2019.11.22 11:29

Pirmiau DNR ar RNR? NASA meteorituose rado cukraus, kuris keičia mokslininkų suvokimą apie gyvybę

LRT.lt2019.11.22 11:29

Mokslininkai teigia, kad mūsų planetą pasiekusiuose meteorituose jiems pavyko aptikti cukraus. Pasak tyrėjų, tai gali byloti, jog asteroiduose yra tam tikrų gyvybės ingredientų, skelbia CNN.

NASA išplatino pranešimą, kuriame teigiama, kad tarpatautinė mokslininkų komanda meteorituose rado cukrų ir kitų biologiškai svarbių elementų.

Skelbiama, kad cheminės reakcijos asteroiduose gali sukurti kai kuriuos elementus, būtinus gyvybei susiformuoti.

Tyrime, publikuotame leidinyje „Proceedings of the National Academy of Sciences“, aiškinama, kad tyrėjai išanalizavo tris meteoritus, įskaitant vieną, kuris nukrito Australijoje 1969 m. Teigiama, kad pastarasis yra milijardų metų amžiaus.

Tyrėjai rado cukrų, tokių kaip arabinozė ir ksilozė, tačiau svarbiausias radinys buvo ribozė.

Ribozė vaidina ypač svarbų vaidmenį žmonių biologijoje. Šis cukrus egzistuoja mūsų RNR (ribonukleorūgšties) molekulėse ir perduoda žinutes iš mūsų DNR, kad padėtų mūsų kūnui sukurti baltymus, rašoma pranešime spaudai.

„Stebėtina, kad tokioje senovinėje medžiagoje buvo galima aptikti tokią trapią molekulę“, – teigė Jasonas Dworkinas, tyrimo bendraautoris.

Ribozės atradimas taip pat rodo, kad RNR išsivystė dar prieš DNR, o tai leidžia mokslininkams daugiau sužinoti apie tai, kaip galėjo susiformuoti gyvybė.

DNR ilgą laiką buvo laikoma „gyvybės šablonu“, tačiau RNR molekulės turi daugiau galimybių, pavyzdžiui, dauginasi be kitų molekulių pagalbos.

Šios papildomos galimybės ir tai, kad tyrėjai meteorituose rado cukrų, palaiko teoriją, kad RNR koordinavo gyvybės mechanizmą dar prieš DNR.

„Tyrimas pateikia pirmuosius tiesioginius ribozės kosmose ir cukraus kelionės į Žemę įrodymus“, – teigė Yoshihiro Furukawa iš Japonijos Tohoku universiteto. Pasak mokslininko, „nežemiškas“ cukrus galėjo prisidėti prie RNR susidarymo prebiotinėje Žemėje, o tai galbūt lėmė gyvybės atsiradimą.

Žinoma, yra tikimybė, kad meteoritai buvo cukrumi užteršti Žemėje, tačiau, mokslininkų teigimu, tai mažai tikėtina, o cukrus greičiausiai atkeliavo iš kosmoso.

Tyrėjai toliau analizuos meteoritus, norėdami sužinoti, kiek tokių cukrų iš viso yra, ir kaip jie galėjo turėti įtakos gyvybei Žemėje.

Šis tyrimas pateikia daugiau įrodymų, kad meteoritai galėjo prisidėti prie gyvybės susiformavimo. Praėjusių metų sausį tyrėjai meteorituose rado kitų gyvybės sudedamųjų dalių: aminorūgščių, angliavandenilių, skysto vandens pėdsakų, galėjusių atsirasti ankstyviausiomis mūsų Saulės sistemos dienomis.