Nuomonės

2019.06.30 15:09

Indrė Vareikytė. Pasaulį keičianti Z karta, arba kaip nepaslysti ant bananų

Indrė Vareikytė2019.06.30 15:09

Didieji prekybos centrai per metus viešiesiems ryšiams išleidžia šimtus tūkstančių eurų, tačiau net ir tai jiems nepadeda išvengti įvaizdžio skandalų. 

Štai vienas didžiausių prekybos tinklų prieš kelias savaites sukėlė pasipiktinimo audrą pirkėjams šalia parduotuvės užfiksavus puikiai atrodančių bananų prikrautą konteinerį. Pasipiktinimo banga dėl maisto švaistymo prekybos centrą pavijo vos nurimus kitam kontroversiškai vertinamam to paties tinklo sprendimui skatinti pirkėjus daryti gerus darbus siūlant įsigyti kuo daugiau plastiko gaminių.

Nereikia net stebėtis, kad tuo metu, kai pasaulio žiniasklaidos priemonės pilnos pranešimų apie plastiku springstančias žuvis, kelis kartus greičiau nei tikėtasi tirpstančią Grenlandiją, drastiškai nykstančią gyvūniją, stichines nelaimes visai mums už sienos ir kitus pražūtingus klimato kaitos padarinius, pasiūlymas įsigyti daugiau plastiko gaminių privertė nustebti ne mažiau nei 3 milijonais plastikinių šiaudelių papuošta Kauno miesto eglė.

Tačiau, ko gero, labiausiai tokie sprendimai nuvylė jaunus žmones – vadinamąją Z kartą, kuri jau dabar sudaro ketvirtį Lietuvos populiacijos, o po dešimties metų bus dauguma.

Šiai kartai priklausantys jauni žmonės išskirtiniai: 70 proc. jos atstovų įsitikinę, jog verslas negali būti orientuotas tik į pelną, jis privalo padėti kurti geresnę visuomenę. Jiems nesvetimas teisingumo jausmas, o žmogaus teisės, lygybė, socialinė atsakomybė, rūpinimasis planeta jiems yra pamatinės vertybės.

Kodėl jie tokie? Karta Z gimė ir augo išskirtinėmis sąlygomis – krizės, kuri išryškino socialinę ir ekonominę neteisybę, neužtikrintumo dėl ateities bei augančio visuomenės suvokimo apie pražūtingus mūsų įpročių padarinius planetai, laikais.

Tuo metu neaprėpiamas informacijos srautas, su kuriuo jiems tenka kasdien susidoroti, technologijomis perpildytas gyvenimas bei komunikacijos įpročius pakeitę socialiniai tinklai, kuriuose ši karta užaugo, suformavo iš jų greitos, skaidrios, profesionalios ir sąžiningos komunikacijos reikalaujančius piliečius.

Taigi, ko dar nesuvokia brangiai kainuojančios viešųjų ryšių agentūros Lietuvoje, ką jau gana seniai taiko kolegos Vakaruose? Z karta labai greitai sudarys didžiąją dalį klientų, verslininkų ir rinkėjų ir iš visuomenės ji reikalauja vertybes ne komunikuoti, o jomis gyventi.

Viešieji ryšiai, paremti vien dailiomis ir skambiomis žinutėmis, tačiau neparemtomis pokyčiais verslo mąstysenoje ir įpročiuose, nebepadės pritraukti jauno kliento. Paprasčiau tariant, nesvarbu, kiek sumokėsite už reklamą apie tai, koks atsakingas esate verslas: jei toliau atsainiai žiūrėsite į visuomenėje esančias problemas ir neprisidėsite prie jų sprendimo, jaunas klientas pasirinks sąmoningesnį pardavėją.

Taigi, kaip verslui pasivyti 2019-uosius? Socialinės atsakomybės bei tvaraus augimo principai turėtų būti integruoti į visus veiklos elementus – nuo pakuotės dizaino iki prekės ar paslaugos pardavimo klientui. Pavyzdžiui, atsisakyti vienkartinių pakuočių visiems produktams, kuriems jos nebūtinos, persiorientuoti į pakuotes, kurias galima iš naujo papildyti. Sakote, klientams nepatiks? Tik pagalvokite, kiek vartotojui galėtų atpigti prekė, jei kiekvieną kartą neturėtume iš naujo mokėti už jos pakuotę. Taip pat, kartu su valstybės institucijomis reikėtų imtis iniciatyvų mažinti maisto švaistymą. Štai Prancūzijoje prekybos centrams dar 2016-ais metais buvo uždrausta maistą tiesiog išmesti, jis privalo būti atiduotas labdarai. 

Pardavėjai turėtų skatinti vartojimą pagal sezoniškumą ir geografinę lokaciją – ar kada pagalvojote, kiek kilometrų įveikia produktas, prieš patekdamas ant jūsų stalo? Paprasti pakeitimai, tokie kaip vartotojų švietimas, kokie produktai būdingi šiam sezonui, ar kurie iš jų yra pateikti vietinės bendruomenės, išties padėtų. Visi šie pokyčiai jau ilgą laiką yra taikomi Vakarų šalyse ir tapo mėgiamu vartotojų įpročiu.

Sakote, nesąžininga versti verslą prisiimti atsakomybę? Taip, tai negali būti vien tik verslo interesas. Mums reikia valstybės, regionų ir kiekvieno piliečio pastangų, kad sumažintume mūsų poveikį planetai ar rastume sprendimus, galinčius pagerinti piliečių gyvenimą. Tačiau verslas turi ženkliai prisidėti, ypač, jei nori išlaikyti jauną klientą.

Populiariausi