Muzika

2019.11.07 18:47

Festivalyje Ventspilyje – alternatyvios muzikos žvaigždės „Deerhoof“ ir Zola Jesus

LRT.lt2019.11.07 18:47

Pirmą sykį rengiamame muzikos festivalyje „Ecstatic Music Ventspils“, kuris Ventspilio koncertų salėje „Latvija“ vyks nuo lapkričio 8 d. iki 10 d., pasirodys tokie muzikos atlikėjai ir grupės kaip „Deerhoof“, „TIGUE“, Zola Jesus, Caroline Shaw iš JAV, taip pat latvių muzikos atlikėjų festivalio kolektyvas „Ecstatic Quartet“.

Bendradarbiaujant su Kaufmano muzikos centru Niujorke ir kompozitoriumi, kuratoriumi Juddu Greensteinu, lapkričio pradžioje Ventspilyje bus atidarytas ekstatinės muzikos festivalio („Ecstatic Music“) Latvijos filialas.

Pirmajame festivalyje bendrą pasirodymą surengs garsi Amerikos nepriklausomos roko muzikos grupė „Deerhoof“ ir mušamųjų trio „TIGUE“, avangardinės popmuzikos atlikėja Nika Roza Danilova arba „Zola Jesus“ kartu su festivalio styginiu kvartetu „Ecstatic Quartet“ iš Latvijos, taip pat žinoma kompozitorė, muzikos atlikėja, vokalinės grupės „Roomful Of Teeth“ narė Caroline Shaw su minėtu kvartetu, kuriame groja įvairių Latvijos profesionalių simfoninių kolektyvų muzikantai – Arvydas Zvagulis (pirmasis smuikas), Indulis Cintinis (antrasis smuikas), Artūras Gailis (altas) ir Peteris Ozolinis (violončelė).

Festivalis bus atidarytas lapkričio 8 d., penktadienį, Didžiosios salės scenoje koncertą surengiant mušamųjų trio „TIGUE“ iš Niujorko ir garsiam Kalifornijos kvartetui „Deerhoof“. Pirmojoje koncerto dalyje skambės originalios Carsono Moody, Amy Garapic ir Matto Evanso, arba „TIGUE“, kompozicijos ir kartu su „Deerhoof“ šių metų pradžioje sukurtas naujas kūrinys (premjera įvyko šių metų vasarį festivalyje „Ecstatic Music“ Niujorke). Antroje koncerto dalyje kolektyvai kartu sugros visus „Deerhoof“ albumo „Friend Opportunity“ kūrinius, specialiai aranžuotus septynių muzikantų ansambliui.

„TIGUE“ iš Bruklino , kaip muzikantai save vadina – „powerhouse“ mušamųjų trio – yra iš dalies naujosios muzikos ansamblis, iš dalies artroko grupė. Prieš ketverius metus pasirodžiusiame trio debiutiniame albume „Peaks“, kurį išleido „New Amsterdam Records“, skamba tiek minimalizmo pionierių, tiek artroko legendų įkvėpta muzika, kurios praktiškai negalima priskirti kuriai nors kategorijai.

Tai paaiškinama tuo, kad, be trio dalyvių, albume taip pat girdimi grupių „Yo La Tengo“, „Oneida“ ir „Ex Models“ dalyvių muzikiniai motyvai. „Įspūdingas, nuo bet kokios kitos muzikos besiskiriantis, hipnotizuojantis ir tuo pat metu kinetiškas nepriklausomos klasikinės, minimalistinės, post-roko ir triukšmo muzikos derinys“, – taip kategorizuoti mėgino „New York Music Daily“.

Praėjusiais metais dienos šviesą išvydęs albumas „Strange Paradise“ yra tęsinys to, kas buvo pristatyta debiutuojant, tačiau „labiau primenantis šokį, sudėtingesnis ir verčiantis susimąstyti“, kaip įvertino kitas kritikas.

