captcha

Jūsų klausimas priimtas

Lėktuvo katastrofa Ukrainoje: praneša, kad rado „daugumą“ juodųjų dėžių

Ketvirtadienio vakarą Ukrainoje nukrito Malaizijos oro linijų lėktuvas „Boeing 777“, kuriuo skrido  298 žmonės: 283 keleiviai ir 15 įgulos narių. Nelaimė įvyko prie sienos su Rusija.
AFP/Scanpix nuotr.
AFP/Scanpix nuotr.

Ketvirtadienio vakarą Ukrainoje nukrito Malaizijos oro linijų lėktuvas „Boeing 777“, kuriuo skrido  298 žmonės: 283 keleiviai ir 15 įgulos narių. Nelaimė įvyko prie sienos su Rusija.

Orlaivis skrido iš Amsterdamo į Malaizijos sostinę Kvala Lumpūrą, jis nukrito Donecko srityje, netoli sienos su Rusija, kur pastarąsias kelias savaites vyksta įnirtingi Ukrainos karių ir prorusiškų separatistų susirėmimai. Ukrainos ir Jungtinių Valstijų lyderiai teigia, kad orlaivis buvo numuštas. Ukrainos prezidentas Petro Porošenka dėl to kaltina prorusiškus separatistus ir šį išpuolį vadina teroro aktu. Tuo metu Rusijos prezidentas teigia, kad dėl tragedijos kalta Ukraina, kuri rytiniuose regionuose pati atnaujino karinius veiksmus ir turi prisiimti atsakomybę už nelaimę.

Lietuvos užsienio reikalų ministerija teigia, kad, pirminiais duomenims, lėktuve Lietuvos piliečių nebuvo. Pasak ministro Lino Linkevičiaus, tokia katastrofa yra tragiška ir reikėtų dėti visas pastangas, jog ji būtų ištirta kruopščiai.

Malaizijos oro linijų „Boeing 777“ Amsterdame prieš paskutinįjį skrydį liepos 17 d., Reuters/Scanpix nuotr.

Naujausiais duomenimis, lėktuve daugiausia buvo Olandijos piliečių – 154, taip pat 27 Australijos, 43 Malaizijos, 12 Indonezijos piliečių ir 9 britai. Oraiviu skrido ir vokiečių, belgų, filipiniečių bei kanadiečių. Unian.net duomenimis, tarp keleivių galėjo būti net 80 vaikų, mat lėktuvu skrido daug šeimų, išsiruošusių atostogauti.

Gynybos politikos ekspertas Aleksandras Matonis sako, kad Ukrainos ir Rusijos konfliktas po šios katastrofo taps nebe regioniniu, o globaliniu. Pasak A. Matonio, lėktuvas skrido 10 kilometrų aukštyje ir tam, kad jis būtų numuštas, turėjo būti panaudota tolimojo nuotolio raketinė ginkluotė.

Lietuvos ambasadorius Ukrainoje Petras Vaitiekūnas pareiškė, kad dėl numušto lėktuvo katastrofos atsakinga Rusija, remianti karinius veiksmus Ukrainos Rytuose.

„Rusija nesiruošia keisti savo elgesio, ji nekontroliuoja Ukrainos ir Rusijos sienos, per tą sieną patenka teroristai, ginklai, pinigai, patys Rusijos kariškiai, apsimetę vietos gyventojais. (...) Žodžiu, tai yra Rusijos nepaskelbtas karas prieš Ukrainą ir šitas lėktuvo numušimas yra visiška ir pilna Rusijos atsakomybė“, – teigia ambasadorius P. Vaitiekūnas.

Reaguodama į įvykius Ukrainoje, penktadienį renkasi Jungtinių Tautų Saugumo Taryba.

Techniką, kuria galėjo būti numuštas lėktuvas, turi tiek Ukraina, tiek Rusija

Tuojau po to, kai nukrito tas lėktuvas, Ukrainos lyderiai apkaltino prorusiškus separatistus numušus lainerį per „teroristinę“ ataką. Greitai buvo sutelktas dėmesys į prielaidą, kad tas lėktuvas buvo numuštas per klaidą, galbūt prorusiškų pajėgų, palaikiusių keleivinį lainerį Ukrainos armijos transporto lėktuvu.

Ukrainiečiai prie Nyderlandų ambasados Kijeve ketvirtadienio vakarą, AFP/Scanpix nuotr.

