2019.05.09 14:22

Beveik trys milijonai užtvankų – tik trečdalis pasaulio ilgiausių upių yra laisvos

LRT.lt2019.05.09 14:22

Žmonės yra puikūs kūrėjai, kuriems pavyksta išnaudoti įvairiausias technologijas. Tiesa, kartais toks mūsų kūrybinis potencialas gali pakenkti pasauliui, kuriame gyvename. Pavyzdžiui, statydami upių užtvankas griauname visą gamtos ekosistemą, skelbia „IFL Science“.

Pasirodo, kad tik šiek tiek daugiau nei trečdalis ilgiausių pasaulio upių yra neužtvenktos.

„Upes galima palyginti su žmogaus kraujotaka. Laisvai tekančios upės yra gyvybiškai svarbios visai planetai, o pirmasis toks upių žemėlapis turėtų padėti politikams ir sprendimų priėmėjams suprasti, kokia situacija susidarė“, – sakė Pasaulio gamtos fondo mokslininkė Michele Thieme.

Mokslininkų komanda tokį žemėlapį sudarinėjo dešimtmetį, nes reikėjo išanalizuoti 12 milijonų kilometrų upių. Straipsnis su tyrimo rezultatais išspausdintas žurnale „Nature“.

Tyrėjai išsiaiškino, kad net 77 procentai ilgiausių pasaulio upių (ilgesnių nei 1000 km) yra atskirtos nuo jūrų. Dažniausiai vandens tėkmei kelią užkerta žmogaus pastatytos užtvankos, tačiau kartais upių vanduo yra tiesiog išsiurbiamas ir sunaudojamas. Skaičiuojama, kad iš viso pasaulyje pastatyta 2,8 milijono užtvankų.

Dar daugiau, vien šiuo metu statoma dar 3700 hidroelektrinių. Tyrimo autoriai taip pat teigia, kad užtvankos dažniau statomos pažabojant ilgesnių upių tėkmę. Pavyzdžiui, net 97 procentai upių, kurių ilgis neviršyja 100 kilometrų, teka laisvai.

„Reikia ieškoti pusiausvyros tarp energijos gamybos ir tekančio vandens sistemų išsaugojimo. Upių vanduo negali būti tvarios ir atsinaujinančios energetikos pagrindu“, – teigė mokslininkė.

Įdomu ir tai, kad per Kauno hidroelektrinės užtvanką planuojama statyti žuvitakį. Tiesa, tokie aplinkeliai padeda žuvims, tačiau neišsprendžia kitų užtvankų sukeliamų problemų.

Paieškos rezultatai