Mokslas ir IT

2020.03.19 09:50

Mindaugas Ubartas. COVID-19 pamokos: kaip elgtis, kai sutrinka mobilusis ryšys ir kiti IT patarimai

Mindaugas Ubartas, Lietuvos informacinių ir ryšių technologijų asociacijos „Infobalt“ direktorius, LRT.lt2020.03.19 09:50

Lietuvai panirus į karantiną ir užsidarius namuose, visiems staiga tenka įgyti naujų bendravimo ir bendradarbiavimo ir nuotolinio darbo įgūdžių.

Karantino poveikį iškart pajuto telekomunikacijų tinklai. Balso skambučių srautai pirmadienį išaugo 50-70 procentų ir skambučiai ėmė strigti. Vėliau srautai kiek sumažėjo, tačiau, tikėtina, kad išliks padidėję – siekiant apsaugoti silpniausius visuomenės narius ir nepalikti jų vienumoje, telefonas bus pagrindinis įrankis.

Telefonas taip pat yra ir bus pagrindinė priemonė pasiekti medikus, policiją, ugniagesius – kad šie kanalai liktų atviri ir pasiekiami visuomet, bendravimo įpročius patartina kiek pakeisti.

● Vietoje skambučio telefonu – internetinis pokalbis

Jeigu nepavyksta prisiskambinti, neužgulkite telefono ir nebandykite daug kartų iš eilės – tai tik dar labiau pablogins situaciją. Pasinaudokite skambučiu per „Messenger“, „Viber“, „Whatsapp“ ar „Skype“ programėles. Balsui ir duomenims perduoti naudojamos skirtingos technologijos. Be to, balsas, perduodamas mobiliuoju internetu, gerokai mažiau apkrauna tinklus. Taip pat siųskite SMS – jie keliauja atskirais kanalais. Beje, 5G tinklas šias problemas spręstų iš esmės, nes skambučiai jame keliaus kaip duomenys – nuo pat skambinančiojo lūpų iki skambutį priimančiojo ausies.

● Naudokite „Wi-Fi“ arba kabelinį tinklą, kai esate namuose

Daug kas namuose naudoja „Wi-Fi“ ryšį. Tad pakeitus įprastą pokalbį telefonu, skambučiu per vieną iš internetinio bendravimo programėlių, visiškai neapkrausite mobiliojo ryšio tinklo.

● Vietoje telekonferencinio skambučio – internetinės platformos

Jeigu esate vienas iš tų, kuris darbą biure išmainėte į darbą namuose, o susirinkimuose reikia dalyvauti, virtualiems susirinkimams naudokite internetines platformas, tokias kaip „Google Hangouts Meet“, „Microsoft Teams“, „Zoom“ ir panašias. Galėsite ne tik kalbėtis, bet ir matyti vienas kitą, o taip pat – dirbti su tuo pačiu dokumentu.

● Saugokitės kibernetinių atakų

Visuotinės krizės kaip magnetas traukia visokio plauko kibernetinius apgavikus.

Sukčiai jau išnaudoja COVID-19 bangą, žinodami, kad daug žmonių iš sau įprasto režimo pereina prie nuotolinio darbo, viliodami apsilankyti įvairiose svetainėse, užkrėsti kompiuterius ir taip išgauti duomenis, pareikalauti išpirkos, prieiti prie įmonės vidinių sistemų per apkrėstą kompiuterį.

Dukart pagalvokite prieš spausdami nuorodas – įsitikinkite, kad nuoroda tikrai veda į tą svetainę, platformą, kuria dedamasi ar į kurią norite patekti. Palaikykite pelės rodyklę virš nuorodos – pamatysite tikrąjį adresą.

Laiškas, svetainė, įrašas socialiniame tinkle gali būti identiškai nukopijuota nuo to, kuria mėginama apsimesti. Patikrinkite adreso laukelį – ar tikrai jame tikrasis jūsų pageidaujamos svetainės adresas?

Būkite kritiški socialiniuose tinkluose sklindančioms naujienoms, ypač toms, kurios rėkte rėkia spauskite ir sužinokite, apsisaugokite ar panašiai.

● Rūpinkitės kompiuterio ir tinklo saugumu

Karantinas jau padidino poreikį nuotolinio darbo priemonėms, paslaugoms ir sprendimams. Viena iš tokių – VPN, leidžiantys saugiai prie įmonės vidinių IT sistemų prisijungti iš išorės. Bet ne tik sprendimai – būtina nuodugni instrukcija, kaip įdiegti sprendimą, nustatyti ir saugiai naudoti.

Jeigu galima, svarstykite apie dalies įmonės resursų ir sistemų perkėlimo į viešąsias debesijos platformas.

Naudokite ir reikalaukite naudoti sudėtingus ir nuolat keičiamus slaptažodžius prisijungimui prie sistemų, kompiuterių (ypač, jeigu tai yra asmeniniai kompiuteriai), taip pat nepamirškite uždėti telefono ekrano užraktus – slaptažodžius ar PIN kodus.

Reguliariai atnaujinkite kompiuterio apsaugos programinę įrangą.

● Daugiau bendraukite gyvai – ne el. paštu ar žinutėmis

Įpratus prie biuro rutinos, esant nuolat kolegų apsuptyje, perėjimas prie nuotolinio darbo sukels atotrūkio jausmą, vienišumą. Organizuokite kasdienius trumpus komandų virtualius susitikimus ir naudokite kameras – tai padeda jaustis kolektyvo dalimi. Leiskite sau „small talk“, papokštaukite.

Bendraukite vaizdo pokalbiais ir su kolegomis – veido išraiškos padeda išvengti dviprasmybių, išvengus dviprasmybių gerėja savijauta.

Be to, kamerų naudojimas padės save disciplinuoti virtualaus susirinkimo metu – nepamesite koncentruotumo ir nepradėsite užsiimti pašaliniais darbais. O taip pat privers pasitempti, chalatą pakeisti bent jau padoresniais marškinėliais ir susišukuoti ilgėjančius plaukus (nes kirpyklos neveikia).

● Panaudokite prasmingai sutaupytą laiką kelionėms į darbą ir susitikimus

Prisijunkite prie savanorių, sprendžiančių COVID-19 problemas – „Facebook“ grupė „Gedimino legionas“: padedančių medikams, saugančių pažeidžiamiausius visuomenės narius, kuriančių sprendimus online mokykloms ir darželiams (pavyzdžiui, Facebook grupė Vilniaus mokytojai), sudalyvaukite hakatone: https://hackthecrisis.lt.

Susipažinkite su naujomis technologijomis, pavyzdžiui, dirbtiniu intelektu www.elementsofai.com. Yra tūkstančiai nemokamų kursų, atvertų pasaulinių universitetų: www.freecodecamp.org/news/new-online-courses.

● Galvokite apie ateitį

Krizės ateina ir praeina. O įgyti nuotolinio darbo įgūdžiai, kuriais apsaugosite vieni kitus, ateityje padės jums efektyviau dirbti, didinti konkurencingumą.

Šis komentaras yra asmeninė autoriaus nuomonė.