Muzika

2021.11.24 22:01

Išskirtinis reginys: ilgai lauktas prancūzas Woodkidas lietuvius svaigino muzikos ir vaizdų šou

Ramūnas Zilnys, LRT.lt2021.11.24 22:01

Pusantrų metų lauktas prancūzų atlikėjo Woodkido koncertas trečiadienio vakarą pagaliau įvyko Vilniuje.

Garsus 38-erių kūrėjas, kurio tikrasis vardas - Yoannas Lemoine’as, sostinės salėje „Compensa“ turėjo koncertuoti dar pernai pavasarį, tačiau tada užgriuvo pandemija ir pasirodymą teko atidėti net tris sykius.

Trečiadienį jis pagaliau sveikinosi su Lietuvos publika, pristatydamas savo naujausią šou, kuris lydi pernai rudenį išleistą antrąjį albumą „S16“.

Šešiolikos dainų koncertas, kuriame muzika tobulai derėjo su didžiuliame ekrane rodomais vaizdais, nepaliko abejingų – šio menininko vizija pagrįstai vadinama ypatinga.

Karjerą jis pradėjo kine – buvo režisierių Luco Bessono ir Sofios Coppolos pagalbininkas, netrukus pradėjo režisuoti reklamos ir socialinius klipus, vaizdo klipus muzikos žvaigždėms. Pastarajame amplua Woodkidas dirbo su pasaulio populiariausiais – Taylor Swift, Drake’u, Rihanna, Lana Del Rey, Katy Perry ir kitais.

2011-aisiais jis pradėjo ir muzikinę karjerą, kuri stebina įvairove. Nuo popmuzikos dainų iki pasirodymų klasikinės muzikos salėse ar džiazo festivaliuose, garso takelių garsiems prekės ženklams ar mados namams – Woodkidas nuo pat pradžios stengėsi nepaisyti jokių ribų ir stereotipų.

„Montreux“ džiazo festivalyje Šveicarijoje jis koncertavo su Lozanos simfoniniu orkestru, o Londone – su BBC orkestru. Tuo pat metu kurdamas dainas, kurios žavėjo ir elektroninės muzikos klausytojus.

2013-aisiais išleidęs debiutinį albumą „The Golden Age“, pernai jis po septynerių metų pertraukos išleido antrąjį diską „S16“ ir dar spėjo parašyti specialų kūrinį, kuris buvo atliktas Tokijo olimpinių ir paralimpinių žaidynių uždaryme.

Naujausio Woodkido albumo nuotaiką galima apibūdinti kaip kartu švelnią ir grėsmingą. Pasitelkdamas elektroninius ir gyvus garsus, orkestrą ir vaikų chorą Woodkidas sukūrė paslaptingą darbą, kuriame perteikia intymius išgyvenimus, metaforiškai juos suliedamas su pasaulį kamuojančiomis problemomis.

„Mėgstu sakyti, kad jei pirmasis mano albumas buvo tarsi komercinis Holivudo filmas, tai naujasis – lyg mokslinės fantastikos trileris. Koncerte tai irgi atsispindės“, - išskirtiniame interviu LRT.lt pasakojo prancūzas.

Po apšildančio tautiečio Awiro Leono (kuris groja ir Woodkido grupėje) pasirodymo Vilniuje į sceną Woodkidas kilo su savo muzikantais, pristatydamas dainas iš abiejų savo albumų.

Lyg sandėlio darbininkas pasidabinęs atlikėjas (toks įvaizdis atsispindi ir naujausią albumą lydinčiuose vaizdo klipuose, tiesa, šį kostiumą sukūrė prabangių „Louis Vuitton“ mados namų dizaineris) scenoje tarsi susiliejo su dviejų aukštų ekranu, rodančiu Žemės planetą, abstrakčius vaizdus, gigantišką krumpliaratį.

„Tai – daugiau nei koncertas. Tai – patirtis“, - kai lapkričio pradžioje Woodkidas šį šou pristatė trim koncertais Paryžiuje (į kuriuos buvo išpirkti visi bilietai), rašė prancūzų žiniasklaida.

