captcha

Jūsų klausimas priimtas

Kruvini sprogdinimai: įvardijo silpniausią vietą oro uostuose

Kelių dešimčių mirčių pareikalavę Stambulo Atatiurko oro uoste nugriaudėję sprogimai ir vėl kelia klausimą, ar viešosios erdvės turėtų būti įtrauktos į oro erdvės saugumo užtikrinimo zoną.
Reuters/Scanpix nuotr.
Reuters/Scanpix nuotr.

Jei toks sprendimas būtų priimtas, laisvė ir patogumas būtų labiau ribojami didesniam saugumui užtikrinti.

Panašu, kad birželio 28 d. vakarą įvykę sprogimai įvyko šalia pirmojo iš dviejų oro uoste esančių keleivių patikrinimo punktų, tarp automobilių stovėjimo aikštelės, bagažo registravimo zonos ir asmenų registravimo į skrydžius salės, rašo cnbc.com.

Nors daugelyje Artimųjų Rytų oro uostų atliekamas papildomas patikrinimas registracijos zonoje, vis dėlto lieka itin judrių neapsaugotų viešųjų erdvių, kurias saugumo ekspertai vadina potencialiais teroristų taikiniais.

Per kovo 24 d. Briuselyje įvykdytą teroristinį išpuolį, kai galingos bombos buvo paslėptos lagaminuose, žuvo ir buvo sužeisti oro uosto salėje buvę asmenys, kurie dar tik laukė kelionės saugumui užtikrinti skirto griežto patikrinimo.

Keleiviams šurmuliuojant išvykimo ir bilietų patikrinimo zonoje trys teroristai nepastebimai stūmė savo lagaminus su sprogmenimis.

Mažiausiai vienas iš šių išpuolį įvykdžiusių asmenų – su teroristiniais išpuoliais Paryžiuje siejamas „Islamo valstybės“ narys, kurio ieškojo teisėsauga.

Ar šie asmenys galėjo būti pastebėti, jei oro uosto terminalą būtų saugojusios gausesnės pajėgos?

Panašūs klausimai buvo keliami ir 2013 m., kai ginkluotas užpuolikas Los Andželo oro uoste nušovė federalinį agentą Gerardo Hernandezą.

Pastarasis didelio masto išpuolis vakarinės Europos dalies oro uostuose įvykdytas 2007 m. birželio mėn., kai „Jeep“ automobilis su propano pilnomis taromis privažiavo prie pagrindinio Škotijos sostinės Glazgo oro uosto įėjimo.

2011 m. savižudis susisprogdino Maskvos Domodedovo oro uosto atvykimo salėje. Per išpuolį žuvo 11 asmenų, dar 173 sužeisti.

Visi trys teroristiniai išpuoliai įvykdyti nesaugomose oro uostų zonose, o tai reiškia, kad nepaisant to, kad dauguma keliautojų po 2001 m. rugsėjo 11 d. siaubo linkę sieti oro uostus su griežtais saugumo patikrinimais, didelė dalis patalpų, kuriose būna keleiviai, kažin ar yra nors kiek saugesnės už gatves, kuriomis kasdien vaikštome.

„Man atrodo keista, kad tik pusė oro uosto erdvių yra saugomos“, – teigė nepriklausomas aviacijos saugumo konsultantas Matthew Finnas.

„Be jokios abejonės, visas oro uostas turėtų būti saugomas, nuo pat tos akimirkos, kai į jį atvykstama“, – neabejojo jis.

Vis dėlto po teroristinių išpuolių Maskvos ir Glazgo oro uostuose imtasi papildomų saugumo priemonių. Škotijoje į terminalą vedantys keliai pertvarkyti, siekiant padidinti atstumą iki terminalų. Sumontuoti betoniniai atitvarai, skirti apsisaugoti nuo savižudžių išpuolių, kurių metu panaudojamos transporto priemonės.

Domodedovo oro uoste pradėtas taikyti patikrinimas iki patenkant į terminalą. Tokie patikrinimai jau anksčiau pradėti rengti Turkijos, dalies Artimųjų Rytų šalių ir daugumoje Afrikos šalių oro uostų, kur keleiviams tenka pereiti patikrinimo postą ir rentgeno patikrinimą dar prieš patenkant į registravimosi į skrydžius ar atvykimo patalpas.

Vis dėlto papildomi patikrinimai ne tik erzina keliautojus, bet ir kelia papildomą pavojų, nes atsiranda papildomos potencialiu teroristų taikiniu tapti galinčios žmonių būriavimosi vietos.

„Bet koks patikrinimo objektų artėjimas įėjimo į terminalo pastatą link sudarys spūsčių, nepatogumų ir didins atidedamų skrydžių atvejų skaičių, o neišvengiamai susidarančios eilės taps dar vienu patraukliu taikiniu teroristams“, – teigė Benas Vogelis iš „IHS Jane`s Airport Review“.

„Mes tai vadiname rizikos perkėlimu, kai pažeidžiamas dalykas paprasčiausiai perkeliamas į kitą vietą, tačiau nėra panaikinamas“, – įsitikinęs Simonas Bennettas iš Lesterio universiteto.

Be to, tokie pakeitimai kainuoja tikrai nemažai.

„Politikai to sakyti negali, bet saugumo ekspertai gali. Papildoma apsauga žmonių pavidalu patikros punktuose prie įėjimų į oro uostų terminalus reikštų neįtikėtinai dideles išlaidas“, – teigė jis.

„Kaina neprilygtų gaunamai naudai“, – pridūrė S. Bennettas.

Izraelyje, kur aviacijos saugumas vadinamas efektyviausiu visame pasaulyje, keleiviai nėra automatiškai tikrinami rentgeno prietaisais prieš jiems patenkant į oro uosto pastatus.

Tiesa, visus atvykstančiuosius patikros punktuose apžiūri apsauga, apmokyta nustatyti potencialią riziką keliančius asmenis.

Kaip pranešė Stambulo gubernatorius, per trijų mirtininkų sprogdintojų ataką pagrindiniame tarptautiniame oro uoste 41 žmogus žuvo, o dar 239 žmonės buvo sužeisti.

Šaltinis www.delfi.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Tema: Teroristiniai išpuoliai Turkijoje

Pasaulyje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...