Mokslas ir IT

2020.05.28 10:09

Puodelis kavos ar trumpas pasivaikščiojimas: kas suteikia daugiau energijos?

LRT.lt 2020.05.28 10:09

Nuskamba žadintuvas, laikas pradėti naują dieną. Koks pirmas žingsnis? Tikriausiai užsipilti puodelį kavos? Galbūt vietoje to vertėtų pagalvoti apie pasivaikščiojimą rašo „Science Alert“.

Kanadoje kava yra antras daugiausia suaugusiųjų vartojamas gėrimas po vandens. Nors kofeinas skatina aktyvumą, energiją ir gerina nuotaiką, ne kiekvienas gali jį vartoti.

Kai kurie žmonės jaučia neigiamą kofeino poveikį, pavyzdžiui, padidėjusį nerimą, raumenų drebulį. Taip pat žmonėms, daug vartojantiems kofeino, pasireiškia galvos skausmas, nuovargis ir niūrumas.

Tokiu atveju kyla klausimas: kas galėtų suteikti tokios pat naudos kaip ir kofeinas, tačiau be pašalinių poveikių? Atsakymas gali slypėti paprasčiausioje mankštoje.

Kofeinas prieš sporto pratimus

Vieno neseniai atlikto tyrimo metu buvo lyginama, kaip kofeinas ir mankšta gali pagerinti taip vadinamą darbinę atmintį.

Darbinė atmintis reiškia sugebėjimą laikinai saugoti ir valdyti informaciją, kad sėkmingai atliktume pavestą užduotį. Darbine atmintimi naudojamės parduotuvėje, kai reikia greitai prisiminti, kokius produktus nusipirkti, ir tuo pačiu metu įvertinti tų produktų kainas. Darbinė atmintis naudojama kasdieniame gyvenime ir yra susijusi su tuo, kaip gerai mums sekasi mokykloje bei darbe.

Tyrimo metu buvo analizuojama, kas nutinka darbinei atminčiai, kai sveiki suaugę žmonės 20 minučių eina ant bėgtakio ir kai gauna dozę kofeino, esančią viename mažame puodelyje kavos.

Rezultatai parodė, kad vidutinio intensyvumo mankšta turi tokį patį poveikį kaip ir dozė kofeino – tiek tiems žmonėms, kurie įprastai geria kavą, tiek tiems, kurie ne. Tai reiškia, kad vienas aerobikos pratimas galėtų ne tik pakeisti puodelį kavos, bet taip pat suteikti ir kitokios naudos sveikatai.

Vaikščiojimas sumažina abstinencijos simptomus

Tyrimo metu buvo paprašyta kofeino vartotojų 12 valandų jo nevartoti. Tuomet buvo įvertinta, kokie abstinencijos simptomai jiems pasireiškė. Dažniausiai tai buvo nuovargis, negalėjimas susikaupti, prasta nuotaika, motyvacijos trūkumas ir galvos skausmas.

Taip pat paaiškėjo, kad darbinė atmintis nebuvo paveikta kofeino trūkumo.

Tyrėjai tuomet aiškinosi, ar pasivaikščiojimas arba doze kofeino sumažintų abstinencijos simptomus ir pagerintų darbinę atmintį. Įdomu tai, kad rezultatai parodė, jog 20 minučių ėjimas galėjo sumažinti abstinencijos simptomus, nuovargį bei pagerinti nuotaiką. Tačiau darbinei atminčiai įtakos tai neturėjo.

Nors vyksta daug diskusijų ir planuojami kiti tyrimai, ankstesni duomenys rodo, kad aerobiniai pratimai pagerina kraujotaką smegenyse, neurotrofinių faktorių išsiskyrimą, kurie maitina smegenų ląsteles. Taip pat sporto metu išsiskiria tokie hormonai kaip dopaminas ir adrenalinas, kurie veikia nuotaiką ir energiją. Dėl to atrodo, kad mankšta gali turėti panašios įtakos žmogui kaip ir puodelis kavos.

Todėl žmonėms, nenorintiems arba nemėgstantiems kofeino turinčių produktų, tačiau norintiems pakelti nuotaiką bei energijos lygį, gali būti naudinga paprasčiausiai išeiti pasivaikščioti per pietų pertrauką.