2015.09.08 13:45

Aptikta planeta, kurios dangus giedras, o atmosferoje – vandens garai

DELFI.lt2015.09.08 13:45

Astronomai paskelbė apie svarbų atradimą – jie rado ne Saulės sistemos planetą, kurioje dangus giedras, o atmosferoje esama vandens garų.

Pasak NASA, planeta, pavadinta HAT-P-11b, yra 120 šviesmečių atstumu nuo mūsų, Gulbės (Cygnus) žvaigždyne. Atradimo autoriai naudojosi duomenimis iš trijų NASA kosminių teleskopų: „Hubble“, „Spitzer“ ir „Kepler“.

„Šis atradimas – reikšmingas etapas kelyje link kada nors įvyksiančio mažesnės, uolėtos planetos, tokios kaip Žemė, atmosferos sudėties analizavimo. Tokie pasiekimai šiandien įmanomi tik derinant šių unikalių ir galingų observatorijų teikiamus duomenis“, – sakė NASA kosminių misijų direktorato administratoriaus pavaduotojas Johnas Grunsfeldas.

Egzoplanetų paieška – nelengva užduotis net ir naudojantis pažangiausiomis technologijomis, o atmosferos sudėties ištyrimas yra dar didesnis iššūkis: mokslininkams reikia laukti, kol planeta praskries tarp mūsų ir savo žvaigždės, kad galėtų ištyrinėti tolimos žvaigždės šviesos pokyčius. Jeigu plonučiame tolimos planetos apvalkale – atmosferoje – esama vandens, tai matoma pagal specifines šviesos sugerties linijas, rašo weather.com.

Egzoplanetos su storais debesų sluoksniais absorbuoja šviesą, taigi, mokslininkams reikia, kad žvaigždės šviesa kirstų giedrą tolimos planetos atmosferą – tik tada galima ištirti atmosferos dujų sudėtį.

HAT-P-11b yra maždaug Neptūno dydžio planeta. Tai – pati mažiausia egzoplaneta, kurioje mokslininkai sugebėjo identifikuoti kokias nors molekules.

„Mūsų atliekamas darbas yra svarbus ateities super-Žemių ir net mažesnių planetų tyrimams, nes norime gebėti iš anksto atsirinkti planetas su skaidriomis atmosferomis, leidžiančiomis mums atpažinti molekules“, – sakė tyrimo bendraautorė, Kalifornijos technologijų instituto mokslininkė Heather Knutson.

Nuo egzoplanetų paieškos pradžios mokslininkai jau identifikavo 1516 planetas, besisukančias ne apie Saulę.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.