Kaip pranešama, lėktuvas skrido daugiau negu 10 kilometrų aukštyje ir buvo pasiekiamas Rusijos gamybos priešlėktuvinių raketų kompleksams „Buk“, kurių savo arsenaluose turi tiek Ukrainos, tiek Rusijos pajėgos.

Plačiai naudojami „žemė–oras“ tipo raketų kompleksai „Buk“ yra mobiliosios sistemos, sumontuotos ant ratinių arba vikšrinių mašinų, pritaikytos numušti lėktuvus, sparnuotąsias raketas, sraigtasparnius ir kitokius taikinius.

Prieš prasidedant konfliktui Ukrainoje, Kijevo vyriausybės pajėgos turėjo 6–8 tokių raketų baterijas, sako karybos analitikai.

Tačiau tas raketas sudėtinga valdyti – kitaip negu nešluojamuosius zenitinių raketų kompleksus.

Kad galėtų jas panaudoti, promaskvietiški separatistai rytų Ukrainoje turėjo būti arba gerai apmokyti, arba naudotis išorinių specialistų pagalba, sakė gynybos analitinio centro „IHS Jane's“ vyresnysis analitikas Edwardas Huntas.

„Jų paprastai nematoma sukilėlių arba separatistų pajėgose dėl tos pačios priežasties, kad juos valdyti reikia daug žmonių, kurie turi būti labai gerai apmokyti, taip pat reikalingos atsarginės dalys“, – aiškino E. Huntas.

Kompleksus „Buk“ turi valdyti keli žmonės, įskaitant radiolokatoriaus operatorių, koordinuojantį raketų paleidimo įrenginius iš atskiros mašinos.

„Youtube“ skelbiami, kaip teigiama, Ukrainos saugumo perimti separatistų pokalbiai apie numuštą lėktuvą, kuris, kaip vėliau kalba balsai įraše, pasirodo esąs civilinis.

Malaizijos lėktuvu skrido apie 100 kovos su AIDS darbuotojų

Apie 100 žuvusiųjų per oro bendrovės „Malaysia Airlines“ lėktuvo katastrofą Ukrainoje buvo delegatai, vykę į Australijoje prasidėsiančią pasaulinę kovos su AIDS konferenciją, penktadienį buvo paskelbta nepatvirtintuose pranešimuose.

Dienraščiai „The Australian“ ir „Sydney Morning Herald“ nurodė, kad daugiau nei trečdalis iš beveik 300 tame lėktuve buvusių žmonių buvo AIDS tyrėjai, sveikatos apsaugos darbuotojai ir aktyvistai, vykę į Melburną.

„Sydney Morning Herald“ pridūrė, kad Sidnėjuje surengto konferencijos parengiamojo susitikimo dalyviams buvo pranešta, kad apie 100 jų kolegų buvo lėktuve, kuris sudužo – įskaitant buvusį Tarptautinės AIDS draugijos prezidentą Joepą Lange.

„The Australian“ pranešė, kad 20-osios tarptautinės AIDS konferencijos, turinčios sekmadienį prasidėti Melburne, delegatai bus informuoti, jog 108 jų kolegos ir jų šeimų nariai žuvo sudužus reiso MH17 lėktuvui. Tarptautinė AIDS drauguja patvirtino, kad žuvo „tam tikras skaičius mūsų kolegų ir draugų“, tačiau nepateikė tikslesnių duomenų. Paklausta, ar 108 konferencijos dalyviai buvo iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą skridusiame laineryje, Tarptautinės AIDS draugijos prezidentė Francoise Barre-Sinoussi sakė nesanti dėl to tikra.

Malaizija: lėktuvas pavojaus signalo nesiuntė

Malaizijos ministras pirmininkas Najibas Razakas sakė, kad lėktuvas nepasiuntė pavojaus signalo. Jis paragino užtikrinti tarptautinei komandai prieigą prie katastrofos vietos, rašo cnn.com.     

„Privalome nustatyti ir išsiaiškinsime, kas tiksliai nutiko šiam lėktuvui. Neliks nepajudintas nė vienas akmuo“, – sakė jis.

Ką žinojo kiti, bet nežinojo „Malayasian Airlines“?

„Malayasian Airlines“ lėktuvas, skridęs reisu MH-17, buvo numuštas Ukrainos oro erdvėje, nepaisant aiškių įspėjimų, kad šis skrydžių informacijos regionas (FIR) yra pavojingas orlaiviams.

MH-17 reiso lėktuvas papildė ilgą atsitiktinai ar tyčia konfliktų zonose numuštų lėktuvų sąrašą, rašo thelondondailynews.com. Didžiosios Britanijos civilinės aviacijos vadovybė paskelbė įspėjimą Didžiosios Britanijos oro linijų bendrovėms neskristi virš Krymo pusiasalio Juodojoje jūroje bei Azovo jūros.

Šios šalies Transporto departamentas teigė: „Jau danguje esančius lėktuvus oro eismo kontrolieriai nukreipia aplinkiniu maršrutu.

„Eurokontrolė“, už oro navigacijos saugumą atsakinga Europos organizacija, pilotams visame pasaulyje patarė planuoti maršrutus taip, kad šis regionas būtų aplenktas“. Oro linijų lėktuvus sekančiose svetainėse matyti, kaip lėktuvai nukreipiami toliau nuo katastrofos vietovės Ukrainoje.  

Rado „daugumą“ sudužusio Malaizijos lainerio juodųjų dėžių

Gelbėtojai, milicininkai ir netgi nedirbantys angliakasiai, vilkintys suodinus kombinezonus, penktadienį ieškojo nuolaužų ir žmonių palaikų, išsibarsčiusių dideliame dirbamų laukų plote neramiame Ukrainos rytiniame regione, kur sudužo Malaizijos keleivinis lėktuvas ir žuvo visi 298 juo skridę žmonės.

Prorusiški separatistai, kontroliuojantys tą teritoriją, nurodė radę „daugumą“ lainerio juodųjų dėžių ir svarstantys, ką su jomis daryti. Šis pranešimas kelia didelį pavojų lėktuvo katastrofos tyrimo patikimumui.

Ukraina, kurios tyrėjai negalėjo patekti į tą teritoriją, paragino atlikti tarptautinį tyrimą, siekiant nustatyti, kas jį atakavo, tačiau tvirtino, kad tai padarė ne Kijevo vyriausybės pajėgos. JAV žvalgybos tarnybos sakė, kad laineris buvo numuštas raketa „žemė–oras“, tačiau negalėjo pasakyti, kas ją paleido.

Penktadienį tapo pirmąja diena per kelis mėnesius, kai tame regione nebuvo užfiksuota jokių susirėmimų, nors oficialiai nebuvo paskelbtos jokios paliaubos.

Tačiau patekti į katastrofos vietą tebėra sunku ir pavojinga. Kelyje iš rytinio regiono didžiausio miesto Donecko į tragedijos vietą penktadienį buvo penki sukilėlių postai, o kiekviename iš jų buvo tikrinami pravažiuojančių žmonių dokumentai.

Lėktuvo nuolaužos buvo pažirusios dideliame plote tarp dviejų kaimų rytų Ukrainoje. Daugelis didelių lainerio „Boeing 777“ nuolaužų buvo oro bendrovės „Malaysia Airlines“ būdingų spalvų – raudonos, mėlynos ir baltos.

Pilotų kabinos ir vienos turbinos nuolaužos riogsojo už maždaug kilometro, o vietos gyventojai pasakojo, kad lainerio uodega nukrito už maždaug 10 kilometrų. Tai rodo, kad lėktuvas veikiausiai subyrėjo dar prieš rėždamasis į žemę.

Vadinamosios „Donecko liaudies respublikos“ lyderis Rytų Ukrainoje apkaltino Kijevą, pareikšdamas, kad jis atsakingas už Malaizijos avialinijų keleivinio lėktuvo numušimą, nes vietos separatistai neturi tinkamos karinės technikos, skelbia „RIA Novosti“.

„Manau, kad tai visiškai akivaizdu. Separatistai turi tik MANPAD (nešiojamų oro erdvės gynybos sistemų) ir raketų sistemų. Jų nuotolis siekia tik 2–3 kilometrus. Taigi tai buvo arba ukrainiečių aviacija, arba priešraketinė gynyba“, – sakė „Donecko liaudies respublikos“ lyderis Aleksandras Borodajus.

A. Borodajus pabrėžė, kad vietos gynybos pajėgos yra nepajėgios numušti lėktuvų, kurie įprastai skrenda ne žemiau nei 8–10 kilometrų aukštyje. Anot jo, separatistų raketų sistemos gali paleisti raketą ne aukščiau nei 2,5–3 kilometrai.

„Mes pasmerkiame Ukrainos kariuomenės veiksmus“, – sakė „Donecko liaudies respublikos“ pareigūnas. Jis teigė, kad Ukrainos pareiškimai, jog esą separatistai atsakingi už katastrofą yra „akivaizdus šmeižto atvejis“.

Baltieji rūmai išdėstė sąlygas Ukrainoje įvykusios Malaizijos lėktuvo katastrofos tyrimui

Jungtinės Valstijos paragino atlikti netrikdomą ir skubų tyrimą dėl incidento, per kurį vienas Malaizijos avialinijų lėktuvas tikriausiai buvo numuštas virš prorusiškų sukilėlių kontroliuojamos rytų Ukrainos, pabrėždamos, kad lainerio liekanos neturi būti perkeliamos iš katastrofos vietos.

Kalbėdamasi telefonu su provakarietišku Ukrainos prezidentu P. Porošenka ir Nyderlandų premjeru Marku Rutte, JAV prezidentas Barackas Obama pabrėžė būtinas sąlygas tos katastrofos tyrimui, kurį teks vykdyti besivystančio pilietinio karo sąlygomis.

Baltieji rūmai informavo, kad B. Obama sakė M. Rutte, jog Jungtinės Valstijos pasiruošusios suteikti „nedelsiamą pagalbą“, siekiant atlikti „skubų, nuodugnų, įtikinamą ir netrikdomą tarptautinį tyrimą“. JAV valstybės sekretorius Johnas Kerry sakė, kad Valstybės departamentas siekia nustatyti, ar tarp žuvusiųjų buvo amerikiečių, taip pat palaikė raginimus atlikti „įtikinamą“ tyrimą.

J.Kerry, kuris sakė esantis „pašiurpintas“ tos katastrofos, pažymėjo, jog Vašingtonas „pasiruošęs padėti įtikinamam tarptautiniam tyrimui bet kokiu įmanomu būdu“.

Malaizijos laineris sudužo kitą dieną po to, kai Vašingtonas sugriežtino sankcijas Maskvai, sakydamas, jog ji nepakankamai nuveikė, kad įtikintų Ukrainos separatistus sudėti ginklus arba kad sustabdytų ginklų bei atsargų srautą, plūstantį per abiejų šalių sieną ir stiprinantį sukilėlius, besikaunančius su Kijevo vyriausybės pajėgomis.

Ironiška, kad lėktuvas sudužo kovos veiksmų zonoje tuo metu, kai B. Obama telefonu kalbėjosi su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu, aiškindamas, kodėl Vašingtonas ėmėsi naujų priemonių, nukreiptų prieš Rusijos gynybos, finansų ir energetikos sektorius.

B. Obama patikino P .Porošenką, kad JAV ekspertai „nedelsiant suteiks visą įmanomą pagalbą“, siekiant nustatyti, kodėl nukrito tas lėktuvas.

„Prezidentai pabrėžė, kad visi įrodymai sudužimo vietoje privalo likti Ukrainos teritorijoje, kol tarptautiniai tyrėjai galės išanalizuoti visus šios tragedijos aspektus“, – nurodė Baltieji rūmai.

Iš tų dviejų Baltųjų rūmų pranešimų galima suprasti, kad JAV pareigūnai nuogąstauja, jog prorusiškos pajėgos gali prikišti rankas prie sudužusio lainerio, kad nuslėptų kaltės įrodymus.

B. Obama taip pat kalbėjosi telefonu su Malaizijos premjeru Najibu Razaku, kurio šalis buvo sukrėsta jau antrosios nacionalinės oro bendrovės lėktuvo katastrofos per pastaruosius keturis mėnesius.

Australijos ministras pirmininkas dėl Malaizijos lėktuvo katastrofos apkaltino Rusiją

Australijos ministras pirmininkas Tony Abbottas apkaltino Rusiją, kad ši aprūpino liaudies pasipriešinimo būrius zenitinių raketų kompleksu, iš kurio buvo numuštas Malaizijos lėktuvas „Boeing – 777“, rašo „Sydney Morning Herald“.

„Nenorime aštrinti padėties, bet jei, kaip atrodo dabar, lėktuvas buvo numuštas raketomis „žemė – oras“, kuriomis aprūpino Rusija, tai Rusijai teks reikšminga atsakomybės dalis“, – pareiškė T. Ebbottas.

Be to, jis išreiškė įsitikinimą, kad šios aviakatastrofos priežastimi tapo Kremliaus troškimas „sudrumsti vandenį“ Ukrainoje, rašo lenta.ru.

H. Clinton: Malaizijos lėktuvą veikiausiai numušė Rusijos remiami maištininkai

Baltieji rūmai sureagavo į Malaizijos lėktuvo katastrofą Ukrainoje, kritikuodami Rusijos paramą separatistų maištininkams ir paragindami Kremlių imtis „konkrečių žingsnių“ įtampai sumažinti.

B. Obama, Joe Bidenas ir J. Kerry savo pasisakymuose vengė tiesiogiai apkaltinti prorusiškus maištininkus dėl raketos atakos, numušusios „Malaysian Airlines“ lėktuvą, kuriuo skrido 298 žmonės, rašo „The Guardian“.

Tačiau buvusi Jungtinių Valstijų valstybės sekretorė Hillary Clinton buvo labiau įsitikinusi maištininkų kalte ir per televizijos parodytą interviu pareiškė, kad yra ženklų, liudijančių Rusijos remiamos pusės kaltę, ir kad reikia veiksmų, „kurie įspėtų V. Putiną, jog jis nuėjo per toli ir kad mes neketiname tuščiai stovėti šalia“.

„Pirmas klausimas, kurį norėčiau užduoti: kas galėjo jį numušti? Kas turėjo ginkluotę? Akivaizdu, kad tai buvo priešlėktuvinė raketa. Kas galėjo turėti kompetencijos tai padaryti? Komerciniai laineriai yra dideli taikiniai, tačiau iki to laiko, kai pasiekė tą Ukrainos dalį, jie jau turėjo būti aukštai, taigi (tokio lėktuvo atakai – aut. past.) reikia šiek tiek pasirengti“.

„Ukrainos vyriausybė suskubo apkaltinti teroristus, kuriais vadina rusų maištininkus. Atrodo, kad iš tikrųjų daugėja žinių, jog tai galėjo būti rusų maištininkai“.

„Dabar, kad tai nustatytume, reikės teismo ekspertizės, tačiau jei bus įrodymų, rodančių šia linkme, ginkluotė turėjo būti atkeliavusi iš Rusijos. Ką dar rusai galėjo ar negalėjo padaryti, mes nežinome“.

„Europiečiai turėtų imtis iniciatyvos šiuo reikalu. Tai buvo skrydis iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą per Europos teritoriją. Europos sostinėse turėtų kilti pasipiktinimas“, – sakė H. Clinton.

Ukrainos vyriausybė neigia naudojanti priešlėktuvines raketas kovoje su separatistais

Ukrainos vyriausybės pareigūnai tikina, kad šalies kariuomenė Donecke ir Luhanske nenaudoja priešlėktuvinių ar priešraketinių sistemų, informuoja „Reuters“.

Ukrainos nacionalinio saugumo ir gynybos tarybos atstovas Andrijus Lysenka pareiškė, jog visi šalies kariuomenės arsenale esantys kompleksai negali pasiekti tokio aukščio, kuriame skrido „Malaysia Airlines“ lėktuvas.

„Nė viena mūsų arsenale esanti raketa nebuvo panaudota“, – teigė A. Lysenka.

„Priešlėktuvinės raketos nebuvo dislokuotos antiteroristinės operacijos metu (...) jos visos savo vietose“, – A. Lysenkai antrino Ukrainos gynybos ministerijos atstovas Bogdanas Seniukas.

Ukrainoje gelbėtojai rado 181 žmogaus palaikus Malaizijos lainerio sudužimo vietoje

Gelbėtojai, dirbantys Malaizijos keleivinio lainerio sudužimo vietoje rytų Ukrainoje, rado maždaug 181 aukos palaikus, penktadienį pranešė vienas Užsienio reikalų ministerijos pareigūnas.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.
Šaltinis www.delfi.lt Šaltinis www.elta.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Tema: Malaizijos lėktuvo katastrofa Ukrainoje

Pasaulyje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...