Mokslas ir IT

2020.01.25 09:36

Kraujo grupė, alergijos ir buvimo vieta – net ir užrakintas telefonas gali išgelbėti gyvybę

Tautvydas Lukaševičius, LRT.lt2020.01.25 09:36

Šiandien dažniau su savimi nešiojamės išmanųjį telefoną, o ne, pavyzdžiui, piniginę su dokumentais. Būtent telefonas nelaimės atveju gali tapti gyvybiškai svarbios informacijos šaltiniu. Technologijų ekspertai pasakoja, kad net ir užrakintas telefonas pagalbos tarnybų darbuotojams gali padėti išgelbėti jūsų gyvybę.

Nuo alergijų iki kraujo grupės

Karolis Špiliauskas, „Bitės Profas“, teigia, kad natūralu, jog šiais laikais dažniau su savimi turime išmanųjį telefoną, o ne piniginę ar asmeninius dokumentus, kurie galėtų padėti nustatyti mūsų tapatybę, artimųjų kontaktus ar svarbias sveikatos problemas, kaip cukrinis diabetas.

„iPhone“ ir kitų įrenginių su „iOS“ operacine sistema savininkai turėtų atkreipti dėmesį į telefone esančią programėlę „Health“ ir jos „Medical ID“ parinktį. Tereikia paleisti programėlę, pasirinkti „Summary“ ir savo profilio paveikslėlį. Ten pasirinkite „Medical ID“ ir suveskite svarbiausią informaciją apie save: pradedant nuo vardo ir pavardės, baigiant alergijomis, sveikatos problemomis, kraujo grupe ir savo artimųjų kontaktais. Taip pat tame pačiame lange patikrinkite, ar galimybė „Show When Locked“ yra aktyvuota“ – aiškina ekspertas.

Pasak jo, tokiu būdu medikai, policijos pareigūnai ar aplinkiniai žmonės, ištikus nelaimei, galės greitai net ir užrakintame telefone rasti visą reikalingą informaciją apie jus. Ekrane, kur prašoma įvesti telefono saugumo kodą, pakaks paspausti „Emergency“ ir atsidariusiame lange pasirinkti „Medical ID“.

„Android“ įrenginiai taip pat turi analogišką funkciją, tik pastarosios nustatymų eiga skirtinguose jų modeliuose gali skirtis. Pavyzdžiui, „Samsung“ telefonų savininkams reikėtų rinktis „Adresinė“, spustelėti ant savo profilio ir pasirinkti „Medicininė informacija pavojaus atveju“. „Huawei“ telefonuose veiksmų seka tokia: „Adresinė“, „Mano kortelė“, „Skubios pagalbos informacija“ ir spausti „Pridėti“. Čia bus galima suvesti tą pačią informaciją kaip ir „iOS“ įrenginiuose. Įjungus užrakintą įrenginį bus galima pasirinkti „Skubios pagalbos informacija“ ir iškart pamatyti visus suvestus duomenis“, – sako K. Špiliauskas.

Su juo sutinka ir bendrovės „Telia“ specialistai.

„Pagalbos informacijos („Emergency Information“ ar „Medical ID“) nustatymas yra išties aktuali ir svarbi funkcija nelaimės atveju. Šioje skiltyje patariama įvesti ne tik savo vardą ir pavardę, kraujo tipą, alergijas ar ligas, bet ir artimųjų kontaktus, kad atvykę medikai ar kitų tarnybų darbuotojai galėtų po ranka turėti visą svarbiausią informaciją ir kontaktus. Šią funkciją turi daugelis išmaniųjų telefonų, tiek „iPhone“, tiek „Android“. Ją galima rasti ten pat, kur ir pagalbos skambučius – pavyzdžiui, perbraukus užrakinto telefono ekraną. Jei šios funkcijos nerandate, analogiškas galimybes suteikia nemokama „Android“ programėlė „Medical ID: In Case of Emergency“, – rašoma „Telia“ atsiųstame komentare.

Automatinis pagalbos skambutis

„Dar viena naudinga funkcija „iOS“ įrenginių savininkams – „Emergency Call“. Įrenginio nustatymuose reikėtų ieškoti „Emergency SOS“ pasirinkimo. Čia galėsite nusistatyti, ar pagalbos skambučiui pakaks penkis kartus paspausti telefono užrakinimo mygtuką, ar reikės palaikyti įspaudus užrakinimo ir vieną iš garso lygio nustatymo mygtukų. Tai padarius telefonas automatiškai pradės skambinti į Bendrąjį pagalbos centrą telefonu 112 ir kartu informuos asmenis, kuriuos nurodėte „Emergency Contacts“ skiltyje“, – dėsto technologijų ekspertas K. Špiliauskas.

Specialisto teigimu, „Android“ įrenginiuose ši funkcija veikia kiek kitaip: „Ištikus nelaimei telefono savininkas iš anksto numatytiems adresatams gali nusiųsti trumpąją žinutę su savo buvimo vieta, nuotraukomis ir garso įrašu. Šios funkcijos nustatymai gali skirtis tarp skirtingų gamintojų. Pavyzdžiui, „Samsung“ įrenginiuose šios funkcijos reikėtų ieškoti „Meniu“, „Išplėstinės funkcijos“ ir „Siųsti SOS žinutes“. Norint išsiųsti SOS žinutę, pakaks tris kartus paspausti telefono įjungimo klavišą.“

Kaip taupyti energiją?

„Kitas svarbus dalykas, nutikus nelaimei ar žmogui pradingus, – buvimo vieta. Tiek „iOS“, tiek „Android“ įrenginiai leidžia dalintis jūsų buvimo vieta su artimais žmonėmis. „Apple“ tam specialiai sukūrė programėlę „Find My Friends“, kuri automatiškai įdiegta visuose įrenginiuose nuo „iOS 8“ versijos. Jei naudojate „Android“, tokią funkciją turi „Google Maps“ žemėlapiai: atidarę šią programėlę spauskite tris brūkšnius ekrano kairėje viršuje ir pasirinkite „Location sharing“. Net jei jūsų telefonas tuo metu bus išsikrovęs ar išjungtas, žemėlapyje bus rodoma paskutinė jo buvimo vieta“, – komentuoja „Telia“.

Be to, bendrovės ekspertai atkreipia dėmesį į tai, kad, pasiklydus ar dėl nelaimės įstrigus atokioje vietovėje, svarbu taupyti telefono bateriją.

„Didelė dalis telefonų turi integruotas energijos taupymo funkcijas – jei tokia yra, ją rasite telefono nustatymuose, baterijos skiltyje. Jei ne, bateriją taupysite užtemdę ekraną, išjungę „Wi-Fi“, GPS, „Bluetooth“, NFC ryšius ir kuo rečiau naudodami telefoną. Jei toje vietovėje nėra mobiliojo ryšio, aktyvuokite „Lėktuvo režimą“, nes ieškodamas stočių ir bandydamas prie jų prisijungti telefonas naudoja itin daug energijos “, – rekomenduoja „Telia“ ekspertai.

Lietuvos gyventojai apie didelio masto nelaimes ar pavojus įspėjami naudojant korinio transliavimo technologiją, siunčiant trumpuosius pranešimus į mobiliuosius telefonus. Informacija, kaip šią funkciją aktyvuoti skirtinguose telefonuose ir kaip elgtis įvairiose situacijose, pateikiama tinklalapyje Lt72.lt.