captcha

Jūsų klausimas priimtas

R. A. Medeišienė. Apie vertinimų svarbą ir... išsilavinimą

Seniai, labai seniai Indijoje gyveno garsus ir gerbiamas menininkas. Nebuvo žmogaus, kuris nesižavėtų jo tapybos darbais – jie buvo tobuli. Todėl visi vadino jį Spalvų Meistru.
Asmeninio archyvo nuotr.
Asmeninio archyvo nuotr.

Spalvų Meistras turėjo vieną itin gabų mokinį – pavadinkime jį Jaunuoju Menininku. Kai formalus studijų laikas pas Spalvų Meistrą ėjo į pabaigą, Jaunasis Menininkas nutapė baigiamąjį darbą ir paprašė, kad visų gerbiamas mokytojas jį įvertintų.

Meistras taip jam tarė: „Esi puikus menininkas, tačiau nepamiršk, kad tavo darbus vertins šio miesto gyventojai. Todėl nešk šį savo darbą į miesto aikštę, pastatyk gerai matomoje vietoje, palik raudoną pieštuką ir prašymą, kad praeiviai pažymėtų juo jiems nepatinkančias vietas.“

Jaunasis Menininkas taip ir padarė. Po dviejų dienų atėjęs pasiimti darbo labai nuliūdo – raudono pieštuko žymės buvo padengusios kone visą jo tapytą drobę.

Galima įsivaizduoti, kokios mintys vartėsi Jaunojo Menininko galvoje, kol jis, nešinas savo raudonai išmargintu darbu, pasiekė Spalvų Meistro studiją. Jam atrodė, kad ilgi jo studijų metai nelabai ko ir verti. Jis ėmė abejoti, ar tikrai jo mokytojas toks didis. Jis jautėsi esąs beviltiškai netalentingas ir desperatiškai galvojo, kokia kita veikla jis galėtų ir turėtų užsiimti.

Turbūt nuspėjote, kad mokytojas ramiausiu veidu išklausė emocingos nusivylusio jaunuolio kalbos. Spalvų Meistras patarė dar kartą nutapyti panašų kūrinį ir vėl nunešti į tą pačią miesto aikštę. Tik šį kartą Jaunasis Menininkas turėjo palikti teptuką, dažų ir prašymą pataisyti tas darbo vietas, kurios, žiūrovų nuomone, galėtų būti patobulintos.

Po keliu dienų atėjęs pasiimti savo darbo jaunuolis nustebo – jo darbas liko nepaliestas. Niekas nesiėmė jo taisyti.

Kai jis vėl – šįkart laimingas – sugrįžo pas savo mokytoją, šis taip jam tarė: „Matai, mielasis, pirmuoju atveju tu suteikei žmonėms galimybę kritikuoti tavo darbą. Gavę tokią progą, jie ėmėsi kritikos visu rimtumu ir ženkliai kiečiau, nei pats tikėjaisi, nors vargu, ar kuris iš jų yra nutapęs bent vieną drobę.

Antruoju kartu tu paprašei, kad žmonės pataisytų tavo klaidas. Kitaip tariant, tu norėjai, kad vertintojai būtų konstruktyvūs. Čia ir bėda – būti konstruktyviam reikalingas išsilavinimas. Niekas to nesiėmė, nes jie nesugeba tapyti: jie neturi nei pagrindų, anei supratimo, kaip yra tapoma. Mielasis, neužtenka būti savos srities specialistu – pats turi būti išmintingu. Negali tikėtis natūralios reakcijos iš žmonių, kurie nežino, ką daro. Jų nuomone, tavo darbas nieko vertas. Nepristatinėk savo darbo neišmanėliams.“

Tokia tad rytietiška istorija, kelianti įvairiausių asociacijų ir minčių.

Žavi istorijos universalumas – ji galėjo nutikti ir prieš tris šimtus metų, ir vakar. Iki skausmo atpažįstama ta dalis, kur darbas nudažomas raudonai. Kritikuoti pajėgia dažnas, ir ypač prasilenkęs su gebėjimu kurti. Būtina suvokti skirtumą tarp kritikos ir vertinimo, įvertinimo. Vertinimas būtinas, nes auga tik tas, kas vertinama. Tokiam  konstruktyviam kalbėjimui ir veiksmui išsilavinimas būtinas.

Stipru, kad iš tolimų laikų siunčiama žinia apie edukacijos svarbą.

Pasakojimas suteikia progą pamatyti situaciją iš kelių pusių ir padeda suprasti komunikacijos galią – kaip svarbu įvertinti auditorijos pajėgumus ir rasti tinkamiausią prašymo ar klausimo formuluotę. Antraip pats būsi kaltas, jei tikiesi neadekvačiai daug.

Tad kaip tuomet kalbėti, kaip bendrauti? Apgalvotai. Trumpai ir aiškiai pateikti žinutę su turiniu. Paprastai tikrai nereiškia prastai.

Ši istorija gali būti naudinga ir labai tiesiogiai – kai tik norėsis kietai pakritikuoti kolegos ar kito asmens darbą – o juk to norisi dažniau nei derėtų, ir darbo pobūdis šiuo atveju nesvarbus – sukaupkime savo išsilavinimą ir pasistenkime pabūti konstruktyvūs. Konstruktyvi kritika sveikai mąstančiam žmogui bus naudinga.

Komentaras skambėjo per LRT RADIJĄ.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Nuomonės

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...