2019.12.18 11:43

Akmens amžiaus „kramtomoji“ guma parodė, koks buvo jaunos merginos gyvenimas prieš 5700 metų

LRT.lt2019.12.18 11:43

Dabartinėje Danijos teritorijoje prieš 5700 metų gyvenusios Lolos akys buvo mėlynos, jos oda ir plaukai buvo tamsūs. Ji valgydavo lazdyno riešutus, antieną, tačiau vengdavo pieno, skelbia CNN.

Visa tai žinome dėl to, kad ji kramtė beržų degutą – senovinę kramtomąją gumą. Ištyrę šią medžiagą mokslininkai nustatė pilną merginos genomą ir mikrobiomą. Tai pirmas kartas, kai žmogaus genetinė informacija atkuriama ne iš žmogaus kaulų.

Mokslininkų tyrimas aprašytas žurnale „Nature Communications“.

Beržų degutas dažniausiai buvo naudojamas kaip klijai. Jis buvo išgaunamas kaitinant beržo žievę. Kažkuriuo metu žmonės suprato, kad šią medžiagą galima kramtyti tarsi kramtomąją gumą.

Mažą gabalėlį tokios medžiagos archeologai atrado Lollando saloje, Danijoje. Tai ketvirta pagal dydį Danijos sala.

Pasak tyrimo autoriaus Theiso Jenseno iš Kopenhagos universiteto, ši archeologinių kasinėjimų vieta yra unikali tuo, jog viskas yra padengta storu purvo sluoksniu, kuris neleidžia suirti organiniams likučiams.

Nustatydami DNR iš beržo deguto, tyrėjai sužinojo, kad jį kramtė moteris, genetiškai susijusi su medžiotojais–rinkėjais iš žemyninės Europos, o ne iš Skandinavijos. Specifiniai genai atskleidė informacijos apie jos plaukų, odos ir akių spalvas.

„Nuostabu, kad nustatėme pilną senovės žmogaus genomą neturėdami kaulų. Be to, nustatėmė kai kurių mikrobų DNR, todėl tai yra labai svarbus pasiekimas, ypač kai kalbame apie žmones, kurių palaikų nėra išlikę“, – sakė Hannesas Schroederis, tyrimo autorius ir Kopenhagos universiteto docentas.

Tyrimai taip pat atskleidė, kad mergina valgydavo lazdyno riešutus ir antieną, tačiau netoleruodavo laktozės.

Mokslininkų teigimu, tokia senovės kramtomoji guma buvo naudojama ir dantų skausmui malšinti, joje buvo betulino, kuris veikia kaip antiseptikas.