Nuomonės

2019.06.08 16:16

Algimantas Čekuolis. Nuojautos šaknis galima surasti

Algimantas Čekuolis2019.06.08 16:16

Pasirodo, kad žmonės, panašiai kaip daugelis kitų sutvėrimų, jaučiame Žemės polius ir net nedidelius jos vietos pasikeitimus. Tai dabar atrado mokslininkai Kalifornijoje ir Tokijuje.

Labai nauja. Net ir tie atradėjai dar negali pasakyti, kokiu būdu mes, žmonės, tuos signalus gauname. Kad juos gauna daugelis paukščių ir keturkojų, visada buvo aišku.

Gandrai skrenda tūkstančius kilometrų ir tiksliai pataiko į tą pačią vietą, į tą patį lizdą. Lakštingalos ir šimtai kitų rūšių – taip pat. Gegutės žino, kada Lietuvoje baigsis kirminėliai, padeda kiaušinį į svetimą lizdą – žinokitės – ir tiesiu taikymu į pietus, nes ten prasidės skėrių sezonas.

O žmonės? Daugelis miške, stepėje ar atviroje jūroje paklysta iš karto, jeigu neturi žemėlapio su kompasu arba, kaip dabar, GPS‘o.

O palyginti neseniai dar buvome klajokliai, medžiotojai ir vaisių rinkėjai. Išeidavome kartais visiems metams. Jokių ženklų nebuvo. Nerasti kelio atgal tada reiškė žūtį.

Tik Polinezijos gyventojai ir dabar atvirame vandenyne jaučia kryptį, net kai visas dangus užklotas debesimis, nesimato nei saulės, nei žvaigždžių. Gal jie turi šeštąjį jutimą, o mes evoliucijos eigoje jį pametėme, nes jis nustojo būti būtinas?

Penki jutimai, kuriais naudojomės visą laiką – regos, klausos, skonio, uoslės, lietimo, – išliko. Nes jais naudojomės. Magnetines linijas nustojome justi, nes labai mokyti tapome. Gamtos duoti imtuvai mūsų smegeninėje sudūlėjo.

Ar tikrai?

Mokslininkai technologijos institute Kalifornijoje ir Tokijo universitete nesusitarę padarė labai panašius bandymus. Juos paskelbė žurnalai „Science“, „eNeuro“ ir „Science Daily“.

Metalinėje dėžėje uždarė 34 savanorius. Dėžę nuleido labai giliai po žeme. Reikėjo būti tikriems, kad niekas nesukliudys tiems magnetiniams laukams, kuriuos kūrė generatoriai, įmontuoti dėžės sienose. Tų laukų įtampa buvo panaši į magnetinę įtampą, supančią visą mūsų planetą.

Savanoriai turėjo sėdėti nejudėdami, tyliai, užsimerkę ir užrištomis akimis, bet neįsitempę. Mokslininkai keliolika kartų per tą valandą leido magnetinius laukus ir tuo pat metu encefalogramos įrašymo įtaisą. Kiekvienam savanoriui ant galvos buvo pritvirtinta po 64 daviklius. Buvo tiriama, kaip veikia jų smegenys tokioje situacijoje.

Pakelti į viršų savanoriai atsiprašinėjo ir teisinosi – jie nepajuto nieko. Bet encefalografo juosta rodė visai ką kita. Kai kurių savanorių įrašai tikrai buvo be jokių pasikeitimų. Bet kitų smegenų banga alfa, kuri rodo, kad sprendžiamas kažkoks uždavinys, sureagavo labai ryškiai – būtent taip, kaip reaguoja, kai sprendžiamas koks nors uždavinys.

Su tais, kurių smegenys buvo aktyvios, bandymas buvo pakartotas. Buvo leidžiamos tik šiaurės poliaus tipo magnetinės bangos. Rezultatas buvo dar ryškesnis.

Tada kilo klausimas, kur yra tas mūsų kompasas.

Jau žinoma, kad gyvulių „kompasas“ yra baltymas, vadinamas kriptochromu. Pavyko jį surasti uodų, vaisinių muselių ir paukščių akių dugne. Kriptochromų yra ir žmogaus organizme. Masačusetso universitete iš vaisinių muselių genų buvo pašalintas genas, atsakingas už kriptochromo gamybą. Į jo vietą įdiegtas žmogaus genas.

Muselė laimingai skraidė toliau.

Jeigu prisiminsime, kad vaisinė muselė yra rašomojo šratinuko smaigalio dydžio ir minkštutė, o jos akutės net su padidinamuoju stiklu sunkiai įžiūrimos, jos genomas proporcingai irgi mažas, tai visa šita operacija skamba kaip pasaka.

Toliau dar įdomiau. Ta muselės ir žmogaus samplaika reaguoja į magnetinius laukus, tačiau tik į dirbtinius, ir jie turi būti 20 kartų stipresni už natūraliuosius.

Pekino universiteto grupė, vadovaujama prof. Xie Can‘o (Dėmesio! Rytai bunda!) atrado, kad pats baltymas iš tikro negali atsakyti į magnetinius Žemės laukus, tačiau gali tai padaryti, kai pasišaukia į pagalbą kitą baltymą (MagR) ir geležies elementus.

Gyvūnų kompasas atrastas.

Kokią tai turi reikšmę mums, žmonėms? Juk nei į šiaurės polių, nei į Pečiadugniškius nevažiuojame pasikliaudami biologiniu adatos smaigalio didumo kompasu.

Mokslas, technika ir technologijos dabar visose srityse per 10–20 metų nušoka toliau negu per pastaruosius 500 metų. Visose sferose, išskyrus vieną, – žmogaus ir jo prigimties gelmes.

Šiemet, atrodo, atverčiamas ir tas puslapis. Galbūt tuoj ateis laikas, kai bus užsiimta ir meilės reikalais. Jie ne tokie komplikuoti kaip magnetiniai laukai. Bus svarbu tik priežastį surasti.

Ir toliau įdėmiai stebėsime specialiąją spaudą. Mūsų portalo skaitytojai bus vieni iš pirmųjų, kurie sužinos naujienas.