2020.09.22 21:20

DNR tyrimas parodė, kad vikingai nėra tie, kuo mes juos laikėme visą laiką

LRT.lt2020.09.22 21:20

Išgirdus žodį vikingas, prieš akis iškyla daug kartų filmuose ir serialuose matytas stereotipiškas vaizdas: baltaodžiai, šviesiaplaukiai skandinavai jūrininkai ir plėšikai, prieš daugiau nei 1000 metų siautėję pasaulyje. Tačiau naujas mokslininkų tyrimas rodo, kad detalės apie šiuos legendinius veikėjus yra klaidingos, rašo „Science Alert“.

Remiantis plataus masto genetine analize, kurios metu buvo ištirta daugiau nei 400 vikingų griaučiai visoje Europoje, paaiškėjo, kad dauguma vikingų netgi nebuvo skandinavai ir didžioji dalis jų buvo tamsiaplaukiai, o ne blondinai.

„Rezultatai keičia suvokimą apie tai, kas iš tikrųjų buvo vikingai“, – „Science Alert“ sakė evoliucijos genetikė Eske Willerslev, dirbusi kartu su Kembridžo ir Kopenhagos universitetais. Anot jos, istorijos vadovėliai turėtų būti atnaujinti.

Naujojo tyrimo metu mokslininkai ištyrė 442 vikingų palaikus, atrastus archeologinėse kasavietėse Skandinavijoje, Didžiojoje Britanijoje, Airijoje, Islandijoje, Grenlandijoje, Rusijoje ir kitur. Dauguma palaikų likę iš Vikingų amžiaus (793 pr. Kr. – 1066 m.).

Tyrimas leido padaryti išvadą, kad vikingai turėjo ne tik Skandinavijoje gyvenusių žmonių DNR, bet taip pat ir iš Azijos, Pietų Europos kraštų, taip pat iš Britanijos salų. Kaip rašė autoriai, daugybė vikingų turėjo protevių visai ne iš Skandinavijos.

Duomenys rodo, kad Skandinavijos pietiniuose regionuose buvo daugiausia įvairovės, tikriausiai todėl, kad jie geografiškai arčiau Pietų Europos ir Azijos. Tačiau vidinėje Skandinavijos dalyje genomo iš kitų kraštų buvo mažiau, greičiausiai todėl, kad kai kurios vikingų populiacijos buvo labiau izoliuotos, nei iki šiol manyta.

„[Tai] panaikina šiuolaikinį vikingų, turinčių šviesius plaukus, įvaizdį, nes daugelis turėjo rudus plaukus ir jiems įtakos turėjo genetinis antplūdis iš už Skandinavijos ribų“, – „Science Alert“ sakė E. Willerslev.