Mokslas ir IT

2021.09.08 10:41

Mokslininkai siūlo naują rekomendaciją, kiek žingsnių per dieną reikia nueiti, – pamirškite 10 tūkst. taisyklę

LRT.lt2021.09.08 10:41

Nėra magiškų skaičių, kai kalbama apie sportą, tačiau tai nereiškia, kad jie nėra svarbūs. Iki šiol buvo patariama per dieną nueiti 10 tūkst. žingsnių – šis skaičius ilgai idealizuotas kaip dienos tikslas, padedantis palaikyti sveikatą. Tačiau dabar mokslininkai turi naujų rekomendacijų, rašo „Science Alert“.

10 tūkst. žingsnių taisyklė buvo paremta ir moksliniais duomenimis. Keletas tyrimų pastaraisiais metais parodė, kad ilgesnis vaikščiojimas siejamas su mažesne ankstyvos mirties rizika ir nėra svarbu, kaip tas žingsnių skaičius surenkamas.

Tačiau mokslininkai ir toliau atlieka tyrimus bei analizuoja, kokį poveikį X skaičius žingsnių turi žmonių sveikatai. Vienas paskutinių tyrimų buvo atliktas fizinio aktyvumo epidemiologės Amandos Paluch iš Masačusetso universiteto. Ji analizavo 2000 vidurinio amžiaus žmonių grupę, kurią sudarė juodaodžiai ir baltaodžiai vyrai bei moterys iš įvairių Jungtinės Amerikos Valstijų (JAV) miestų.

Dalyviai turėjo dėvėti akselerometrus, kasdien skaičiuojančius jų žingsnius bei vaikščiojimo intensyvumą budrumo metu. Eksperimentas prasidėjo 2005 metais, tiriamieji reguliariais intervalais buvo stebimi iki pat 2018-ųjų. 72 žmonės iš grupės per tą laiką mirė.

Kadangi tyrimas buvo stebėjimo pobūdžio, tai reiškia, kad negalima nubrėžti tvirtų išvadų, kaip vaikščiojimas pagerino arba nepagerino eksperimente dalyvavusių žmonių sveikatą. Tačiau galima nustatyti sąsają tarp tam tikrų aktyvumo lygių ir sveikatos būklės apskritai.

Tyrėjai nustatė, kad žmonės, per dieną nueidavę po 7 tūkst. žingsnių, turėjo nuo 50 iki 70 proc. mažesnę ankstyvos mirties riziką lyginant su tais, kurie nueidavo mažiau. Tačiau vaikščiojimo intensyvumas, t.y., kaip greitai žmonės eidavo, mirtingumui įtakos neturėjo.

Pasak tyrėjų, didinant kasdienį žingsnių skaičių tarp mažiausiai aktyvių gyventojų, gali efektyviausiai apsaugoti nuo anskstyvos mirties, tačiau po tam tikro momento atrodo, kad papildomi žingsniai nebeturi teigiamo poveikio, bent jau tam konkrečiam rezultatui.

„Daugiau nei 10 tūkst. žingsnių per dieną nebuvo susiję su tolesniu mirtingumo rizikos mažėjimu“, – savo tyrime aiškina mokslininkai.

Nors išvados iš esmės patvirtina tai, ką mes jau žinojome apie vaikščiojimo naudą iš ankstesnių tyrimų, naujoji 7 tūkst. žingsnių riba tikrai yra lengviau pasiekiamas tikslas nei 10 tūkst. žingsnių tiems, kurie nevaikšto tiek daug.

Vis dėlto, technologijoms tobulėjant, tikėtina, kad dar išgirsime naujų rekomendacijų, kiek vis dėlto žingsnių per dieną reikėtų surinkti.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt