Mokslas ir IT

2015.09.08 13:45

Įspūdingiausi vežimėlių išradimai neįgaliesiems

Monika Kavaliūnaitė, 15min.lt2015.09.08 13:45

Judėjimo negalią turinčių žmonių integracija į visuomenę nebėra tokia sudėtinga kaip anksčiau – nuolat išrandama kas nors naujo. Dabar neįgaliųjų vežimėliai gali atlikti daug daugiau funkcijų, palengvinančių šių žmonių kasdienybę. „Ratų“ valdymas mintimis, palydovo sekimas ir netgi lipimas laiptais – iššūkiai, kurie buvo įveikti.

Judėjimo negalią turinčių žmonių integracija į visuomenę nebėra tokia sudėtinga kaip anksčiau – nuolat išrandama kas nors naujo. Dabar neįgaliųjų vežimėliai gali atlikti daug daugiau funkcijų, palengvinančių šių žmonių kasdienybę. „Ratų“ valdymas mintimis, palydovo sekimas ir netgi lipimas laiptais – iššūkiai, kurie buvo įveikti.

„BSI-Toyota Collaboration Center“ padalinys, veikdamas kartu su mokslinių tyrimų institutu RIKEN, sukūrė mintimis valdomą vežimėlį neįgaliesiems. Tam, kad šis prietaisas judėtų taip, kaip nori jo savininkas, pakanka smegenų skleidžiamų bangų.

Perduodamiems smegenų signalams nuskaityti yra sukurta speciali jutiklių kepurė. Ją vartotojas turi užsidėti ant galvos. Toliau šie signalai keliauja į kompiuterį, kuris yra įmontuotas vežimėlyje, ir fiksuoja gautus pranešimus. Ši sistema nuskaito sklindančius impulsus vos per 125 milisekundes, kai tuo metu įprastinėms sistemoms dažniausiai prireikia kelių sekundžių.

Neįgalusis gali akimirksniu judėti visomis pageidaujamomis kryptimis. Vienintelis sudėtingesnis veiksmas – sustabdyti vežimėlį. Kol kas nesukurta nieko geriau už detektorių ant skruosto, kuris suveikia žmogui išpūtus žandą.

Žmogų sekantis vežimėlis

Japonijoje Saitamos universiteto Žmonių ir robotų sąveikos centro specialistai sukūrė vežimėlį, kuris seka jį lydintį asmenį. Iš pirmo žvilgsnio tai – gana paprasta technologija.

Neįgaliojo žmogaus vežimėlyje yra įmontuota vaizdo kamera ir atstumo matavimo daviklis, kurie leidžia apskaičiuoti atstumą iki šalia einančio asmens, parinkti reikiamą judėjimo greitį ir kryptį.  Šis prietaisas visuomet važiuoja kairėje lydinčio asmens pusėje, nes tiesiog būtų nepatogu sukiotis visomis kryptimis beieškant savo draugo.

Be to, vežimėlis taip pat sugeba išvengti kliūčių ar susidūrimų su kitais žmonėmis. Valdymo sistema seka lydinčio asmens pečių liniją, pagal kurią galima spręsti, kaip „pašnekovas“ keis savo judėjimo kryptį, ir nuo jo neatsilikti.

Kam reikalingas toks išradimas?