2019.04.18 20:06

Frankenšteino pėdsakais: ar naujausi bandymai su kiaulių smegenimis įžiebs užgesusią gyvybę

LRT.lt2019.04.18 20:06

JAV mokslininkams pavyko iš dalies atgaivinti kiaulės, kuri buvo paskersta prieš keturias valandas, smegenis. Šis atradimas gali padėti rasti naujų būdų, kaip gydyti įvairias neurodegeneracines ligas, pavyzdžiui, Alzheimerį, skelbia BBC.

Tyrėjams pavyko įrodyti, kad galima sustabdyti kai kurių smegenų ląstelių žūtį, be to, galima atkurti kai kurias smegenų jungtis. Tiesa, taip „perkrautos“ smegenys nerodė jokių sąmoningumo ženklų.

Visgi šio eksperimento rezultatai rodo, jog teiginiai, kad iš karto po mirties negrįžtamai pradeda nykti smegenų ląstelės, gali būti ne visai teisingi.

Kaip tai buvo padaryta?

Iš skerdyklos buvo paimtos 32 paskerstų kiaulių smegenys. Po 4 valandų organai buvo prijungti prie Yale universiteto mokslininkų sukurtos sistemos.

Aplink smegenis buvo ritmiškai pumpuojamas specialus skystis, kurį sudarė sintetinis kraujas ir medikamentai, kurie turėjo sustabdyti smegenų ląstelių irimą ir jas atkurti. Toks koktelis į smegenis cirkuliavo 6 valandas.

Tyrimo rezultatai publikuoti prestižiniame „Nature“ žurnale. Paaiškėjo, kad smegenų ląstelių nykimo procesas buvo pristabdytas, atsikūrė kai kurie kapiliarai, užfiksuotas ir nedidelis smegenų aktyvumas.

Įdomu tai, kad atsikūrė sinapsių, įgalinančių tarpląstelinę komunikaciją, veikla, be to, smegenys naudojo tiek pat deguonies kiek įprastai. Visi šie rezultatai gauti, praėjus 10 valandų po gyvūno paskerdimo.

Tiesa, prietaisais nepavyko užfiksuoti stipresnio smegenų aktyvumo, todėl iš esmės visos smegenys buvo mirusios.

Kodėl tai svarbu?

Bandymo rezultatai keičia esminį požiūrį į smegenis – iki šiol buvo manoma, kad po mirties, kai nutrūksta deguonies tiekimas, smegenys miršta akimirksniu, o procesas negali būti pristabdytas ar atkurtas.

Profesorius Nenadas Sestanas BBC teigė, jog smegenų ląstelių irimas yra daug ilgesnis procesas, nei buvo manyta. „Smegenų ląstelės miršta palaipsniui, dalimis, o procesas yra gana ilgas. Tai reiškiasi, kad mes galime jį dar labiau pristabdyti arba nukreipti priešinga kryptimi ir bandyti atkurti smegenis“, – teigė jis.

Ar tokie eksperimentai etiški?

Kiaulės smegenys buvo paimti iš įprastos skerdyklos ir nebuvo genetiškai modifikuoti laboratorijoje. Visgi mokslininkai baiminosi, kad smegenys gali būti sąmoningos, todėl suleido tam tikrų medikamentų, slopinančių smegenų aktyvumą.

Be to, viso eksperimento metu buvo atidžiai stebima, ar neatsikuria kitos smegenų funkcijos. Jei taip būtų nutikę, mokslininkai buvo pasirengę suleisti nuskausminamųjų ir užbaigti bandymus.

Visgi mokslininkai pripažino, kad tokiems bandymams reikia naujų etikos taisyklių ir gairių, nes šiuo metu jie atsiduria „pilkojoje“ zonoje – bandymo metu smegenys nei gyvos, nei mirusios.

Tyrimo nauda

Tokie bandymai gali padėti rasti naujų būdų gydyti Alzheimerio pacientus. Smegenys yra pati sudėtingiausia kol kas žinoma struktūra, o atskirų smegenų gabalėlių užšaldymas ar ląstelių užauginimas laboratorijose nepadeda atkurti ir geriau suprasti sudėtingų smegenų jungčių ir neuronų komunikacijos.

Tikimasi, kad ateityje tokie bandymai padės apsaugoti smegenis po traumų, insultų, be to, aprūpinti deguonimi gimstančio kūdikio smegenis.

Visgi mokslininkai pripažįsta, kad jiems dar trūksta žinių, norint atkurti normaliai funkcionuojančias smegenis.

Kada žmogus laikomas mirusiu?

Dažniausiai žmonės, kurių smegenys laikomos mirusiomis, gali tapti puikiais organų donorais kitiems žmonėms. Visgi artimieji tiki, kad gali įvykti stebuklas, o tai sukelia daugybę diskusijų.

Medikai teigia, kad tuo atveju, kai diagnozuojama smegenų mirtis, žmogus neturi jokių galimybių pasveikti.

Visgi ateityje tai gali pasikeisti, jei mokslininkams pavyktų atkurti smegenų funkcijas po žmogaus mirties. Tokiu atveju, jei pavyktų sugražinti sąmoningumą, asmenybės bruožus, reiktų ir naujo mirties sąvokos apibrėžimo.

Edinburgo universiteto profesorė Tara Spires-Jones teigia, kad šiuo bandymu viso labo pavyko gyvybingas išlaikyti kai kurias smegenų ląsteles, o atkurti smegenų veiklos bent jau kol kas tikrai nepavyks.

Eksperimentas iškėlė ir daugybę klausimų: kiek laiko mokslininkai atskiras smegenų dalis gali apsaugoti nuo mirties, ar rezultatai būtų kitokie, jei viskas būtų daroma iš karto, o ne po 4 valandų. Dar daugiau – ar smegenų veiklą slopinę medikamentai turėjo neigiamos įtakos rezultatams.

Paieškos rezultatai