2019.05.20 16:54

Kiauliška mįslė: archeologai atskleidė, kaip Barbadose apsigyveno kiaulės

LRT.lt2019.05.20 16:54

1627 m. į Barbadoso salą atvykę Anglijos kolonistai nustebo, kai išvydo, kaip jiems tada pasirodė, europietiškų kiaulių bandą. Kaip šie gyvūnai atsidūrė saloje buvo neįmenama mįslė, nes nebuvo jokios priežasties gabenti kiaules iš tolimos Europos, skelbia „IFL Science“.

Mokslininkai ištyrė, kad 17-ame amžiuje atrastos kiaulės iš tiesų buvo ne kiaulės. Kolonistų atrasti gyvūnai buvo pekariai – išvaizda į kiaules panašūs, bet genetiškai visiškai skirtingi žinduoliai, daugiausia paplitę Centrinėje ir Šiaurės Amerikoje.

Kaip rašoma „PLOS ONE“, Kanados Simono Fraserio universiteto archeologė Christina Giovas atrado pekario žandikaulį dirbdama Karibuose.

„Didelio dėmesio į radinį iš karto neatkreipiau, tiesiog pasiėmiau jį su kitais kaulais, – oficialioje ataskaitoje rašė Ch. Giovas. – Tai buvo visiškai netikėta ir aš nuoširdžiai pamaniau, kad turbūt apsirikau bandydama atpažinti gyvūno rūšį.“

Ch. Giovas su kolegomis George`u Kamenovu ir Johnu Krigbaumu iš Floridos universiteto panoro išsiaiškinti, kokio amžiaus yra atrastas žandikaulis. Šie duomenys turėjo padėti sužinoti, kada saloje apsigyveno šie gyvūnai.

Norėdami išsiaiškinti radinio amžių ir išmatuoti jame esančių stroncio izotopų lygį, leidžiantį nustatyti gyvūno kilmę, mokslininkai pasinaudojo radiokarboninio datavimo metodu.

Tyrėjai išsiaiškino, kad pekariai gyveno 1645–1670 m. ir iš tiesų buvo vietiniai Barbadoso salos gyventojai. Tai paaiškina, kodėl ankstyvuose salos žemėlapiuose buvo vaizduojamos „laukinės kiaulės“. Tačiau tai užminė naują paslaptį – kas į salą atgabeno šiuos gyvūnus? Mokslininkų komanda tiki, kad tai padarė europiečiai.

„Tikrindami istorinius ir archeologinius duomenis nustatėme, kad labiausiai tikėtina, jog pekariai buvo atplukdyti ispanų arba portugalų laivais, plaukiančiais pro salą 16-ame amžiuje. Veikiausiai jie buvo atgabenti kaip mėsos šaltinis ateityje į salą atplaukti turėjusiems jūreiviams“, – kalbėjo Ch. Giovas.

Tyrimo rezultatai atskleidė, kaip sparčiai europiečių invazija į Amerikos žemynus pakeitė Karibų regiono aplinką. Mokslininkų atradimai keičia ir kai kurias įsigalėjusias salos kolonizacijos istorijas. Pirmieji Barbadoso gyventojai buvo maždaug 1620 m. pr. Kr. saloje apsigyvenusi indėnų tautų grupė aravakai.