Muzika

2020.03.01 18:54

Roko atspalviai „Eurovizijos“ dainų paletėje: pastangos, iššūkiai ir įsitvirtinimas

Rūta Paitian2020.03.01 18:54

„Eurovizijos“ dainų konkursas: daug garso ir šviesų, glamūrinių veidų, pribloškiančių vokalų, įspūdingų performansų ir kitų pasirodymų elementų, kurie nepalieka abejingų. Konkurse tarpusavyje varžosi ne tik atlikėjai, bet ir muzikos žanrai, iš kurių bene kontroversiškiausias – rokas.

Šių metų gegužės viduryje Nyderlanduose įvyks jau 65-asis „Eurovizijos“ dainų konkursas. Ar žinojote, kad nuo pat „Eurovizijos“ pradžios (1956 m.) iki 2019 m. nuskambėjo daugiau kaip 1500 įvairiausių žanrų dainų, kurių didžioji dalis priskiriama popmuzikos žanrui, tačiau 2006 m. Suomijos sunkiojo metalo grupės „Lordi“ pasirodymas paliudijo, jog ir sunkioji muzika turi šansų atsidurti „Eurovizijos“ geriausiųjų olimpe.

Norint nustatyti, kada pirmą kartą roko muzikos žanras pasirodė „Eurovizijos“ dainų konkurse, visų pirma reikėtų apibrėžti pačią roko raidą. Jis, kaip žinia, atsirado dar 20 a. 5 dešimtmečio pabaigoje JAV rokenrolo pavidalu ir išpopuliarėjo šiapus ir anapus Atlanto. Rokenrolo apraiškų jau būta net pačioje pirmoje, 1956 m., „Eurovizijoje“. Tai liudija Vokietijos, tiesa, tuometinės Vokietijos Federacinės Respublikos, atstovo Freddy Quinn kūrinys „So geht das jede Nacht“ („Taip yra kiekvieną vakarą“). Tais metais vokiško rokenrolo dainai nepavyko nukonkuruoti tuometinio Šveicarijos atstovės Lys Assia`os pasirodymo.

Rokas lydėjo „Euroviziją“ ir toliau, retsykiais net ir papuldamas į geriausiųjų trejetus. Vienu tokių pavyzdžių gali būti laikomas 1972 m. Didžiosios Britanijos pasirodymas Edinburge. Tuo metu šaliai atstovavo folkroko grupė „The New Seekers“ su daina „Beg, Steal or Borrow“.

Ši grupė tuo metu buvo lyginama su „The Beatles“, kurie, kaip ir kitos pasaulinio lygio roko žvaigždės, pvz.: „The Rolling Stones“, „Pink Floyd“, „Led Zeppelin“, niekada neatstovavo Didžiajai Britanijai „Eurovizijos“ dainų konkurse (anot britų komiko, laidų vedėjo Grahamo Nortono, 1967 m. Paulo McCartney iš „The Beatles“ ar Keitho Richardso iš „The Rolling Stones“ paklausęs, ar šie negalvoja varžytis „Eurovizijoje“, galėjai nuo jų gauti į nosį) .

Tiesa, grupė „Led Zeppelin“ nors tiesiogiai nedalyvavo, bet prisidėjo prie 1968 m. Didžiosios Britanijos atstovo Cliffo Richardo dainos „Congratulations“. Jos parodomajame įraše gitaromis grojo Jimmy Page`as ir Johnas Paulas Jones. Cliffas Richardas su grupe „The Shadows“ buvo bene populiariausia ankstyvojo roko (british beat) grupių atstovė, o jų 1958 m. hitas „Move it“ yra laikomas pirmąja britiško rokenrolo daina. Johnas Lennonas yra pasakęs: „Iki Cliffo Richardo ir grupės „The Shadows“ nebuvo nieko, ko būtų buvę verta klausytis britiškoje muzikoje.“

Muzikos žanrai, ar veikiau jų samprata, metams bėgant keitėsi, kas šiuo metu daug kam atrodytų kaip popmuzikos žanras, anksčiau buvo laikoma roku. Anot „Eurovizijos“ tyrinėtojų ir jų kruopščiai sudaryto „Eurovizijos“ metraščio, 1974 m. švedų legendinės grupės „Abba“ pasirodymas Braitone su kūriniu „Waterloo“ tuo metu įvardytas kaip roko pasirodymas. Po to, kai Švedija su šia daina iškovojo pergalę, „Waterloo“ buvo laikoma roko revoliucija „Eurovizijoje“.

Tai nebuvo vienintelis tais metais buvęs roko pasirodymas. Tuometinės Jugoslavijos atstovai „Korni Grupa“ su progresyviojo roko daina „Moja generacija (Generacija '42)“ neiškovojo tokios sėkmės, kaip „Abba“, tačiau, nors ir užėmė 12 vietą, grupė ir šiandien yra laikoma jugoslaviško roko veterane, svariai prisidėjusia prie tolimesnės roko raidos buvusiose Jugoslavijos valstybėse.

Ne paslaptis, kad muzikos prasme „sunkiausia“ valstybė pasaulyje yra Suomija. Ten 100 000 gyventojų tenka 53,2 sunkiojo metalo grupės, tad 2006 metais „Lordi“ pasiekta Suomijos pergalė neturėtų labai stebinti. Tiesa, tai nebuvo pirmasis suomių bandymas „Eurovizijos“ dainų konkursą laimėti su roko daina. Pirmuoju bandymu galima laikyti 1982 m. poproko atlikėjo Timo Kojo pasirodymą su protesto daina, nukreipta prieš bombas ir atominio karo grėsmę Europoje „Nuku pommiin“.

Nepaisant stiprios žinutės, ši daina negavo nė vieno balo ir pelnė paskutinę vietą. Bandymų prasimušti su roko kūriniu būta ir vėliau, tad ir 1988 m. suomių roko grupė „Boulevard“ su daina „Nauravat silmät muistetaan“ užėmė priešpaskutinę vietą, aplenkdami tik Austrijos atstovą – Wilfriedą ir jo kūrinį „Lisa Mona Lisa“.

Roko žanras „Eurovizijos“ dainų konkurse pergalingai skynėsi kelią 1994 m. ir 1997 m. 1994 m. daina „Rock 'n' Roll Kids“, kuri, anot to meto airiškos žiniasklaidos nuomonių, buvo pasirinkta specialiai nelaimėti, Airijai atnešė trečią pergalę iš eilės. Paulo Harringtono ir Charlie McGettigano atlikta roko baladė sužavėjo žiūrovus ir tapo tuo metu šeštąja Airijos pergale „Eurovizijos“ dainų konkurse (1996 m. prisidėjo septinta pergalė, ją atnešė Eimear Quinn daina „The Voice“).

1997 m. Dubline vykusiame „Eurovizijos“ dainų konkurse Didžiajai Britanijai atstovavo roko atstovai „Katrina and the Waves“, kurie jau buvo žinomi pasauliniu lygiu dėl 1985 m. hito „Walking on Sunshine“. 1997 m. „Eurovizijoje“ jie savo šaliai atstovavo su daina „Love Shine a Light“, pelniusia pergalę Didžiajai Britanijai. Tai buvo penkta ir kol kas paskutinė šalies pergalė. Nepaisant to, Didžiajai Britanijai priklauso kitas „Eurovizijos“ rekordas. Šalis antrąją vietą yra užėmusi net 15 kartų iš 64.

2005 metų „Eurovizijoje“ rokas it koks ugnikalnis pradėjo leisti dūmus, tarsi ruošdamasis žymėti sunkiosios muzikos tolimesnį virsmą, ir prieš išsiverždamas 2006 m. Suomijos monstrų „Lordi“ pavidalu „išspjovė“ naujų roko apraiškų ir jų atstovų. Dalis jų nepateko į finalą ar finale neužkopė į geriausiųjų dešimtuką, pavyzdžiui, Slovėnijos atstovas Omaras Naberas su daina „Stop“.

Rusijai atstovavusi Natalia Podolskaya – „Nobody Hurt No One“.

Ir Vokietijos roko atstovės Gracia`os „Run & Hide“.

Bet buvo ir patekusiųjų. Moldovos „gypsy punk“ grupės „Zdob și Zdub“ daina „Boonika bate doba“ pelnė moldavams 6 vietą.

Esčių poproko, sunkiojo roko grupė „Vanilla Ninja“, atstovaudama Šveicarijai su daina „Cool Vibes“, užėmė 8 vietą.

Norvegijos popmetalo (glam metal) grupės „Wig Wam“ kūrinys „In My Dreams“ pelnė 9 vietą.

Nepaisant to, kad likus metams iki suomių pergalės „Eurovizijoje“ rokui visai neblogai sekėsi (iš šešių 2005 m. dalyvavusių roko dainų net 3 pateko į geriausiųjų dešimtuką), 2006 m. roko žanro apmažėjo, tačiau visi trys tais metais dalyvavę pasirodymai pateko į TOP 10: Graikija, išsiuntusi poproko kūrinį „Everything“, kurį atliko Anna Vissi, užėmė 9 vietą.

Airija, atstovaujama Briano Kennedy su daina „Every Song is a Cry for Love“, pelnė 10 vietą finale.

Suomijai atstovavęs kūrinys „Hard Rock Hallelujah“, kurį atliko grupė „Lordi“, ne tik atnešė pirmąją pergalę šiai Skandinavijos šaliai, bet ir paskatino išsiveržti sunkiosios muzikos ugnikalnį, o jo išsiveržimo itin ryškias pasekmes buvo galima matyti dar trejus metus iš eilės. Vėliau jos ėmė silpnėti, tačiau nebuvo metų, kad „Eurovizijos“ scenoje nebūtų skambėję roko kūrinių.

„Eurovizija“ po „Lordi“

Nors 2006 m. roko kūrinių buvo vos trys, 2007-aisiais šio žanro ir tolimesnių jo srovių atstovų skaičius „Eurovizijoje“ išaugo kone penkiagubai. Pati Suomija po grupės „Lordi“ pergalės dar dvejus metus iš eilės siuntė roko atstovus. 2007 m. – Hanna Pakarinen „Leave Me Alone“.

2008 m. – vadinamojo power metal grupė „Teräsbetoni“, atliekanti dainą „Missä miehet ratsastaa“.

Abi finale neatsidūrė tarp geriausiųjų. Tik praėjus aštuoneriems metams po sensacingos „monstrų“ pergalės alternatyviojo roko grupė „Softengine“, atstovaudama Suomijai „Eurovizijoje“ su daina „Something Better“, pelnė šaliai 11 vietą. Tai yra aukščiausia suomių pasiekta vieta nuo 2006 metų.

Net tokios šalys, kaip Turkija, Baltarusija, Azerbaidžanas, San Marinas, Andora ir kitos, kurios anksčiau nė karto nebuvo delegavusios šio žanro atstovų, galbūt padrąsintos suomių pavyzdžio, pradėjo siųsti į „Euroviziją“ įvairių roko muzikos apraiškų kūrinius: poproko, švelniojo roko, alternatyviojo roko, psichodelinio roko, pankroko ir net trankiojo metalo (puikus pavyzdys yra 2007 m. Čekijos trankiojo metalo veteranai grupė „Kabát“, susikūrusi dar 1983 m., ji su savo daina „Malá dáma“ gavusi 1 tašką liko paskutinė pusfinalyje ir į finalą nepateko).

Galima ironizuoti, kad 2006 metų „Euroviziją“ laimėjo suomių sunkiojo metalo monstrai „Lordi“ su daina „Hard Rock Hallelujah“, atveriančia vartus į pragarą. O 2007 m. išaugus roko ir net pankroko pasirodymų skaičiui (2007 m. Andorai atstovavo pankroko grupė „Anonymous“ su daina „Salvem el món“ (Let`s Save the World))

ir sunkiojo metalo dainų (2007 m. Islandija į „Euroviziją“ delegavo sunkiojo metalo atstovą Eiríkur`ą Haukssoną su daina „Valentine Lost“) pergalę šventė visai „nerokiškas“ serbės Marijos Šerifović kūrinys „Molitva“.

Tiesa, poproko kūriniai pateko į geriausiųjų dešimtuką:

Rusijos atstovių „Serebro“ „Song #1“ (3 vieta),

Baltarusijos atstovo Dmitry`aus Kolduno „Work Your Magic“ (6 vieta),

Moldovos atstovės Natalios Barbu „Fight“ (10 vieta).

Roko virusu užsikrėtė ir Lietuva. Galbūt mažai kam žinoma, tačiau 2008 m. Jeronimo Miliaus daina „Nomads in the Night“ yra laikoma roko balade. Nepaisant vis dar vyravusios roko mados, Jeronimas į finalą nepateko.

Tolimesnė „Eurovizijos“ roko raida nesibaigė 2008 metais. Iš esmės iki pat 2019 m. Europos dainų konkurse vis pasirodydavo vienokių ar kitokių roko srovių, jų būta išties nemažai, tačiau toli gražu ne visiems sekėsi. 2011 m. devintą vietą užėmė vadinamojo nu metal daina „One More Day“, kurią atliko Sakartvelo atstovai „Eldrine“.

2013 m. ne tik gimtojoje Didžiojoje Britanijoje, bet ir visame pasaulyje gerai žinoma poproko, kantri roko atlikėja Bonnie Tyler su daina „Believe in Me“ užėmė 19 vietą.

2015 m. Austrijos poproko grupė „The Makemakes“ atliko tiesiogine šio žodžio prasme ugningą kūrinį „I Am Yours“, tačiau finale jis surinko 0 taškų ir užėmė paskutinę vietą.

Austrija įėjo į „Eurovizijos“ istoriją kaip šalis, kuri laimėjusi konkursą (2014 m. Conchita Wurst – „Rise Like a Phoenix“) ir tapusi „Eurovizijos“ šeimininke liko nepelniusi taškų. 2015 m. Suomijai atstovavo pankroko grupė „Pertti Kurikan Nimipäivät“ su kūriniu „Aina mun pitää“, jie į finalą taip ir nepateko, tačiau praėjus ketveriems metams kitiems šios muzikos srovės atstovams labiau pasisekė.

2019 m. didžiulio dėmesio sulaukė Islandijos pankroko grupės „Hatari“ kontroversiškas pasirodymas. Daina „Hatrið mun sigra“ (liet. Vyraus neapykanta) užėmė 10 vietą.

Nors roko pasirodymų „Eurovizijoje“ netrūksta, jo kūriniams nuo pat 2010 m. aukščiau antros vietos pakilti (ar dar kartą ją pelnyti) kol kas nepavyko. 2009 m. Islandija delegavo švelniojo roko atlikėją Yohanną, jos baladė „Is It True?“ pelnė antrąją vietą.

Po metų Turkijai atstovavo alternatyviojo roko grupė „maNga“ su daina „We Could Be the Same“, jie atkartojo pernykštę islandų sėkmę ir liko antri.

Taip pat skaitykite