Mokslas ir IT

2020.03.21 21:45

Kodėl epidemijos metu žmonės masiškai perka tualetinį popierių?

LRT.lt2020.03.21 21:45

Pirmiausia dingo medicininės kaukės. Po to neliko rankų dezinfekcinio skysčio, o šiuo metu panikos dėl koronaviruso apimti pirkėjai graibsto tualetinį popierių.

JAV ir Kanados mažmenininkai pradėjo riboti vienu metu vieno pirkėjo įsigyjamų tualetinio popieriaus ritinėlių skaičių, informuoja „CNN Health“. Kai kuriuose Jungtinės Karalystės prekybos centruose jau visos atsargos išparduotos. Australijos parduotuvės nusamdė apsaugos darbuotojus, kad stebėtų pirkėjus.

Vienas Australijos laikraštis net pridėjo aštuonis papildomus lapus prie savo įprasto formato, nurodydamas, kad jie gali pasitarnauti kaip tualetinis popierius, jei australams kartais jo pritrūktų.

Kodėl? Juk tualetinis popierius nepadeda apsisaugoti nuo viruso plitimo. Nėra jis ir pagrindinis produktas, kaip pienas ar duona, padėsiantis išgyventi, jei ateitų sunkūs laikai.

Tai kodėl žmonės jį išperka greičiau nei parduotuvės spėja atnaujinti atsargas?

I priežastis. Išgirdę prieštaringus pranešimus, žmonės puola į kraštutinumus

Stevenas Tayloras yra klinikinis psichologas, knygos „Pandemijos psichologija“ (angl. „The Psychology of Pandemics“), istoriškai pažvelgiančios į tai, kaip žmonės reaguoja į pandemijas, autorius. Lyginant su ankstesnėmis pandemijomis, žmonijos reakcija į naujojo viruso protrūkį labiau primena didžiulę paniką.

„Viena vertus, [tokia reakcija] suprantama, tačiau antra vertus, ji yra perteklinė, – CNN sakė Britų Kolumbijos universitete psichologu dirbantis S. Tayloras. – Galime pasiruošti ir nepanikuodami.“

Naujasis koronavirusas gąsdina žmones, nes jis naujas ir mes dar daug ko apie jį nežinome. Anot S. Tayloro, išgirdę prieštaringą informaciją apie jo keliamą pavojų ir kiek rimtai reikėtų jam ruoštis, žmonės puola į kraštutinumus.

II priežastis. Matymas, kaip kiti panikuodami perka, tai paskatina daryti ir jus

Tuščių parduotuvių lentynų ir pilnų prekių vežimėlių vaizdai mirga naujienų reportažuose ir socialinės žiniasklaidos pranešimuose. Žmonės mato panikuojančius pirkėjus, tai supranta kaip priežastį panikuoti ir patys bėga užsipirkti atsargų, sako S. Tayloras.

„Žmonės – socialūs sutvėrimai. Mes žiūrime vieni į kitus, ieškodami sprendimų, bandydami suprasti, kas yra saugu, o kas nelabai, – sako jis. – O kai pamatote parduotuvėje supanikavusį ir viską iš eilės perkantį žmogų, labai greitai galite įsitikinti, kad baimė užkrečiama.“

Tuščių lentynų nuotraukos gali priversti žmones patikėti, kad ir jiems reikia skubėti į parduotuvę, griebti tualetinį popierių, kol jo dar yra. Ir, anot S. Tayloro, tai kas buvo tik įsivaizduojamas prekių trūkumas, staiga tampa realiu prekių trūkumu.

III priežastis. Natūralus noras būti pasiruošusiam

Anot Temple universiteto profesoriaus ir buvusio Amerikos psichologų asociacijos pirmininko Franko Farley`aus, kaupti atsargas gali būti visai praktiška.

Tarptautinėms sveikatos priežiūros agentūroms patariant tam tikroms žmonių grupėms neiti iš namų ir vengti kontakto su kitais žmonėmis, visai natūralu, kad žmonės nori būti pasiruošę, aiškina jis.

„[Naujasis koronavirusas] suaktyvina vadinamąją išgyvenimo psichologiją, kuomet suvokiame, kad kuo daugiau laiko turime praleisti namuose, todėl būtina sukaupti svarbiausių produktų atsargas, o prie tokių priskiriamas ir tualetinis popierius, – CNN sakė F. Farley. – Galų gale jei pritrūksime tualetinio popieriaus, kuo jį pakeisime?“

Bet kuriuo atveju vis tiek anksčiau ar vėliau teks jo įsigyti, vienintelis dalykas, sukeliantis nepatogumų – įsigyjame anksčiau, o ne vėliau, stovime eilėse arba iš viso sunkiai sekasi jo rasti, aiškina jis.

Kadangi įsigytą tualetinį popierių žmonės vis tiek sunaudos, nėra taip blogai, kaip būtų, pavyzdžiui, jei jie pirktų visiškai nereikalingą, greitai gendantį daiktą, priduria profesorius.