Mokslas ir IT

2020.05.21 16:23

Vienas medicininis atvejis parodė, kas būna, kai suvartojama mirtina kofeino dozė

LRT.lt2020.05.21 16:23

Kofeinas yra plačiausiai pasaulyje naudojamas smegenų stimuliantas, kurio vartojimas nėra reguliuojamas. Kofeino yra daugelyje gėrimų: kavoje, arbatoje, gaiviuosiuose gėrimuose, rašo „Science Alert“.

Nepaisant to, kad dauguma žmonių vartoja kofeiną saugiomis dozėmis, kofeinas egzistuoja ir miltelių pavidalu. Tai yra labai galinga medžiaga, kuri gali būti pavojinga, jeigu jos suvartojama per daug.

JAV maisto ir vaistų administracija įspėja, kad vienas arbatinis šaukštelis kofeino miltelių yra lygus maždaug 28 puodeliams kavos. Dėl to šie milteliai buvo uždrausti JAV bei kitose šalyse.
Tokie draudimai atsirado po keleto mirčių atvejų pastaraisiais metais, kurie buvo susiję su kofeino perdozavimu.

Naujame Jungtinės Karalystės tyrime aprašoma, kas nutinka, kai žmogus suvartoja didelį kiekį kofeino miltelių.

26-erių metų pacientei po trijų valandų nuo tada, kai prarijo du arbatinius šaukštelius kofeino miltelių (maždaug 20 gramų), prireikė skubios medicinos pagalbos.

Pasak JAV maisto ir vaistų administracijos, tokį kiekį kofeino suvartoti yra tas pats, kaip vienu metu išgerti 50-60 puodelių kavos. Ir tai yra daugiau negu reikia, kad žmogus mirtų.

Kaip savo tyrime teigė mokslininkai, 1-2 gramai kofeino gali sukelti toksinį efektą – apnuodyti žmogų. Mirtina kofeino dozė yra daugiau nei 5 gramai arba, kai kofeino koncentracija kraujyje yra daugiau nei 80 mg/L.

Pacientei pasisekė ir ji išgyveno šį incidentą, nors gydytojai užfiksavo didesnę nei mirtiną koncentraciją kraujyje. Po 7 valandų nuo tada, kai ji vartojo kofeiną, kraujyje jo koncentracija vis dar buvo 147,1 mg/L.

Kai moteris tik atvyko į greitosios pagalbos skyrių, jos širdies plakimas buvo pagreitėjęs, moterį pylė prakaitas, sukilo nerimas, o kvėpavimas buvo pasunkėjęs. Tyrimo metu gydytojai nustatė, kad moteriai pasireiškė neįprastai greitas širdies ritmas ir žemas kraujospūdis, ji patyrė hiperventiliaciją (dažną ir greitą kvėpavimą), taip pat pasireiškė pykinimas ir vėmimas.

Detalesni tyrimai parodė, kad pacientei pasireiškė nenormalus širdies ritmas, vadinamas polimorfine skilveline tachikardija. Taip pat paaiškėjo, kad organizme kaupiasi rūgštis, vadinama metaboline acidoze, atsirado kvėpavimo takų alkalozė (anglies dioksido ir deguonies disbalansas kraujyje), padidėjo baltųjų kraujo kūnelių skaičius.

Moteriai buvo leidžiami skysčiai su elektrolitais, tačiau jos būklei negerėjant, teko perkelti ją į intensyvesnės priežiūros skyrių ir atlikti hemodializę.

Pacientei buvo skirtas intraveninis gydymas bikarbonatu, kad ištaisytų rūgšties ir šarmo pusiausvyrą, magnio sulfatas, siekiant kontroliuoti aritmiją, aktyvinta anglis, kad pašalintų toksinus iš inkstų. Moteriai prireikė ir noradrenalino, kad normalizuotų kraujospūdį.

Šį kartą pasisekė ir visa vaistų kombinacija suveikė, tačiau po to, kai pacientę paleido iš ligoninės, intensyvios priežiūros reikėjo dar visą savaitę. Tačiau pats faktas, kad gydytojams prireikė normalizuoti tiek daug organizmo reakcijų, kilusių dėl kofeino, rodo, kad jis išties yra toksiškas. Suvartojus per didelį kiekį, kofeinas gali sutrikdyti visus medžiagų apykaitos procesus organizme.

Parengė Patricija Kilminavičienė