2019.10.07 12:42

Nobelio fiziologijos ir medicinos premijos laureatais tapo 3 mokslininkai

tyrė, kaip ląstelės prisitaiko prie deguonies kiekio pokyčio
LRT.lt, ELTA2019.10.07 12:42

Pirmadienį paskelbta, kad Nobelio fiziologijos ir medicinos premija atiteko 2 amerikiečių mokslininkams Williamui G. Kaelinui, Greggui L. Semenza ir britui – serui Peteriui J. Ratcliffe‘ui.

Mokslininkai aiškinosi, kaip ląstelės adaptuojasi kintant deguonies kiekiui. Jie tyrė, kaip žmogaus organizmas sugeba panaudoti deguonį atlikti įvairioms funkcijoms.

Nobelio fiziologijos ir medicinos premija teikiama nuo 1901 m. Skiriama už pasiekimus medicinos bei fiziologijos srityje, laureatus atrenka Švedijos Karolinskos institutas.

Mokslininkai teigia, kad šie fundamentiniai tyrimai padės kuriant naujus gydymo metodus. Pavyzdžiui, naujausi atradimai, susiję su ląstelių elgsena keičiant deguonies kiekį, rodo, kad reguliuojant deguonies kiekį galima gydyti mažakraujystę, onkologines ligas.

W. G. Kaelinas, G. S. Semenza ir P. J. Ratcliffe‘as visų pirma tyrinėjo mechanizmus, kaip ląstelės prisitaiko esant skirtingai deguonies koncentracijai. Mokslininkai nustatė ir kaip ląstelės jaučia skirtingą deguonies koncentraciją, ir kaip į tai reaguoja. Jie atrado „molekulinį mechanizmą, kuris, reaguodamas į svyruojančius deguonies kiekius, reguliuoja genų veiklą“.

Paklausus apie atradimų reikšmę, mokslininkai teigia, kad Kinijoje jau yra sukurtas medikamentas, kuris keisdamas įsisavinamo deguonies kiekį, skatina raudonųjų kraujo kūnelių gamybą.

Laureatams atiteks 9 milijonų Švedijos kronų (833 tūkst. eurų) prizas. Jis bus padalytas į tris lygias dalis.

Fizikos premijos laureatas bus paskelbtas antradienį, chemijos – trečiadienį, literatūros – ketvirtadienį, o ekonomikos – kitą pirmadienį, spalio 14 d. Tarp jų įsiterps Nobelio taikos premija, kurios laureatas bus paskelbtas Osle šį penktadienį.