2020.11.30 22:23

Rasti SARS-CoV-2 viruso pirmieji giminaičiai: jie laikomi Japonijos ir Kambodžos laboratorijose

LRT.lt2020.11.30 22:23

Dviejuose laboratoriniuose šaldikliuose Azijoje slypi labai įdomių dalykų. Leidiniui „Nature“ tyrėjai prasitarė laboratorijos šaldiklyje Kambodžoje laikomuose pasagnosiniuose šikšnosparniuose aptikę koronavirusą, kuris yra glaudžiai susijęs su pandemiją visame pasaulyje sukėlusiu SARS-CoV-2. Tuo tarpu mokslininkų komanda iš Japonijos taip pat pranešė šaldytose šikšnosparnio išmatose aptikusi giminingą koronavirusą.

Šie virusai yra pirmieji žinomi SARS-CoV-2 giminaičiai, rasti už Kinijos ribų, o jų aptikimas pagrindžia Pasaulio sveikatos organizacijos pastangas Azijoje ieškoti gyvūno, tapusio pandemijos šaltiniu. Patikimi įrodymai rodo, kad SARS-CoV-2 išplatino pasagnosiniai šikšnosparniai, tačiau kol kas nėra žinoma, ar virusas tiesiogiai perėjo iš šikšnosparnių žmonėms, ar per tarpinį šeimininką, rašo „Nature“.

Kambodžoje aptikto viruso nešiotojai buvo du Šamelio pasagnosiniai šikšnosparniai (Rhinolophus shameli), 2010 m. sugauti šiaurinėje šalies dalyje. Viruso genomas dar nėra iki galo sekvenuotas, o apie jo atradimą nebuvo viešai paskelbta, todėl jo reikšmę pandemijai kol kas būtų sunku įvertinti.

Anot Pnompenyje įsikūrusio Pastero instituto virusologo Veasna Duongo, vadovavusio senų Kambodžoje laikomų mėginių tyrimui ir lapkričio pradžioje apie jo rezultatus informavusio „Nature“, jei šis virusas yra labai glaudžiai susijęs su pandemijos virusu ar net jo pirmtakas, jis galėtų suteikti itin svarbios informacijos apie tai, kaip SARS-CoV-2 perėjo iš šikšnosparnių žmonėms, ir padėti atsekti pandemijos kilmę. Kaip sako tyrėjai, kad galima būtų skelbti apie tokias įžvalgas, šio viruso genomas turėtų ne mažiau kaip 97 proc. sutapti su SARS-CoV-2 genomu – tai būtų labai artima giminystė.

Tačiau naujasis virusas gali būti kiek mažiau giminingas, kas leistų mokslininkams sužinoti daugiau apie šios virusų šeimos įvairovę, sako Paryžiaus Pastero instituto virusologas Etienne`as Simonas-Loriere`as, planuojantis sekvenuoti virusą, o tada paskelbti tyrimų rezultatus.

Tas pats pasakytina ir apie Rc-o319 virusą, aptiktą Japonijoje nedidelio 2013 m. sugauto pasagnosinio šikšnosparnio (Rhinolophus cornutus) organizme. Remiantis lapkričio 1 d. paskelbto tyrimo duomenimis, šio viruso genomas 81 proc. sutampa su SARS-CoV-2 genomu, todėl, anot Sidnėjaus universiteto virsuologo Edwardo Holmeso, jis yra per daug tolimas, kad suteiktų kokių nors reikšmingų įžvalgų apie pandemijos kilmę.

Kad ir kokios būtų tyrimo Kambodžoje išvados, abu radiniai yra labai įdomūs, nes patvirtina, kad virusai, glaudžiai susiję su SARS-CoV-2, yra gana dažni tarp pasagnosinių šikšnosparnių ir ne tik Kinijoje, teigia Hanojuje įsikūrusios Vietnamo laukinių gyvūnų apsaugos draugijos biologė Alice Latinne, iš dalies susipažinusi su Kambodžos mokslininkų tyrimu, tačiau pati jame nedalyvavusi.