2020.02.17 13:11

Šiltakraujai ar šaltakraujai: dinozaurų kiaušinių lukštų tyrimai atskleidė naujų faktų

LRT.lt 2020.02.17 13:11

Mokslininkai, bandantys įminti dinozaurų gyvenimo paslaptis, pripažįsta, kad klausimas apie šių išnykusių gyvūnų kraujo temperatūrą neduoda jiems ramybės. Įprastai buvo teigiama, kad dinozaurai kaip ir šių dienų ropliai buvo šaltakraujai, tačiau naujausi tyrimai apie paukščių ir dinozaurų giminystę gali pakeisti šį suvokimą, skelbia „Science Alert“.

Naujausio tyrimo rezultatai rodo, kad dinozaurai buvo šiltakraujai. Mokslininkai tokią išvadą daro, ištyrę dinozaurų kiaušinių fosilijų sudėtį.

„Mūsų tyrimai rodo, kad daugumos dinozaurų kraujas buvo šiltesnis už aplinkos temperatūrą“, – teigia Robinas Dawsonas iš Jeilio universiteto. Pasak jo, matabolinis kraujo temperatūros pakėlimas buvo evoliucijos metu susiformavęs dinozaurų gebėjimas.

Tyrimo metu mokslininkai tyrė dinozaurų, kurie dabartinės Kanados teritorijoje gyveno prieš maždaug 75 milijonus metų, kiaušinių dalis. Jie tyrė gana stambaus žolėdžio Maiasaura peeblesorum ir mažesnio Troodon formosus kiaušinių fosilijas.

Tyrėjus labiausiai domino cheminiai ryšiai, susidarę karbonato mineraluose, kurie yra sudedamoji kiaušinių lukštų dalis. Ši sudėtis gali parodyti, kokia buvo motinos temperatūra prieš padedant kiaušinius.

Mokslininkų teigimu, motinos temperatūra buvo aukštesnė nei aplinkos. Tei reiškia, kad minimi dinozaurai buvo šiltakraujai, o jų organizmas gebėdavo sušildyti kraują.

Tyrėjai nustatė, kad kartais kraujo temperatūra už aplinkos galėjo būti didesnė net 15 laipsnių. Tai tarsi rodo, kad metaboliniai dinozaurų organizmo procesai yra daug sudėtingesni, nei buvo manyta iki šiol.

„Šie dinozaurai bent jau šiek tiek metaboliškai kontroliavo savo kūno temperatūrą, kad ji būtų aukštesnė nei aplinkos temperatūra, be to, tai nepriklausė nuo kūno dydžio“, – rašo mokslininkai straipsnyje.

Jų tyrimas publikuotas „Science Advances“ žurnale.