Būgnininko Grego Saunierio prieš ketvirtį amžiaus įkurtas ansamblis „Deerhoof“ yra laikomas viena įtakingiausių šiuolaikinių nepriklausomos roko muzikos grupių. Grupės „oficialioje biografijoje“, parašytoje su ypatingu, neretai dviprasmišku humoru, yra tik keli sakiniai: „Satomi Matsuzaki groja bosine gitara ir dainuoja. Gregas Saunieris groja būgnais. Johnas Dieterichas ir Edas Rodriguezas groja gitaromis. Bet kas tiksliai yra "Deerhoof"? Po velnių, jei mes tai žinotume!“

Bėgant metams išleista keturiolika studijinių albumų ir įrašyta daugybė kitų įrašų, įvyko nesuskaičiuojama daugybė gastrolių ir koncertų didžiuosiuose pasaulio festivaliuose, daugybę kartų bendradarbiauta su kitais muzikos atlikėjais ir menininkais bei įtakingiausių metų albumų rinkimuose – visa tai ir dar daugiau turėtų būti įrašyta į „Deerhoof“ kūrybinę biografiją.

Energingas ir ekscentriškas koncertavimas peržengiant roko muzikos žanro ribas palieka nepamirštamą įspūdį ne tik klausytojams, bet ir kitiems muzikantams. Ne veltui kvartetą savo įkvėpimo šaltiniu laikė grupė „Radiohead“, su kuria jie vyko į turą, taip pat „Blur“ ir „Yeah Yeah Yeahs“ bei kiti muzikos atlikėjai, tokie kaip Dave'as Grohlas, Henry Rollinsas, Questlove ir dar daugelis kitų.

Labai įtakinga žiniasklaidos priemonė „Pitchfork“ juos paskelbė geriausia pasaulyje grupe – ir ji grįžta dar kartą po savo iki šiol vienintelio koncerto Baltijos šalyse, kuris įvyko praėjusią vasarą Ventspilyje.

Lapkričio 9 d., šeštadienį, amerikiečių dainininkė, avangardo ir tamsiosios popmuzikos atlikėja Zola Jesus koncertuos kartu su festivalio styginių kvartetu „Ecstatic Quartet“, atlikdama ir savo kompozicijas, ir – pirmojoje koncerto dalyje, kartu su kvartetu – šiuolaikinės amerikiečių muzikos kūrinius.

N. Danilova, kurios giminės šaknys veda į Rusiją, Ukrainą, Vokietiją ir Slovėniją, scenos vardu Zola Jesus žinoma jau daugiau nei dešimtmetį. Klasikinės operos dainavimo patirtis kartu su triukšminga, tamsia ir melodramatiška pop muzika, kuri kažkada galėjo būti „avangardiška“, netrukus jau po pirmojo singlo pasirodymo patraukė ne tik labai plačios auditorijos, bet ir kolegų dėmesį.

Debiutinio albumo įrašų pasiklausiusi Karin Elisabeth Dreijer pakvietė Zola Jesus būti ypatinga viešnia Fever Ray turnė po Europą. Tokį pat susidomėjimą išreiškė ir britų kūrybinis susivienijimas „The xx“. „M83“, „Orbital“ ir kiti norėjo girdėti unikalų Nikos balsą savo studijiniuose įrašuose.

Prieš porą metų muzikos atlikėja grįžo į Viskonsino valstiją, į kurią ji taip nenorėjo kartu su savo tėvais persikelti iš saulėtojo Finikso. Kaip prisipažįsta, ji geriausiai jaučiasi miške, savo pačios pasistatytame namelyje, kur buvo sukurtas ir paskutinis Zola Jesus albumas „Okovi“ – tamsiausias ir asmeniškiausias, į kurį įeinantys muzikiniai kūriniai skambės ir koncerte Ventspilyje, atliekami kartu su styginių kvartetu.

Pirmasis ekstatinės muzikos festivalis Ventspilyje užsibaigs koncertu sekmadienio popietę, kai „Ecstatic Quartet“ pirmą kartą Latvijoje atliks tiek Caroline Shaw kūrinius, dalyvaujant pačiai autorei, tiek festivalio kuratoriaus ir kompozitoriaus Juddo Greensteino muziką.

Caroline Shaw – muzikos atlikėja iš Niujorko. Vokalistė, smuikininkė, kompozitorė ir prodiuserė, 2013 m. gavusi Pulitzerio muzikos premiją už kūrinį „Partita aštuoniems balsams“. Ji buvo jauniausia atlikėja, gavusi šį apdovanojimą ir – reikia pabrėžti – tai buvo dvigubas pripažinimas, nes kūrinys buvo sukurtas jos pačios atstovautam „Grammy“ apdovanojimą gavusiam vokaliniam ansambliui „Roomful Of Teeth“.