„Iron“, „Reactor“, „Goliath“ – šie ir kiti kūriniai klausytojus vedė į minčių kelionę, skraidino į kosmosą ir atgal į Žemę, versdami susimąstyti apie žmonijai tenkančius iššūkius.

Tiesą sakant, klausantis Woodkido albumo dažnai aplanko mintis, kad ši muzika yra skirta vienatvei ir susikaupimui, todėl net buvo kiek neramu, ar jos emociją pavyks ištransliuoti salėje su žiūrovais.

„Vienintelė priežastis, dėl kurios kuriu – kad tą muziką anksčiau ar vėliau gyvai atlikčiau prieš žiūrovus“, – prieš koncertą sakė Woodkidas, sugebėjęs ir Lietuvos publiką įvesti į svaigios meditacijos nuotaiką.

Iš vienos pusės - šis artistas nėra vienas iš tų, kurie laksto po sceną ir rėkia „kur jūsų rankos“. Didžiąją dalį koncerto jis praleido dviejuose iš anksto apgalvotuose (dėl idealaus derėjimo su vaizdo projekcijomis) taškuose, įsikibęs mikrofono stovą.

Tačiau gilus ir jausmingas jo balsas gyvai skamba ne mažiau įspūdingai nei įrašuose, o santūrus elgesys tik padeda kurti kartais grėsmingo, kartais - graudaus, kartais - viltingo filmo atmosferą.

Vaizdai ekranuose, kaip pastebėjo ne vienas koncertus Paryžiuje aplankęs kritikas, dvelkia industrine romantika ir ankstyvųjų 90-ųjų fantastiniais vaizdo klipais. Sprogstančios planetos, mašinos griaučiai, judantys vidaus organai, pats bėgantis ir liepsnojantis Woodkidas - visas pusantros valandos trukmės koncertas priminė klipų kūrimo meistriškumo pamoką.

Pasidžiaugęs, kad pirmą sykį vieši Lietuvoje, Woodkidas į ilgas šnekas scenoje nesileido - tiesiog vardijo dainų pavadinimus ir kartais pasakojo trumpas istorijas.

Koncertas pasižymėjo puikia dramaturgija - trankesnius kūrinius keitė ramesni, kuriems skambant žiūrovų akys galėjo pailsėti nuo intensyvių vaizdo projekcijų.

Visa tai iš tiesų priminė kosminį spektaklį – po šio reginio tapo akivaizdu, kad Woodkidą labai sunku su kuo nors palyginti. „Unikalus“ yra pernelyg šių dienų popmuzikos pasaulyje vartojamas žodis, bet šis kūrėjas išties žaidžia visiškai atskiroje lygoje.

„Menininkai yra lyg antenos, kurios sugeria ore sklandančias mintis ir jas transliuoja“, - LRT.lt prieš koncertą sakė Woodkidas. Jei tai – tiesa, ore dabar sklando mintys, kupinos nerimo, bet kartais praskaidrinamos švelnumo (kaip poroje Woodkido kūrinių, pavyzdžiui, „Brooklyn“, skambėjusių trečiadienio vakarą).

Iš vienos pusės, šis koncertas - idealiai sustyguotas reginys, kuriame nėra jokios erdvės improvizacijai. Kiekviename Woodkido aplankytame mieste pasirodymas atrodo identiškai.

Kita vertus, šiai muzikai toks požiūris tinka puikiai. O šėlsmo gurkšnis pasirodymo pabaigoje, kai Woodkidas žiūrovus pakėlė nuo kėdžių ir dūkdamas scenoje sudainavo vieną senųjų hitų „Run Boy Run“, sukūrė efektingą pabaigą.

Tai, kas trečiadienį vyko scenoje, yra tikslus, lyg mašinų sukurtas teatras, kuriame vis dėlto spindi žmogiškumas – tai šių dienų Woodkido muzikos formulė, kurią lietuviai savo akimis ir ausimis galėjo įvertinti pirmą kartą. Nežinia, ar paskutinį, bet tie, kurie trečiadienį apsilankė šiame koncerte, jo tikriausiai ilgai nepamirš.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt