Muzika

2020.09.12 15:15

„What’s Next In Music?“ konferencijoje savo patirtimi dalijosi britų muzikos legenda Stephenas Buddas

LRT.lt2020.09.12 15:15

Vilniuje tęsiasi „What’s Next In Music?“ muzikos mainų festivalis ir konferencija, kurioje industrijos atstovai dalijasi tiek naujienomis, tiek ilgamete patirtimi, sprendžia aktualius klausimus, prognozuoja verslo ateitį. „Ir dabar yra tinkamas laikas pradėti, jei jauti aistrą muzikai“, – penktadienį konferencijoje teigė britų muzikos verslo legenda, 61-erių Stephenas Buddas, nuo paauglystės kūręs savo vardo imperiją ir prisidėjęs prie didžiųjų vardų sėkmės istorijų, rašoma pranešime.

S. Budda, kuris jau būdamas 15 metų dirbo scenos užkulisiuose, 19 metų įkūrė savo įrašų kompaniją, pats ieškojo gamybos fabrikų, dizaino kūrėjų ar įrašų platintojų, vėliau tapo grupių vadybininku ir net ėmėsi muzikos prodiuserių, nors vadybininkauti kūrėjams nebuvo įprasta. „Neturėjome tokių konferencijų, mūsų amato nemokė koledžuose, negalėjai rasti patarimų internete. Mokiausi iš savo klaidų“, – Vilniaus konferencijos virtualioje diskusijoje kalbėjo garsusis britas.

Jis papasakotų tūkstantį neįtikėtinų istorijų, koks hipiškas gyvenimas Jungtinėje Karalystėje virė 8-ajame dešimtmetyje, kodėl Lemmy grupės koncertą „Hells Angels“ baikeriams pats pabaigė ligoninėje su nugaros siūlėmis, kaip ekstravagantiškai išlaidavo Tonis Viscontis (Davido Bowie`o muzikos prodiuseris, pamišęs dėl naujausios aparatūros).

Konferencijos „What’s Next In Music?“ dalyviai taip pat išgirdo pasakojimą apie „The Cure“, kurie už kone milijoną svarų 7 mėnesius įrašinėjo albumą, galop parduotą vos 300 tūkstančių tiražu. Ar Stepheno patirtį Sakartvelo „Eurovizijos“ atstovų rinkimuose, į kuriuos britas vyko lėktuvu, vėliau turėjo keltis per kalnus, o Tbilisyje persėsti į limuziną, visąlaik galvodamas apie tai, kad būsimų šios šalies dalyvių laukia „Eurovizija“ Maskvoje, kuri tuo metu trenkė karinių veiksmų paraku ir buvo politinis priešas nr.1.

Atskiro filmo vertas ir jo generuotas „Africa Express“ projektas, sujungęs Vakarų pasaulio žvaigždes su Afrikos muzikantais, kurie nebuvo tiek gerbiami, kiek to verti. 7 dienų kelionė traukiniu su 80 ten pat ir repetuojančių muzikantų, specialieji 6 valandų trukmės šou muzikos industrijos atstovams, ypatingas bendradarbiavimas ir didieji festivaliai – visa tai prasidėjo nuo idėjos ir aistros, kurios ir šiandien S. Buddas nepraranda.

Jis kaip niekas kitas žino, jog muzikos verslo patirtys yra nenuspėjamos, kaip ir pokyčiai, kuriems turi įtakos išoriniai veiksmai. Tačiau svarbu nepamiršti, kad visais laikais išlieka tos pačios dvi rūšys muzikos: gera ir bloga.

„1980-aisiais biudžetai buvo 3-4 kartus didesni nei dabar. Buvo normalu išleisti 25 tūkstančius svarų remiksui ar 100 tūkstančių vaizdo klipui. Kas dabar tai galėtų daryti? Nebent Beyonce, – sakė S. Buddas. – Tuo metu jei turėjai grupę, kuri buvo nepaprastai paklausi, staiga prasidėdavo ekstravagantiški vakarėliai ir milžiniški pinigai, skirti kūrybiniams procesams bei viešiesiems ryšiams. Tačiau daugybė dalykų, kurie vyko tada, nebūtų priimtini dabar.“

Tuomet visi buvo sutelkę dėmesį į albumų pardavimą. Gyvi koncertai – tik pardavimų palaikymui. Bet prieš 15 metų įsisiautėję piratai pakeitė įrašų verslą.

„Kita vertus, jei anksčiau galėjai įsivaizduoti, kad valdai grupę kaip mažą, dvivietį lėktuvėlį ir moki paprastas komandas – kilk, naviguok, leiskis, tai dabar turi persėsti prie 200 vietų orlaivio vairo su tiek užduočių, kurių vienas nebegali atlikti, – sakė S. Buddas. – Jei man reikėtų pradėti dabar – taip, daryčiau. Kada gi bus geresnis laikas, jei ne dabar? Skaitmeninėje eroje egzistuoja beribės galimybės, nors kartu yra ir didelės varžytuvės. Dėl COVID-19 industrija patyrė sukrėtimą, niekam nebus lengva. Ypač neramu dėl turų organizatorių, apšvietėjų, technikų. Kaip jiems išgyventi iki to momento, kai gyvos muzikos renginiai grįš? 40 procentų britų festivalių kris dėl šios pandemijos. O ateitis priklauso nuo to, kokia bus recesija ir kiek pinigų žmonės leis pramogoms. Tačiau tai yra mūsų prigimtyje, sieloje.“

Šiomis dienomis Vilniuje gyva muzika skamba iš daugybės scenų, iškilusių miesto festivalyje „Loftas Fest“. Ten veikia ir dvi „What‘s Next In Music?“ scenos. Šį šeštadienio vakarą „Garage“ scenoje koncertuos Alen Chicco, Monikaze ir estas Mart Avi iš ETEP programos.

„What‘s Next In Music / Open Air stage“ šeštadienio vakarą pradės baltarusiai „Dlina Volny“, kuriems įveikti sieną kainuoja ypač daug pastangų. Taip pat ten koncertuos „Fused Trio“, Palmės Žiedas, Ruta MUR ir ETEP deleguota latvė Evija Vebere. Koncertai yra nemokami, tereikia užsiregistruoti internetu. Projektą „What‘s Next In Music?“ remia Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.