2021.10.17 11:45

Iš paslaptingo šaltinio kosmoso gelmėse sklinda tūkstančiai signalų

LRT.lt2021.10.17 11:45

Galingų radijo signalų šaltinis tolimojoje erdvėje dar labiau užpainiojo greitųjų radijo bangų pliūpsnių paslaptį, rašo „Science Alert“.

Analizuojant 2019 m. surinktus duomenis apie greitųjų radijo bangų pliūpsnių šaltinį FRB121102, nustatyta, kad per 47 dienas iš jo pasklido 1652 pliūpsniai.

Greitųjų radijo bangų pliūpsnių skleidimo rekordą pagerinusio šaltinio stebėjimai suteikė pakankamai informacijos, kad būtų galima ieškoti periodiškumo – reguliarių laiko tarpų tarp panašių pliūpsnių.

Jokių periodiškumo požymių nenustatyta ir tai, pasak mokslininkų, kelia didelių iššūkių susiaurinant šaltinį iki besisukančio kompaktiško objekto, pavyzdžiui, stiprų magnetinį lauką turinčios negyvos žvaigždės ar magnetaro.

Tai verčia manyti, kad galbūt yra ne vienas mechanizmas, skleidžiantis šiuos galingus spinduliuotės pliūpsnius, ir kad dar daug ką teks nuveikti, kol viską išsiaiškinsime.

Nuo pat 2007 metų, kai greitieji radijo bangų pliūpsniai buvo pirmą kartą užfiksuoti, jie nepaliauja gluminti astronomų. Kaip rodo pavadinimas, tai yra labai trumpam, vos kelioms milisekundėms, suspindintys radijo spektro šviesos pliūpsniai.

Dauguma tų signalų, kuriuos pavyksta atsekti iki šaltinio, atsklinda iš galaktikų, esančių už milijonų ar net milijardų šviesmečių, tačiau jie yra neįtikėtinai galingi – per tas kelias milisekundes greitasis radijo bangų signalas gali išspinduliuoti tiek energijos, kiek jos išspinduliuoja šimtai milijonų saulių.

Dažniausiai greitųjų radijo bangų pliūpsnių šaltiniai suspindi vieną kartą, o tada mes jų daugiau nebematome, todėl jų neįmanoma numatyti ir labai sunku atsekti. Ir mes nežinome, kas juos sukelia, nors neseniai mūsų pačių galaktikoje padarytas atradimas verčia manyti, kad tai galėtų būti magnetarais vadinamos neutroninės žvaigždės.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt