Mokslas ir IT

2021.10.14 21:35

Svoris susijęs ir su miego trūkumu – net jei valgysite mažiau, prarasite ne tuos kilogramus, kuriuos norėtumėte

LRT.lt2021.10.14 21:35

Ar pastebėjote norą daugiau valgyti, kai trumpiau miegate? Mes žinome, kodėl taip yra. Miego trūkumas slopina hormoną, signalizuojantį apie pasitenkinimą maistu, tačiau padidina hormono grelino, dėl kurio jaučiate alkį, koncentraciją. Nors pavalgėte ir esate sotus, norėsite dar. Tai yra tyrimais įrodyta suaugusiųjų ir vaikų svorio augimo priežastis, rašo „Science Focus“.

Ir tai susiję ne vien su hormoniniais pokyčiais organizme. Kai trūksta miego, pasikeičia smegenų reakcija į maistą.

Smegenų tyrimai parodė, kad dėl miego trūkumo išsijungia virš akių esančios priešakinės smegenų žievės sritys, atsakingos už kontroliuojamus sprendimus. Šios impulsų kontrolės sritys kontroliuoja ir norą valgyti.

Ir priešingai, miego trūkumas sustiprino primityvesnės giliųjų smegenų struktūros – migdolo, skatinančio hedonistines mintis, įskaitant ir dekadentinį maisto troškimą, poveikį. Iš tiesų, nepakankamai išsimiegoję tyrimo dalyviai rinkosi maisto produktus, turinčius 600 kalorijų daugiau, nei tada, kai rinkosi pakankamai pailsėję.

Dabar galite suprasti, kodėl kenčia žmogaus juosmens linija, jei jis nepakankamai išsimiega. Didelė tikimybė, kad tokiu atveju jis renkasi picą ir spurgas vietoje pilno grūdo duonos ir daržovių.

Dar liūdniau tai, kad jei bandote laikytis dietos ir nepakankamai išsimiegate, jūsų pastangos tampa beprasmiškos. Remiantis nedideliu 2010 m. atliktu tyrimu, iki 60 proc. svorio netenkama iš liesos raumenų masės. Tinkamai neišsimiegant, organizmas ima šykštėti riebalų atsargų ir mieliau atiduoda raumenis. Dėl to jums lieka tai, ko norėtumėte atsikratyti (riebalai), ir dingsta tai, ką norėtumėte išlaikyti (raumenys).

Susumuokime visa tai ir taps aišku, kad tylioji miego trūkumo epidemija kartu su vis labiau populiarėjančiu perdirbti maistu, didesnėmis porcijomis ir sėdimu gyvenimo būdu gali būti viena iš pagrindinių tiek daug visuomenių kamuojančios nutukimo epidemijos priežasčių. Miego trūkumo padariniai pastebimi net ir vaikystėje. 2005 m. BMJ paskelbtame tyrime nustatyta, kad vos 10,5 valandos ar mažiau per parą miegantiems trejų metų vaikams nutukimo tikimybė sulaukus septynerių padidėja 45 proc., lyginant su tais, kurie per naktį išmiega 12 valandų.

Kad viskas neskambėtų taip pesimistiškai, reikia pasakyti, jog kiekvienas iš mūsų galime pakeisti minėtų tyrimų rezultatus, rinkdamiesi sveikesnį miego režimą. Tinkami miego įpročiai yra vienas iš veiksmingiausių būdų reguliuoti kūno svorį ir susigrąžinti liekną taliją.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt