Mokslas ir IT

2019.10.28 12:17

Rusijos žvalgybos „influencerių“ populiarumo kaina: turi aukoti sekėjus, kad liktų nepastebėti

LRT.lt2019.10.28 12:17

Rusijos žvalgybos informacinių kampanijų dalyvių pastangos likti nepastebėtiems socialinėje žiniasklaidoje prieš kitų metų JAV rinkimus kenkia jų galimybėms pritraukti daugiau pasekėjų ir skleisti nesantaiką keliančias politines žinutes didesnei auditorijai, „Reuters“ sakė vienas iš „Facebook“ vadovų.

Norint atkreipti socialinės žiniasklaidos vartotojų dėmesį reikia išsiskirti iš minios, tačiau toks elgesys taip pat padeda „Facebook“ ir kitoms platformoms nustatyti įtartiną veiklą, kad vėliau galėtų ją išanalizuoti, sakė Nathanielis Gleicheris, „Facebook“ kibernetinio saugumo politikos vadovas.

„Jei esate labai, labai garsus, o jūsų paskleista žinutė tarsi viralas pasklinda labai greitai, mūsų automatinės sistemos tai aptiks ir pažymės“, – pridūrė jis. Specialisto teigimu, jei veikiama pagal iš anksto apgalvotą ir veiksmingą operatyvinį planą, tai susilpnina galimybes suburti didelę auditoriją socialiniame tinkle.

„Facebook“ ištrynė „Instagram“ paskyrų tinklą, kuris buvo susietas su Rusijos interneto tyrimų agentūra (IRA) ir turėjo daryti įtaką kai kuriems atrinktiems vartotojams apsisprendžiant dėl artėjančių JAV prezidento rinkimų. Šios Rusijos informacinės kampanijos metu paskelbta įrašų abiem pusėms aktualiomis temomis, pavyzdžiui, aplinkos apsauga ir lyčių lygybė.

50 paskyrų

Socialinės žiniasklaidos analizės įmonės „Graphika“ pranešime teigiama, kad šios kampanijos metu buvo dalijamasi kitų vartotojų žinutėmis ir ekrano nuotraukomis, užuot sukūrus originalų turinį anglų kalba. Ši metodika galėjo sumažinti (kampanijos) galimybes suburti auditoriją“, – teigė „Graphika“ vadovas.

Su IRA susietas 50 „Instagram“ paskyrų tinklas turėjo apie 246 tūkst. sekėjų, iš kurių apie 60 procentų buvo Jungtinėse Valstijose, pranešė „Facebook“, nepateikdamas daugiau informacijos apie konkrečių paskyrų pobūdį.

JAV specialusis patarėjas Robertas Muelleris teigė, kad IRA anksčiau yra valdžiusi socialinės žiniasklaidos paskyras, kurių kiekviena turi šimtus tūkstančių sekėjų. „Facebook“ skelbia, kad net 126 milijonai amerikiečių galėjo pamatyti su Rusija susietus įrašus, skirtus 2016 m. rinkimams.

Mokėjo rubliais

„Facebook“, „Twitter“ ir „Google“ pažadėjo sustiprinti kovą su politiniu manipuliavimu savo platformose po to, kai sulaukė nuožmios kritikos dėl nesugebėjimo atremti įtariamo Rusijos kišimosi į 2016 m.

Po to, kai pirmą kartą buvo atskleistos tariamos IRA pastangos 2016 m., Rusijos pastangos vengti platformų saugumo specialistų dėmesio padidėjo, sakė Benas Nimmo, ekspertas, padėjęs „Facebook“ analizuoti įtartinas kampanijas.

Birželio mėnesį atskleista kampanija, kurios metu buvo bandoma internete pateikti melagingus pasakojimus, pavyzdžiui, apie netikrus bandymus nužudyti Didžiosios Britanijos ministrą pirmininką Borisą Johnsoną. Pasirodo, kiekvienam melagingui įrašui buvo kuriamas naujos paskyros.

Ekspertų teigimu, dėl to buvo sunkiau atsekti paskyrų ryšius, tačiau tai reiškia, kad žinutės pasiekė daug mažesnę auditoriją. Pasak „Facebook“ atstovų, blogų kėslų turintys vartotojai šiuo metu yra daug atsargesni, geriau slepia pėdsakus ir ryšius tarp socialinio tinkle paskyrų.

Sumokant už turinio reklamavimą naudojamos trečiųjų šalių bendrovės, internetinės ryšio kompanijos. Anksčiau gana tiesmukai buvo naudojami rusiški telefono numeriai, mokama rubliais, naudojami Rusijoje esantys serveriai.