Minėtini ne tik gauti apdovanojimai ir oficialūs įrašai kūrybinėje biografijoje (pavyzdžiui, apie studijas Jeilio ir Prinstono universitetuose, dėstymą Niujorko universitete), bet ir klausytojų bei muzikos kritikų pripažinimas, įkvepiantis kūrybinis bendradarbiavimas su vienais ryškiausių pasaulio menininkų, besireiškiančių akademinės muzikos srityje. Ji kuria muziką žinomam amerikiečių sopranui Renee Fleming ir pianistui Inonui Barnatanui, ją sukurti opusus prašo Sietlo simfoninis orkestras, Los Andželo filharmonija ir „Juilliard School“, mokykla, kurios kūrybinė partnerė ji yra. Be to, kad ji kaip prodiuserė dirbo kuriant Kanye Westo ir Naso albumus, jos balsas girdimas „The National“ įrašuose. Caroline Shaw patinka geltona spalva, ūdros, 10-asis Bethoveno styginių kvartetas, Mozarto operos, Kinheivenas, rozmarino kvapas ir sodrus mandolinos garsas.

Planuojama, kad festivalis, kuris Niujorke rengiamas nuo 2011 m., turės tapti kasmetine tradicija ir lapkritį vykti Ventspilyje. Jei iš anglų kalbos verčiamas pavadinimas „ekstatinės muzikos festivalis“ turėtų išlaikyti termino daugiareikšmiškumą, visai tinkamas galėtų būti „ekstazę kelianti muzika“, kaip ir kuratoriaus J. Greensteino paaiškinimas: „Kai menininkų klausiu, ką jie norėtų padaryti, ko dar niekad anksčiau nedarė, festivalio koncertai pateikia atsakymus į šį klausimą!“

Kiekvienais metais kelis mėnesius trunkančiame festivalyje įvyksta pirmieji, tiesiog unikalūs menininkų muzikiniai susitikimai, kiekvienam atstovaujant savo žanrą ir skirtingą meninę tradiciją. Pastaraisiais metais koncertus rengiančios įstaigos „Merkin Hall“ direktorė Amy Roberts Frawley neslepia: „Ecstatic Music“ yra vienintelis festivalis Niujorke, skirtas visiškai panaikinti žanrų ribas ir skatinti tarpdisciplininį bendradarbiavimą. Tai visada suteikia naujų galimybių ir patirtį tiek klausytojams, tiek dalyviams. Nesvarbu, ar šauksmas, ar šnabždesys, įkvėpimas, lanko įtempimas, varpas ar gongas, bet kas ir viskas tuo pat metu – kiekvienas festivalio koncertas yra tai, ko jokiu būdu negalima praleisti!“

Jau įvykę festivaliai Niujorke buvo išskirtiniai dėl Dano Deacono bendradarbiavimo su „So Percussion“, „Xiu Xiu“ ir „Mantra Percussion“, Terry'o Riley 80-ojo gimtadienio šventimo, kasmetinių „Bang On A Can“ kuruotų koncertų, sudarančių dalį festivalio programos, scenos, kurioje susitiko Laurelas Halo, Julia Holter ir Danielis Wohlas, sukūrę „Transit“, taip pat daugybės kitų ryškių, neįtikėtinų ir stebinančių įvykių.

Festivalis „Ecstatic Music Ventspils“ tris vakarus savaitgalį siūlys renginius, primenančius tuos, kurie jau įvyko viename iš ankstesnių festivalių Niujorke, taip pat bus pristatyta nauja programa, specialiai sukurta Ventspiliui. Latvijos muzikantai bus pakviesti bendradarbiauti su žinomais užsienio muzikantais kuriant vietines muzikos renginiams skirtas struktūras, pvz., „festivalio ansamblius“, susivienijimus, kurie, būdami tokios sudėties paprastai nėra matomi ir girdimi. Tai ne tik suteiks galimybę susipažinti kūrybos požiūriu, peržengti įprastas žanro ribas bendruose pasirodymuose, bet ir įgyti neįkainojamos naujos profesinės patirties.