Nuomonės

2019.03.07 11:20

Mindaugas Aušra. Rusnės estakada: kokie pagaliai stringa Sauliaus Skvernelio ratuose

LRT.lt2019.03.07 11:20

„Bent jau aš įžvelgiu ir tam tikro politikavimo, ir politinio „kvapo“, – sakė premjeras, reaguodamas į Viešųjų pirkimų tarnybos tyrimą, nustačiusį šiurkščių pažeidimų Rusnės estakados statybos konkurse. Politiniu kvapu S. Skverneliui padvelkė ne tada, kai jam estakada tapo tramplinu į prezidento rinkimus arba kai rusniškiai vežė žuvį jo mamai, o tada, kai viena esminių šalies tarnybų atliko savo darbą. Dabar premjero sukurtu „politiniu kvapu“ dangstosi ir Kelių direkcija, mūru stojanti už konkursus laimėjusius „Kauno tiltus“.

Rusniškiai gali būti ramūs, estakada bus, ir niekas jos neplanuoja griauti. Tai patvirtino VPT vadovė Diana Vilytė, kai gyventojai įveikė daugiau kaip 300 kilometrų tam, kad prie VPT būstinės sostinėje išreikštų susirūpinimą dėl grėsmingų tarnybos žodžių. O žodžiai buvo tokie: „Automobilių kelių direkcija turi nutraukti Rusnės estakados statybų sutartį su įmonių „Kauno tiltai“ ir „Tiltų ekspertų centras“ konsorciumu, nes pirkimas buvo organizuotas netinkamai, buvo keičiamos sutarties sąlygos“.

Nuskambėjęs griežtas sakinys išgąsdino daugybę metų estakados laukusius Rusnės gyventojus. Tačiau, anot D. Vilytės, tegu estakada būna pastatyta, o LAKD už netinkamai organizuotą konkursą gresia riebi bauda.

Rusniškiai, beje, išsigando nebe pirmą kartą. Pirmasis išgąstis ištiko pernai rugpjūtį, kai paviešintas LRT tyrimas atskleidė tokias pačias išvadas. Tą kartą Rusnės seniūnė, kuri, beje, organizavo ir „netikėtą“ klausimą S. Skverneliui – ar šis taps žmonių kandidatu į prezidentus, – LRT eteryje tyrimą pavadino „pagaliais į ratus“. Esą suprask, nesvarbu kaip, nesvarbu kokiomis priemonėmis, gali būti ir neskaidriai, svarbu, kad estakada būtų.

Apibūdinimą „pagaliai į ratus“, kalbėdamas apie neskaidrų Rusnės estakados pirkimo konkursą, ne kartą naudojo ir premjeras, netgi savo esą visiškai nesurežisuotoje sausio kalboje Rusnėje. Tik kad tuos pagalius į savo ratus S. Skvernelis pats ir kišo.

Jis 2017 metų balandį Rusnės gyventojams, kai šie protestavo prie Seimo, pažadėjo, kad jau jo vyriausybė tikrai estakada pasirūpins. Matyt neatsitiktinai, praėjus trims mėnesiams nuo šio pažado, LAKD estakados statyboms paskelbė konkursą. Iki to tiek direkcija, tiek vyriausybė gana intensyviai sprendė šį klausimą, bet jis nuo 2015 m. buvo įstrigęs mirties taške ieškant efektyviausio būdo. Sprendimas į rankas nukrito tarsi iš giedro dangaus: „Estakada tiesiog turi būti“.

Tai, kad LAKD neįprastai skubėjo kuo greičiau paskelbti konkursą ir pradėti statybas, todėl padarė rimtų klaidų, patvirtino VPT vadovė D. Vilytė. O ženklų, jog gali tekti stabdyti konkursą ir pradėti viską iš naujo, LAKD turėjo net kelis. Pirmiausia, 4 iš 5 pirkimo pasiūlymų ženkliai viršijo nustatytą konkurso kainą. Įprastai pirkėjas, pamatęs milijoninius kainų skirtumus, konkursą stabdo ir iš naujo atlieka rinkos analizę. Tačiau būtinai reikėjo sutilpti į S. Skvernelio pažadėtus 10 mln. eurų, o tokią sumą pasiūlė vieninteliai „Kauno tiltai“.

