.

Europos aviacijos saugumo agentūra yra sertifikavusi orlaivį „Superjet 100“, tai atvėrė kelią ES oro linijoms pirkti ir vykdyti skrydžius šiuo lėktuvu. Tačiau modeliu susidomėjo nedaug pirkėjų iš Europos ar kitų pasaulio šalių, rašo „Politico.eu“.

Slovėnijos oro linijos „Adria“ atšaukė penkiolikos lėktuvų užsakymą tvirtindamos, kad vis didėja jų susirūpinimas gamintojo „įsipareigojimu sąžiningai ir ilgalaikei partnerystei, o taip pat trūksta bendros tolimesnio kompanijos strateginio vystymosi vizijos.“

Irano oro linijos „Iran Air Tours“ ir „Aseman“ 2018 m. iš rusų gamintojų užsisakė dvidešimt lėktuvų už 2 mlrd. JAV dolerių, bet atidėjo užsakymą, nes pirkiniui galėjo būti pritaikytos JAV sankcijos.

Meksikos oro linijų bendrovė „Interjet“ uždraudė skraidyti daugiau nei dviem trečdaliams iš savo 22 lėktuvų. Daugumos iš jų varikliai neveikė, o oro linijos vis dar aiškinasi su „Sukhoi“.

Vietiniai pirkėjai

Po sekmadienį įvykusios aviakatastrofos, Rusijos transporto ministras Jevgenijus Ditrichas naujienų agentūrai TASS sakė, kad  „nėra pagrindo“ atšaukti „Superjet 100“ skrydžius. Kremlius pranešė, kad prieš imantis veiksmų norėtų sulaukti tyrimo išvadų, praneša „Politico.eu“.

Kadangi „Sukhoi“ nesisekė parduoti daug orlaivių užsienyje, kompanija gyvavo užsiimdama vietiniais pardavimais. Stambiausias jos pirkėjas – Rusijos valstybinės oro linijos „Aeroflot“, kurioms priklauso 50  „Sukhoi Superjet 100“  lėktuvų, įskaitant ir tą, kuris sudužo sekmadienį.

Aviacija yra itin svarbi Rusijos susisiekimui. Pastaraisiais metais pastebima didėjanti skrydžių paklausa – 2009–2018 m. lėktuvų keleivių Rusijoje padaugėjo nuo 45 mln. iki 116 mln.

Specialistai pabrėžia, kad tolimesniam lėktuvo „Superjet 100“ gyvavimui būtinas avarijos tyrimo patikimumas ir skaidrumas. Europos aviacijos saugumo agentūra šią situaciją komentuoti atsisakė, praneša „Politico.eu“.