Mokslas ir IT

2020.03.30 10:05

Kiek derėtų sportuoti koronaviruso pandemijos metu?

LRT.lt2020.03.30 10:05

Kadangi virusas pirmiausia patenka į kvėpavimo takus – nosį, burną ir plaučius – juo greičiausiai užsikrečiama čiaudinti, kosint ar kitais būdais apsikeičiant kvėpavimo takų sekretais, rašo „Science Alert“.

Nepaisant to, kad šiuo metu itin svarbu laikytis saugaus atstumo nuo kitų žmonių, tokia izoliacija labai liūdina savaitgalius kompanijose leisti įpratusius ar komandines sporto šakas pamėgusius žmones, taip pat kūno rengybos entuziastus ir sporto aistruolius, kuriems reguliari mankšta ar sportas ne tik mažina stresą, bet ir teikia džiaugsmą.

Paanalizuokime, kokį poveikį sportas turi imuninei sistemai, kovojančiai su gripu, ir kiek žmonėms derėtų (ar nederėtų) sportuoti.

Ieškokite jums tinkamo varianto

Kaip visada – per daug ir per mažai nėra gerai, puiku būtų rasti aukso vidurį. Mokslininkai šį statistinį reiškinį paprastai vadina „J“ formos kreive. Tyrimai parodė, kad sportas gali turėti įtakos organizmo imuninei sistemai.

Imunitetas apima ir sisteminę (viso organizmo ląstelių reakcija) ir gleivinių (kvėpavimo takų gleivinių paviršiaus) reakciją į infekcijos sukėlėją, kuri ir atitinka tą „J“ formos kreivę.

Didelės apimties tyrimai padėjo nustatyti, kad vidutinio intensyvumo sportinė veikla maždaug tris kartus per savaitę sumažino tikimybę mirti nuo gripo šios ligos protrūkio Honkonge 1998 m. metu.

Honkonge buvo ištirti 24 656 suaugę kinai, mirę gripo protrūkio metu. Tyrimo rezultatai parodė, kad žmonėms, kurie visiškai nesportavo arba kurie sportavo per daug – daugiau kaip penkis kartus per savaitę – rizika mirti nuo gripo buvo didesnė, lyginant su saikingai sportavusiais žmonėmis.

Be to, su pelėmis atlikti bandymai atskleidė, kad reguliarus sportas bent du ar tris mėnesius iki infekcijos protrūkio, palengvino ligos eigą ir sumažino virusinį krūvį tiek nutukusių, tiek ir nenutukusių pelių mėginiuose.

Bet ką daryti, jei reguliariai nesimankštinome? Ar dabar laikas pradėti sportuoti? Duomenų turime nedaug, jie taip pat gauti tiriant peles, tačiau iš jų galime spręsti, kad vidutinio intensyvumo sportas 20-30 minučių per dieną, sergant gripu padidina galimybes įveikti ligą.

Tiesą pasakius, 82 proc. pelių, kurios inkubaciniu ligos laikotarpiu mankštinosi 20-30 minučių per dieną, išgyveno. Palyginimui, ligą įveikti pavyko tik 43 proc. nesportavusių ir intensyviai (2,5 val. per dieną) sportavusių pelių.

Taigi, bent jau sprendžiant pagal laboratorines peles, saikinga mankšta gali būti labai naudinga, užsikrėtus gripu, tuo tarpu pasyvus gyvenimo būdas ar per daug intensyvus sportas gali pakenkti.

Kalbant apie „užkietėjusius sportininkus“, kiek valandų sporto per dieną jau būtų laikoma per dideliu krūviu gripo pandemijos metu? Juk akivaizdu, kad per didelis krūvis, taip pat sportas sergant padidina medicininių komplikacijų tikimybę.

Kiek laiko derėtų skirti sportui?

Štai keletas patarimų, kurie turėtų tikti daugeliui žmonių.

- Saikingai, ne per daug intensyviai mankštinkitės (20-45 min.) iki trijų kartų per savaitę.

- Karantino laikotarpiu stenkitės išlaikyti, o ne įgyti formą.

- Sportuodami venkite fizinio kontakto su kitais žmonėmis, neužsiimkite komandinėmis sporto šakomis, saugokitės kitų žmonių kvėpavimo takų gleivinių išskyrų, nelieskite rankomis veido.

- Po naudojimo nuplaukite ir dezinfekuokite sporto inventorių.

- Su komandos draugais bendraukite per socialinius tinklus, o ne tiesiogiai.

- Teisingai maitinkitės ir gerai išsimiegokite, nes tai stiprina imuninę sistemą.

- Nepraraskite vilties, visa tai baigsis.

Koks sporto krūvis jau būtų pavojingas?

Štai ko nederėtų daryti:

- Laiku sustokite, jei pavargote, pailsėkite, nes pervargimas didina infekcijos riziką. Pavyzdžiui, įveikus maratoną, rizika susirgti išauga nuo 2,2 proc. iki 13 proc.

- Nesimankštinkite, jei pasireiškė pirmieji gripo simptomai.

- Nesportuokite daugiau kaip penkias dienas per savaitę.

- Nesportuokite perpildytose uždarose patalpose.

- Nesidalinkite gėrimais.

Nepersistenkite gerdami skysčius, ypač jei jau sergate – toksinų nenuplausite.