Kitas ženklas, kad kažkas ne taip, pasirodė paties konkurso metu, kai bendrovės iškėlė durpių, esančių po keliu iki estakados, problemą. Ir vėl – įprastai perkančioji organizacija, sužinojusi papildomos informacijos, konkursą stabdo, užsako tyrimus ir pirkimą skelbia iš naujo. Bet nieko panašaus neįvyko. Konkurso sąlygos buvo keičiamos eigoje. Galbūt vykdant premjero pavedimą? Ir šiuo metu gana ironiškai skamba 2017 m. išsakyti S. Skvernelio žodžiai: „Jei konkursas bus paskelbtas normaliai, sąžiningai, konkurencingai, mes galvojame tilpti į 10 mln. eurų.“

Deja, premjere, į 10 mln. eurų jūs netilpote. LAKD intensyviai skelbia papildomų darbų konkursus, kuriuos laimi vis ta pati bendrovė – „Kauno tiltai“.

Bendrovės generalinio direktoriaus patarėjas, buvęs LAKD tarnautojas Petras Tekorius LRT pripažino, kad jų partneris „TEC infrastuktūra“ turėjo išskirtinės informacijos projekte, nes Šilutės savivaldybės užsakymu rengė Rusnės estakados projektus. Kai šios informacijos paprašė kiti konkurso dalyviai, LAKD medžiagos nesuteikė. P. Tekorius taip pat pripažino, kad iš patirties LAKD gerai žinojo situaciją Rusnėje, kad „tas kelias yra „pakabintas“ ant durpyno, kad bus būtinybė stiprinti kelią iki estakados“.

Šis žinojimas pravertė laimint konkursą, nes „Kauno tiltai“ numatė, kad LAKD neturės kur dingti ir privalės skelbti papildomą pirkimą tam, jog projektas įvyktų. To nenumatė kiti konkurso dalyviai, todėl pasiūlė žymiai didesnes kainas, įsiskaičiavę visus įmanomus darbus. Tai LRT patvirtino bent trys konkurso dalyviai. Tai galiausiai vasarį nustatė ir VPT. Tačiau Kelių direkcija ir jos vadovas Vitalijus Andrejevas yra įsitikinęs arba įtikinamai vaidina, kad visi meluoja. Anot jo, LAKD pasielgė teisingai, o kompetentingos tarnybos išvados, suprask, neva yra šnipštas.

Jis aiškina, kad viskas skaidru, nes papildomiems darbams buvo skelbiamas atskiras viešas konkursas ir pinigai iš karto nebuvo atiduoti „Kauno tiltams“. Tačiau savo paaiškinime esminę detalę paliko už kadro. Techninius duomenis apie durpyną direkcijai ir konkursui teikė pirmojo konkurso laimėtojai ir, matyt, neatsitiktinai jie tą papildomą konkursą ir laimėjo (šiam konkursui, beje, VPT taip pat turėjo priekaištų).

Ir visos šios informacijos kontekste premjeras Rusnės estakados situaciją vadina „politikavimu“. Tačiau politikuoja tik pats S. Skvernelis ir Kelių direkcija. Premjeras – nes gyventojams svarbias statybas pavertė savo politiniu projektu. Kelių direkcija – nes, nepaisant VPT išvadų, aršiai gina tą politinį projektą. Greičiausiai todėl, kad nebeturi kito pasirinkimo. Ir kodėl gi taip nepasielgus? Premjeras, kalbėdamas apie galbūt neskaidrią situaciją, pabrėžė pasitikintis Susisiekimo ministerija ir LAKD, ne VPT, kurios vadovę paskyrė antrai kadencijai. Tad darosi aišku, kad kai yra aukščiausio lygio palaikymas, o dėkingų gyventojų dovanos dvelkia žuvimi, į skaidrumą pažiūrėti pro pirštus – visiškai normalu.

LRT Tyrimų skriaus skaičiavimais, jau dabar tik Rusnės estakados statybai ir kelio iki jos rekonstravimo darbams išleista beveik 11 mln. eurų. Dar 10 tūkst. eurų išleista dviračių takų ir apželdinimo projektams parengti, todėl laukia nauji pirkimai šiems darbams atlikti. Direkcijos vadovas V. Andrejevas neseniai žiniasklaidai komentavo, kad visa projekto preliminari suma sieks 17 mln. eurų. Tai 7-iais milijonais daugiau nei žadėjo premjeras ir Susisiekimo ministerija. V. Andrejevas ginasi, kad pati estakada esą pigi. Kainuoja tik apie 5 mln. eurų. Visi kiti išleisti ir leidžiami pinigai, tai tik esą su estakada susiję pinigai: kelias iki jos, apželdinimai ir takai. Tik ko verta būtų estakada, jeigu iki jos nevestų kelias?

Naujausi

Paieškos rezultatai

20180218

Įkelk naujieną

Nuotraukos
Nuotraukos
Kelkite nuotraukas tiesiai iš kompiuterio arba spauskite pridėti nuotrauką/as
Nuorodos į audiovizualinę informaciją
Autorius