2020.02.23 21:42

Vieta gimtadienio švenčių mėgėjams: astronomai atrado planetą, kur metai trunka tik 18 valandų

LRT.lt2020.02.23 21:42

Kas 18 valandų naujai atrasta egzoplaneta, esanti už 2 tūkst. šviesmečių nuo Žemės, įveikia savo žvaigždės orbitą prie jos priartėdama, skelbia CNN.

Egzoplaneta, žinoma kaip NGTS-10b, laikoma „karštuoju Jupiteriu“ ir priskiriama dujinės milžinės egzoplanetos tipui. Ji yra 20 proc. didesnė už Jupiterį, o jos masė yra du kartus didesnė už Jupiterio masę.

Egzoplaneta yra bet kuri aplink žvaigždę skriejanti planeta, rasta už mūsų Saulės sistemos ribų.

Ši konkreti egzoplanetos žvaigždė buvo viena iš 100 000, kuri patraukė astronomų dėmesį dėl ryškumo kitimo.

Ši žvaigždė panaši į mūsų Saulę, tačiau yra 1000 laipsnių vėsesnė. Egzoplaneta orbita skrieja maždaug 27 kartus arčiau žvaigždės nei Merkurijus, todėl orbitą ji įveikia per 18 valandų.

Viena planetos pusė amžinai yra nukreipta į žvaigždę, o kita į išorę..

„Nors teoriškai karštuosius Jupiterius, kurių orbitos periodai trumpesni nei 24 valandos, lengviausia aptikti dėl jų didelio dydžio ir dažno tranzito, jie pasirodė esą ypač reti“, – teigė Jamesas McCormacas, Varviko universiteto mokslininkas, pagrindinis tyrimo autorius.

Pasak jo, iš šimtų šiuo metu žinomų karštųjų Jupiterių yra tik septyni, kurių orbita yra trumpesnė nei viena Žemės para.

Remiantis planetų susidarymo teorija, tokios didelės planetos kaip ši, įprastai būna nutolusios nuo savo žvaigždės ir bėgant laikui prie jos priartėja. Astronomai nori ir toliau stebėti šią egzoplanetą ateityje, kad nustatytų, ar jos orbita yra stabili, ar ji neatsitrenks į žvaigždę.

Tokios planetos atradimas leidžia astronomams užpildyti žinių spragas apie karštuosius Jupiterius.

„Viskas, ką žinome apie planetų formavimąsi, mums sako, kad planetos ir žvaigždės formuojasi tuo pačiu metu. Geriausias mūsų turimas modelis rodo, kad žvaigždei yra maždaug 10 milijardų metų, ir mes manytume, kad planeta taip pat yra tokio amžiaus“, – teigė tyrėjas.

.